Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЯПОНИЯ ПЕЧЕЛИ ТАМ КЪДЕТО НИЕ ЗАГУБИХМЕ

Да се лежи на стара слава е лесно, но невинаги приятно, особено когато обстоятелствата са се променили. Така е и в каростроителния сектор у нас. Може би все още мнозина си спомнят, че в производството на кари България е била на една от лидерските позиции в Източна Европа, и то благодарение на дружеството, чието оцеляване в момента е заложено на карта. Докато икономическото министерство и кредиторите на холдинга продължават да се надиграват за негова сметка, световното производство на кари се концентрира в ръцете на няколко мегакомпании. Това са японската Тойота Индъстрис Корпорейшън, концерните Нако с фирмите Ял и Истър, Линд и Юнгхайнерих, както и смесеното дружество Мицубиши Кетърпилар Форклифт. Те владеят около 50% от световния пазар на кари. Успехът им най-вече се дължи на непрестанния им стремеж да предлагат нови видове машини. Изключителна грижа се полага да се създаде необходимото удобство на водача. Разбира се, не са без значение модерният функционален дизайн, подобряването на енергийната икономичност, обогатяването на пакета от услуги след продажбата и гаранционния сервиз - това клиентите. Карите се продават предимно в Европа и в Америка, които изкупуват около 80% от цялото производство. Въпреки че в Япония се намират две от най-големите каростроителници - Тойота Индъстрис Корпорейшън и Мицубиши Хеви Индъстрис, продажбите на кари в Азия заемат само около 17% от това, което се пласира в света. Още от средата на 50-те години японците са се настанили в Европа, като прилагат агресивен дъмпинг. Европейските правителства обаче не са останали безучастни и са се опитали чрез налагането на високи вносни мита за карите да помогнат на местните производители. Японските фирми обаче бързо се измъкват от ситуацията и създават свои дъщерни дружества в Европа. Така Тойота Индъстрис Корпорейшън е основала дружеството Тойота Индъстриъл Екуипмънт Юръп Ес Ей във Франция с участието на местната компания Маниту. Японците са закупили и 97.1% от шведската компанията ВТ - световен лидер на транспалентни колички, ръчноводими електрокари и електрокари високоповдигачи.С тези си ходове Тойота е успяла да завоюва 7% от европейския пазар на кари. Амбициите й обаче са те да станат 15%, след като през юни миналата година японската компания е започнала ново производство на електрокари - универсални високоповдигачи в свой завод във Франция. Успехът на японските каростроители е подплатен с много средства. Инвестициите, които Тойота е обявила, че влага само в научноизследователска и развойна дейност за последните три години, са 180 млн. щ. долара. И в друг от големите играчи на пазара на кари има японско участие. Това е смесеното дружество между Мицубиши Хеви Индъстрис, която притежава 80% от неговите акции, и американската фирма Кетърпилар, която държи останалите 20% от капитала. Дружеството има дъщерно предприятие в холандския град Алмере, което обслужва освен Европа и Средния изток и Африка. Японското присъствие на пазара на кари не се изчерпва само с тези компании. Фирмата Коматцу Форклифт Ко лимитид, поделение на концерна Коматцу, е специализирана в това производство и приносът й към общия оборот на концерна е цели 9 процента. Коматцу засега владее 8% от световния пазар на кари, но през тази година се очаква да прибави още 2% към този пазарен дял. Не изостава от състезанието и Нисан Мотор Ко лимитид, една от петте водещи производителки на електрокари и мотокари в Япония. Освен в собствената си страна, подобно на другите играчи в бранша, фирмата е открила свои заводи в Испания и САЩ. Оборотът, който тя е реализирала от продажбите на кари за 2001 г., възлиза на 724 млн. евро. Между Нисан и шведската фирма Атлет има споразумение за коопериране и за съвместни продажби на пазарите на повечето европейски страни. Очевидно на световния каров пазар доминират фирмите от Страната на изгряващото слънце. Потвърждава го и практиката на Ти Си Ем Корпорейшън - компанията, произвела първия японски високоповдигач. Тя продава продукцията си предимно на белгийския и на необятния китайски пазар. През миналата година чрез фирмата Лекс Сървис карите на Ти Си Ем вече купуват немци и французи. Нещо повече - японското дружество има амбиции да поеме 10% от отрасловия пазар в Германия. Откакто съществува, Ти Си Ем е произвела над 500 хил. кари. Впрочем тя отдавна е лидер в Япония по производството на кари с товароподемност до 10 хил. тона.Между множеството японски фирми се промъква и тайландската компания Янг, която е най-големият производител на електрокари, мотокари, универсални високоповдигачи в своята страна. Нейната продукция предпочитат и в Тайван, поради особено ниските цени. Янг използва това средство и при пробива на европейския пазар. Фирмата е разположила своето представителство и централен склад за резервни части в Холандия. Традиционно за машиностроенето сред водачите в бранша почти винаги се намества и Южна Корея. Пионер в тежката промишленост на страната е концернът Хала, който произвежда корабни кари и строителни машини. През 1997 г. оказалият се доста голям европейски пазар приема и корейските карите. Това става чрез създаването на дружеството Хала Евро Ентърпрайсис лимитид в Южен Уелс. То пласира около 6 хил. електрокари и мотокари - универсални високоповдигачи на година. Там концернът е вложил 18.6 млн. лири стерлинги.Ако има световен каростроител, от който българският представител в този отрасъл - Балканкар Холдинг, може да получи урок, това е южнокорейската фирма Деу Хеви Индъстрис и Машийнъри Лимитид (DHIM). Тя е създадена през 1937 г., а през 1976 г. става част от групировката Деу. До 1998 г. компанията е един модерен представител на машиностроителния отрасъл, но финансовата криза по това време я доведе до фалит. Корейското правителство и кредиторите обаче обединяват усилията си и прилагат мерки, с които да я изправят на крака. Първата стъпка в тази насока е била отделянето на дружеството от групировката Деу. Следва намаляване на производствените разходи. През 2000 г. ефектът от съвместните усилия на кредиторите и правителството вече е налице. Фирмата DHIM отново започва да предлага на клиентите си кари с високо качество и с добро сервизно обслужване. През 2001 г. корейската компания е произвела 14 хил. кари и е реализирала 1.3 млрд. евро оборот, а печалбата й е била 67 млн. лева. След осъществяването на оздравителния план DHIM е успяла да завоюва относителен дял от 54% на корейския пазар, а от световното производство на кари - 6 процента. В момента фирмата сама разработва своите модели на електрокари и мотокари. Тя има представителства в 27 европейски страни, както и в Америка, Австралия и Азия.

Facebook logo
Бъдете с нас и във