Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

И ЗАКОНЪТ ЗА ЗДРАВЕТО БЕ ЗАЧЕНАТ ИН ВИТРО

България се сдоби с конституция на здравеопазването. Така поне в някои, близки до властта политикомедицински среди, наричат новия правителствен закон за здравето. На 2 декември той бе одобрен на първо четене в парламента. Подкрепиха го 138 депутати, 56 го отхвърлиха, други четири се въздържаха. За разлика от досегашния нормативен акт, който ще продължи да действа до края на 2004 г., в заглавието на новия липсва една дума - народно. Вероятно справедливо - народът масово отдавна не е здрав.Като всяка конституция и тази гарантира куп граждански права, които звучат добре, само дето не става ясно как ще бъдат спазвани. Гарантира се например правото на гражданите на достъпна медицинска помощ и се определят медицинските услуги извън обхвата на задължителното здравно осигуряване, които всеки български гражданин ползва, без да заплаща. Е, има и уточнения за правата. Като това например: Всяко лечебно заведение е длъжно да извърши възможния обем от медицински дейности при пациент в спешно състояние, независимо от неговото гражданство, адрес или здравноосигурителен статут. Което би трябвало да означава, че умиращите могат да разчитат да умрат с медицинска помощ.Иначе в закона изрично е казано, че имаме право да бъдем здрави. Големият въпрос е - как?Здравният закон бе гласуван при особени обстоятелства. Току-що група народни представители от опозицията начело с депутата от ОДС Димитър Игнатов бяха поискали оставката на шефа на парламентарната комисия по здравеопазване Атанас Щерев. Мотивите им не бяха публично обявени, но се знаеше, че съдържат обвинения за незавидното състояние на здравната реформа и за опитите му (все още недоказани) да прокарва законодателни промени, обслужващи корпоративни интереси. Щерев обаче не бе детрониран. Ден след приемането на закона за здравето майсторът на зачеването ин витро едва оцеля като председател на комисията с резултат девет към седем. И с помощта на опозицията.Логично изниква въпросът какъв ще е приносът на конституцията на здравеопазването към здравната реформа, която, по всичко личи, също бе зачетана ин витро. В епруветката на специфични, главно частни интереси. Поради което у нас борбата за здраве се води като в един разказ на Илф и Петров, чиито герой се разхожда в безлюден парк, украсен с надписи от типа На борба за здравословна разходка. Коментарът на авторите: Тук никой не се разхожда, тук всички се борят.Освен здравните заведения, определени за бюджетна издръжка, никъде в новия закон не става дума за пари - като изключим солените глоби. В сравнение със стария нормативен акт, в новия сякаш преобладават санитарнохигиенни функции - може би защото е най-конкретен в частта си, отнасяща се до най-широк кръг хора. Звучи пресилено, но той би могъл да носи и название от рода на закон за забрана на тютюнопушенето на обществени места или нещо подобно. Действително изглежда суперевропейско българинът да плаща глоба от 100 до 300 лв. за това, че е запалил цигара на публично място. От 2005 г. му се забранява да пуши в затворени работни помещения, в административни сгради, болници, училища, детски градини, кина, театри, съдилища, гари, хотели, стадиони, плажове, компютърни зали, козметични салони, студентски общежития, в градския транспорт. В срок от една година собствениците на ресторанти, кафенета и всякакви заведения за обществено хранене се задължават да отделят салони за пушачи. Инспектори на ХЕИ ще следят за спазването на закона.Друга алтернативна форма на борбата за здраве се съдържа в раздела, озаглавен дейности за въздействие върху рискови за здравето фактори. От 1 януари 2006 г. един процент от приходите от акцизите върху тютюневите изделия и алкохола ще отиват за финансиране на национални програми за борба с тютюнопушенето, наркотиците и злоупотребата със спиртни напитки. Законът забранява продажбата на алкохол на деца под 18 години, на хора в пияно състояние, в училища, общежития за ученици, детски градини и лечебни заведения, както и на спортни състезания. Ама така беше и досега. И рекламите на алкохолни напитки не могат да съдържат твърдения в полза на здравето, сексуалната мощ и социалното благополучие. Новият закон възстановява старата практика на училищните лекари. Освен в училищата здравни кабинети ще има и в детските ясли и градини и в домовете за деца без родители. Устройството на лекарските кабинети в учебните заведения ще бъде уредено в специална наредба. Според здравния министър Славчо Богоев те ще се финансират от училищните настоятелства или от общинските бюджети.Особено революционно звучат текстовете, посветени на т.нар. алтернативни методи за благоприятно въздействие върху индивидуалното здраве. Създава се регистрационен режим за лицата, които практикуват алтернативна медицина - хомеопатия, акупунктура и акупресура, ирисови, пулсови и аурикуларни методи на изследване, нетрадиционни физикални методи, използване на нелекарствени продукти от органически или от минерален произход. Узаконяването на нетрадиционните лечебни методи е престъпление, твърди депутатът от ОДС Стойчо Кацаров. Здравното министерство иска да узакони правото на врачки, баячки, екстрасенси и други лица без нужната медицинска квалификация да упражняват дейност като леене на куршум и хвърляне на боб. Ние освобождаваме тези хора от отговорност, казва докторът, който смята, че лобистки интереси, някои от които добре платени, са вкарали тези текстове в закона. Регламентирани са и случаите, при които се допуска медицинско облъчване с йонизиращи лъчения, както и мерки за медицинска защита на пациентите от въздействието им. Законът забранява евтаназията.Глобите също са европейски. По предложение на социалния министър Христина Христова лекарят ще плаща 10 000 лв. за издаване на фалшив болничен лист. Доктори, стоматолози, медицински сестри, акушерки и фелдшери ще бъдат наказвани с едногодишно отнемане на правото да практикуват, ако откажат медицинска помощ на пациент в критично състояние. Десет хиляди лева ще бъде и санкцията за лекар, издал информация за здравето на пациента си, без да е получил неговото съгласие. Както изглежда обаче, конституцията на здравеопазването едва ли ще има ролята на крайъгълен камък на здравната реформа. Далеч по-важен е въпросът за приватизирането на лечебните заведения (в частност на общинските болници), както и бюджетът на здравната каса (в частност мерките срещу източването й). Неслучайно Сметната палата отказа да завери одита на касата за 2002 г. и изразява сериозни съмнения във възможностите й да формира резерв за непредвидени и неотложни разходи. В становището на палатата за проектобюджета на НЗОК за 2004 г. се посочват възможните рискове пред изпълнението му. Първият е, че приемането на закона за бюджета на касата за 2004 г. изпреварва основните нормативни актове, които регламентират плащанията на касата. Няма ги наредбите на здравния министър за основния пакет медицинска помощ, гарантиран с пари на касата, и за списъка на болестите, за чието домашно лечение касата заплаща лекарствата. Липсва наредбата на Министерския съвет за определяне на позитивния списък на лекарствата, липсва и Националният рамков договор за 2004 година. Не е изградена информационната система на здравната каса, която би дала възможност да се контролират приходите и разходите й. А това означава, че тя ще продължи да бъде източвана.

Facebook logo
Бъдете с нас и във