Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

И ВАСИЛЕВ ИСКА ПАРИ ПОД ЧЕРТА

ТРАНСПОРТНОТО МИНИСТЕРСТВО ПРЕДЛАГА СХЕМА ЗА УРЕЖДАНЕ НА ДЪЛГОВЕТЕ НА БДЖСред кандидатите за получаване на бюджетно финансиране под черта се нареди и транспортният министър Николай Василев. В сряда (10 декември) той се срещна с постоянните представители на Световната банка и Международния валутен фонд (МВФ) - Оскар Де Брун Копс и Джеймс Роуф. Министърът на транспорта и съобщенията Николай Василев е поискал от тях институционална, политическа и финансова подкрепа за предстоящото преструктуриране на БДЖ през 2004 година. Пред представителите на двете международни институции той е казал, че реформата в железопътния сектор е неизбежна, необходима и в известна степен закъсняла. Министър Василев уверил Оскар де Брун Копс, че всички ангажименти по програмата ПАЛ, поети преди няколко години, ще бъдат изпълнени и железниците ще изплатят задълженията си към фонд Безработица. Николай Василев заяви още, че ще преговаря с финансовото министерство за отпускане на 47 млн. лв. от фискалния резерв, с които да бъдат изплатени стари задължения на Български държавни железници (БДЖ). За уреждането им настоява Световната банка. Правителството ще отпусне въпросната сума като временна финансова помощ, а БДЖ незабавно ще ги насочи към бюджета, като покрие дълга си от 17 млн. към НОИ (по фонд Безработица) и изплати задълженията си за невнесени данъци и такси, които са 30 млн. лева. Министър Василев уточни, че тази финансова помощ няма да увеличи бюджетния дефицит. Вероятно съм четвъртият министър на транспорта, който не може да изплати задължението на БДЖ към фонд Безработица, затова смятам, че с една безкасова операция бихме могли да уредим задълженията за изчистване на този стар дълг на железниците, заяви вицепремиерът.Парадоксално звучи, но временната финансова помощ всъщност ще е от полза и за бюджета. Тя ще бъде отчетена като възмездно финансиране (тъй като БДЖ трябва да я върне), а не като разход и няма да доведе до увеличаване на недостига в хазната. В същото време БДЖ ще си плати данъците и дълговете към НОИ и това ще увеличи бюджетните приходи. Иначе отпускането на временна помощ не е по-изгодният вариант, тъй като хазната ще се лиши от лихви върху този дълг. (Освен под формата на временна финансова помощ проблемът би могъл да се реши и чрез опрощаване на въпросния борч. Едва ли обаче който и да е финансов министър просто ей така ще задраска близо 50 млн. лева. Данъчнопроцесуалният кодекс и Кодексът за социално осигуряване допускат и друга възможност - разсрочване на задълженията. Но евентуално отлагане на плащанията няма да помогне особено на железниците - най-много да осигури малко по-спокоен сън на счетоводителя на БДЖ. Единствената полза от прилагането на подобен подход ще е, че при разсрочване на дълга към данъчните лихвата ще бъде по-ниска. От Министерството на транспорта и съобщенията през последните седмици са изпратени 110 писма до големи български и чуждестранни транспортни, спедиторски и железопътни компании с покана да кандидатстват за получаване на лиценз за частен жп превозвач. Василев уверил представителите на МВФ и СБ, че министерството му е заинтересовано да създаде конкуренция на БДЖ.

Facebook logo
Бъдете с нас и във