Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

И ОКОЛО БОЙНИТЕ ХЕЛИКОПТЕРИ ВЗЕ ДА НАМИРИСВА

Още не стихнал скандалът около модернизацията на военните ни транспортни хеликоптери, вече тръгнаха слухове за далавери и около договора за бойните. В авиосредите упорито се твърди, че преди конкурса за осъвременяване на машините Ми-24 Сова изпълнителят е ясен - южноафриканската компания АТЕ Груп (АТЕ Group). Експерти напомнят, че южноафриканците са регистрирали консорциум с нашия военно-ремонтен завод Терем, което им дава абсолютно преимущество в бъдещата надпревара. Фактът, че Терем участва в консорциума между АТЕ и Линолекс, по никакъв начин не ангажира Министерството на отбраната да възложи поръчката на него, увери пред в. БАНКЕРЪ полк. Христо Христов, съветник на военния министър Николай Свинаров и същевременно председател на борда на директорите на споменатия консорциум. Той обаче потвърди, че едно от най-важните условия за кандидатите е хеликоптерите да бъдат модернизирани у нас, в заводите на Терем. Което сякаш окончателно снема въпросителните около първото място. От консорциума направиха и допълнителна демонстрация на увереност, като през последните месеци модернизираха един собствен Ми-24 Сова във военно-ремонтния завод Летец, собственост на Терем. Модернизираният вариант на бойния вертолет ще бъде предоставен на BBC за тестване до месец.Така нареченият Сова Атак (SOVA Аttack) е снабден с 20-милиметрово турелно оръдие на носа, вместо със стандартната 12.7-милиметрова четирицевна картечница. Оборудван е и с ракетна система Ингве. На машината е монтиран навигационен компютър, обновен е прицелът и е подменена цялата електрическа система.Възстановяването и модернизацията на бойните и транспортни вертолети е един от приоритетните проекти на армията. В момента от наличните във Военновъздушните сили 42 хеликоптера във въздуха са само 3 - един транспортен Ми-17, един боен Ми-24 и един тренировъчен БЕЛ. Страната ни обаче е поела ангажимент към НАТО през 2005 г. да разполага с два съвместими със стандартите на Алианса машини за участие в мисии зад граница. Няма точни срокове кога ще започне ремонтът на вертолетния парк, но се надяваме всичко да приключи през 2006 г., заяви заместник-шефът на BBC генерал-майор Младен Казаков. Той отказа да уточни броя на машините, които ще бъдат обновени. Говори се за 18 вертолета, но е много вероятно бройката да бъде намалена на дванадесет заради липсата на средства за ремонта им.

Facebook logo
Бъдете с нас и във