Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

И ИЗРАЕЛЦИ ИСКАЛИ КОРАБНИЯ ЗАВОД ВЪВ ВАРНА

Броени дни преди насрочването на дата за търга за продажба на активите на Варненска корабостроителница, около управлението на завода отново се зашумя. Този път обект на атаките са изпълнителният му директор Иван Бояджиев и синдикът Димитър Смиленов. Повод за образуваното предварително производство срещу тях е ревизионен акт на Агенцията за вътрешен финансов контрол, който обхваща периода от 12 май 1999 г. до 30 юни миналата година. Според одита, шефовете на корабостроителницата са извършили злоупотреби за над 600 хил. лева, като са продавали активи на занижена стойност. Двамата ще отговарят по специалния текст в Наказателния кодекс за престъпление по служба, извършено в процеса на приватизация. Наказанието по този член е от една до три години затвор, и лишаване от право да се заемат определени длъжности. Ако се стигне до съда, Бояджиев и Смиленов ще влязат там като длъжностни лица, които не са положили достатъчно грижи за ръководството, управлението, стопанисването или запазването на повереното им имущество. Любопитно е, че двамата още не са разпитвани, което потвърди и шефът на варненската следствена служба Румен Радев. От 100 сделки, които са били обект на ревизията, в четири са установени злоупотреби, което според ревизорите е достатъчно, за да се твърди, че заводът е ограбен. Най-голямата далавера, според одита, е продажбата на лагери за близо 5 хил. лв., вместо по оценката им от 1999 г. - 130 хил. лева. Според някои източници, сега цената на тези материали е твърде ниска, ако се съди по последната оценка на ПрайсУотърхаус Купърс, изготвена преди месец. Според нея, активите на Варненска корабостроителница в условията на бърза продажба струват около 20 млн. щ. долара. Според двамата обвиняеми, експертите на АВФК са ползвали старите оценки от първото събрание на кредиторите на завода от началото на 1999 година. Затова и разликите между двете оценки са толкова големи. Става въпрос за счупени лагери, които не могат да се продадат на по-висока цена, защити се Смиленов. Според него и Бояджиев, обвиненията срещу тях са поръчка, чиято цел вероятно е да се провали предстоящият търг за продажба на корабостроителницата. Последните слухове около търга за завода гласят, че в Министерството на икономиката всъщност се надяват на него да не се яви нито един кандидат. Затова и са правени сондажи пред ПрайсУотърхаус Купърс да определи дори по-висока оценка от огласените 20 млн. щ. долара. Интригата е, че при провал на търга ще се премине към отречената от новия приватизационен закон (който може би ще влезе в сила до няколко седмици) процедура по преговори с потенциален купувач. В този случай тя е възможна, тъй като става въпрос за продажба в условия на несъстоятелност, а и сделката не се третира като приватизационна. Предимството на преговорите е, че на кандидатите могат да се поставят условия да извършват корабостроене на територията на завода, както и да направят нужните инвестиции за разширяване на производството. Напоследък варненската общественост беше настръхнала поради това, че предстоящият явен търг не предполага друг ангажимент на купувача, освен цената. В четвъртък пък в икономическото министерство бе проведена поредната среща между ръководителите на ведомството и варненски депутати, радетели на създаването на смесено дружество между корабостроителницата и параходство Български морски флот. На нея са обсъдени 3-4 варианта за преструктурирането на предприятието, като не се изключва дори и изготвянето на нов оздравителен план. Негов изпълнител може да е както БМФ, така и чуждестранен инвеститор. Но той влезе в действие след предварителното одобрение на всички кредитори. Основните между тях са Банковата консолидационна компания и ЦКБ. Привържениците на кооперирането между корабостроителницата и БМФ смятат, че последният има възможност да отдели 15 млн. лв. за дострояването на няколко кораба, които иначе ще се продадат недовършени заедно с останалите активи на завода. Така държавата в крайна сметка щяла да получи повече пари, отколкото ако продаде веднага цялото имущество на предприятието на търг. Засега всеки от предлаганите варианти има шанса да бъде изпълнен. Извън тези предположения засега актуална е само продажбата на активите на Варненска корабостроителница на търг. Предполага се, че той ще бъде насрочен още през следващата седмица и ще се проведе в края на март или началото на април. Към кандидатите за него от Норвегия, САЩ, Гърция, Германия, Малайзия и Южна Корея слуховете прибавят и компания от Израел. Дали в крайна сметка на аукциона ще се яви и този кандидат, засега е спорно. Очевидно е обаче, че събитията около корабния завод ще изобилстват от напрежение.

Facebook logo
Бъдете с нас и във