Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

И ГОСПОД НЕ МОЖЕ ДА СПАСИ БАЛКАН

Точно година и половина след подписването на договора за продажба на 75% от капитала на авиокомпания Балкан (30 юни 1999 г.) за българския национален въздушен превозвач може да има само един път - обявяване в несъстоятелност. Това е изводът, който се налага след внимателния анализ на един документ, подаден през октомври миналата година във финансовото министерство със заглавие Декларация за по-големите задължения на авиокомпания Балкан (над 5000 щ. долара) към 30.09.2000. Става дума за едно тягостно описание на дълговете, натрупани върху гърба на нещастния превозвач и преди, и след подписването на договора за неговата продажба.
Дори само първа част на документа - Задължения в България, би хвърлила в смут всеки непредубеден мениджър. И наистина, да висиш с 98.716 млн. лв. (46.154 млн. щ. долара) не е шега работа. А иначе най-хубавото на декларацията е, че дава пълна разбивка на задълженията на авиокомпанията към кредитори и доставчици както преди раздържавяването й, така и за 15-те месеца, през които е стопанисвана от мажоритарния собственик - Зееви холдинг. От тази именно разбивка става ясно, че притежателят на 75% от акциите - израелският бизнесмен Гад Зееви, е закупил Балкан с 68.149 млн. лв. вътрешен дълг, за да го донатовари към края на септември миналата година под ръководството на двамата изпълнителни директори - бившия Ендрю Грей и сегашния Цви Франк, с още 30.567 млн. лева.
От закупените негативи най-голям е дългът към бившия ДФРР (33.82 млн. лв.) и към застрахователна компания Булстрад (14.03 млн. лв., който след продажбата се е увеличил само с още 489 хил. лева. През май 2000 г. застрахователят и превозвачът подписаха погасително споразумение и поне до момента то се изпълнява стриктно. Отделно са задълженията към ръководството на въздушното движение - 10.934 млн. лева.
Интересни неща се мъдрят в раздела Задължения към доставчици и транспортни организации. От отчета е видно, че най-много пари Балкан има да плаща на Главна дирекция Гражданска въздухоплавателна администрация - 25.149 млн. лв., от които 21.499 млн. са натрупани само от новия собственик.
Прави впечатление също така, че по време на управлението на хората на Гад Зееви са се появили и задължения, каквито преди това Балкан не е имала: към персонала (1.241 млн. лв.), към бюджета (0.91 млн. лв.) и към НОИ (0.718 млн. лв.).
За същите 15 месеца

външният дълг е скочил със 103.201 млн. лв.

и към 30 септември 2000 г. е възлизал общо на 146.312 млн. лева. Грубо казано, авиокомпанията не е плащала на всички наивни чужденци, на които е могла да не плаща, а е намалявала по малко дълговете си там, където е била заплашвана с арестуване на самолети - Евроконтрол, Международната асоциация за въздушен транспорт IATA и някои летища.
Така задълженията към доставчици на гориво смело са нараснали от 330 хил. на 9.888 млн. лева. Най-драстично е увеличението към Еър Бритиш петролиъм - от 189 хил. на 5.802 млн. лева. Сред останалите кредитори, но с по-малки суми, са компании като Шел интернешънъл, Тотал, Елф, Мобил ойл, Статойл и др.
Над 9 млн. лв. дължи Балкан по интерлайн договори с други авиокомпании. А

неплатените такси за прелитане

- от 30.19 млн. лв., в навечерието на приватизацията са станали 41.643 млн. лв. след нея. След продажбата на превозвача лавинообразно нарастват дълговете му най-вече към централата на Евроконтрол в Брюксел - от нула на 9.313 млн. лв. (4.762 млн. долара). Точно поради неплащането на тези пари на 16 октомври миналата година в Лондон бе арестуван самолет на Балкан Боинг 737-300 BOF. Машината преседя на мъгливия Албион цели 40 дни и малко преди да получи британско поданство, Балкан изплати част от дълга, за да я освободи.
Но в най-голям ужас би трябвало да хвърлят държавните чиновници сумите, записани като

заеми от чужбина - 40.62 млн. лв.

всички до стотинка натрупани за 15-те месеца, през които собственик е бил Зееви холдинг. Най-големият заем - 25.147 млн. лв. (11.27 млн. щ. долара), е теглен от Балкан Холдингс (Balkan Holdings B.V.). Следва втори, по-малък заем от същата фирма - 2.531 млн. лева. В декларацията надлежно е посочена и лихвата, дължима към момента - 904 хил. лева.
Любопитното в случая е, че Балкан Холдингс е същото онова дружество, което бе регистрирано в Амстердам от Гад Зееви и хората му няколко месеца след като придобиха авиокомпанията. Обяснението тогава бе, че така ще се избегне конфронтацията с арабските държави, които отказаха да приемат самолетите на Балкан, тъй като вече била израелска собственост. Малката подробност е, че веднага след регистрирането на новото дружество финансовият директор на превозвача Йехиам Мар-Хаим нареди с телекс на всички представителства на Балкан в чужбина да превеждат по сметката му в ИНГбанк, Амстердам, всички налични суми над 500 щ. долара. Така въпросното дружество е отпуснало кредити от акумулираните приходи на авиокомпанията. Или, казано по-просто, Балкан се е самокредитирала и сега дължи пари на самата себе си.
По някаква незнайна схема в графата заеми от чужбина е записан и дълг от 12 млн. лв. (5.395 млн. щ. долара) към френския самолетопроизводител ATR. Досега авиокомпанията е наела само един турбовитлов самолет АТR-42, който лети по вътрешните и някои къси международни дестинации. Може би поради този странен, но голям дълг вече пет месеца се забавя идването на втория самолет от френската компания, въпреки че летателният състав за него отдавна премина обучение във Франция.
В крайна сметка

общите задължения надхвърлят 245 млн. лв.

и са със 133.768 млн. лв. повече отпреди приватизацията. Та защо тогава трябваше да продаваме превозвача, след като той и без това си трупаше дългове, и то в по-малък размер, докато беше в ръцете на българската държава?
Изглежда, че цитираната декларация не е впечатлила особено чиновниците във финансовото министерство. С нея ръководството на Балкан е издействало от министър Муравей Радев разсрочване на 28 млн. от 98-те млн. лв. вътрешен дълг. То е за десет години, като през първите две превозвачът ще плаща само лихвите по сумата. Важна особеност на постигнатото споразумение е, че през посочения десетгодишен период авиокомпанията ще трябва да изплаща и всичките си текущи задължения.
Съдейки от някои твърдения, причина за данданията, която се вдига напоследък около Балкан, са съкращенията на персонала, направени около Коледа и Нова година - прецедент за България. Става дума за закритите бази във Варна и Бургас, откъдето изхвърчаха съкратени около 300 души.
Преди няколко дни изпълнителният директор Цви Франк за първи път е представил пред синдикатите, при това в писмена форма, и намерението си да

ликвидира отряд Туполев 154

като съкрати 70% от летателния състав. За останалите 30% г-н Франк предвиждал някакво преквалифициране, може би на самолет Боинг 737. Това вече преля чашата на търпението, още повече, че веднага бе свързано с процеса на сформиране на новата авиокомпания Бългериън еър чартър и преценено като прехвърляне на дейност, активи и кадри от Балкан в нея.
Собственик на регистрираната през август миналата година Бългериън еър чартър е руският гражданин от еврейски произход Евгений Музика. В момента авиокомпанията разполага с два самолета Ту 154 М, които допреди година бяха притежание на Балкан. Двете машини били продадени на символични цени (говори се - за 50 хил. долара едната), след което са обновени в авиоремонтен завод в Москва, основно захранван с поръчки от брокерската фирма на МВМ Трейдинг, собственост на Евгений Музика.
На фона на нарасналите задължения, на драстичното намаляване на линии, на продажбата на активи и на съкращаването на персонал е необяснимо високото самочувствие, демонстрирано от шефовете на Балкан и в частност от изпълнителния му директор Цви Франк. Пред различни медии той твърди, че през частния период на превозвача Зееви холдинг бил инвестирал 20.75 млн. щ. долара. Тази сума е внесена от собственика кеш, това са лично негови средства - заяви пред БНР Франк. За да бъде изчерпателен, той дори коментира, че в сумата не са включени средствата от продажбата на акциите в SITA (9.484 млн. долара) и един апартамент в Лисабон.
Странно е - в какво ли са инвестирани тези над 20 млн. щ. долара, при положение че за година и половина новите собственици не са закупили реално нищо. Трите самолета Боинг 737-300 са наети на оперативен лизинг (т.е. без опция за закупуване) от американската GECAS. Единственият засега френски ATR-42 също е взет на лизинг - според едни оперативен, според други - финансов. Но дори и да беше закупен изцяло и цената му да беше платена кеш, той не би могъл да струва и половината от посочената от изпълнителния директор сума.
Малко по-късно Франк уточни, че всъщност парите били отишли за чисто оперативни, текущи разходи.
Всъщност след като новите собственици толкова стриктно са спазвали приватизационния договор, направили са предвидените там инвестиции и са ликвидирали част от задълженията, защо ли дълговете на превозвача са нараснали толкова много само за 15 месеца? Редно е да се спомене, че в баланса за деветмесечието на миналата година, също внесен във финансовото министерство, Балкан отчита

загуба от 47.987 млн. лева

която е два пъти и половина по-голяма от пасива за същия период на 1999 г. (19.961 млн. лв.).
В крайна сметка представители на българското правителство нарочиха едва ли не като причина на всички злини на Балкан разминаването между българския и английския вариант на приватизационния договор. Подобно твърдение обаче не звучи сериозно, тъй като в точка 17.2 на същия документ ясно е записано: В случай на конфликт между българския и английския екземпляри на договора английският ще има предимство. Кой знае, може би именно английският текст на приватизационния договор ще даде ключа за разгадаването на високото самочувствие на Гад Зееви, Цви Франк и техните хора. Докато за нашите държавни чиновници ще остане да залягат над английския.
Все пак, според запознати с делата на Гад Зееви в момента

в ръководството на Балкан зрее скандал

който, по всяка вероятност, ще приключи с освобождаването на изпълнителния директор Цви Франк. (Преди няколко месеца от поста бе освободен англичанинът Ендрю Грей). Твърди се също, че трети изпълнителен директор от страна на Зееви холдинг нямало да се назначава. Тръгна и слух, че Гад Зееви преговарял за продажбата на превозвача на компанията, съвместно с която и с чиято помощ той го придоби - Кнафайм - Аркиа холдинг.
Но който и да вземе Балкан, той може единствено да я доразпродаде. Защото само луд ще купи авиокомпания с 245 млн. марки задължения, почти без собствени самолети, със замразени международни линии и с разпродадени активи.
Като капак на всичко се заговори, че високо из чиновническите среди някои хора вече наддавали, за да бъдат избрани за синдици на Балкан. Нямало още образувано дело за обявяване в несъстоятелност - опонират други. Това обаче е най-малкият проблем при толкова много кредитори и при такива задължения.

Facebook logo
Бъдете с нас и във