Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

И ДОГОВОРЪТ ЗА ТРАКИЯ ЩЕ ЧАКА ВОТА

Комисията за защита на конкуренцията отложи за след изборите произнасянето си по доклада на Прозрачност без граници за концесията на магистрала Тракия. От неправителствената организация настояваха антимонополистите да дадат становище дали българо-португалският консорциум Магистрала Тракия АД е нарушил закона, след като още при учредяването на смесеното дружество не е поискал разрешение за концентрация на стопанска дейност.Срокът, в който КЗК трябваше да се произнесе, изтече на 19 юни. Оказа се обаче, че няколко дни преди това комисията е решила да удължи с един месец работата си по проблема. Мотивите са, че е необходимо да се съберат още доказателства по преписката. Междувременно премиерът Симеон Сакскобургготски заяви, че спирането на концесията на магистрала Тракия би отнело много време. Той добави, че по важните въпроси трябва да се работи по европейски законосъобразен начин и че според институциите в Брюксел, наблюдаващи концесията, тя можела да се приеме. Изненадващ оптимизъм, особено след официалните съобщения от Европейската инвестиционна банка. От банката, финансираща две от новостроящите се отсечки от аутобана, неотдавна отбелязаха, че процедурата за концесионирането не е изрядна. Все още липсва и позицията на Евростат, че направените за магистралата инвестиции ще се отразяват по баланса на концесионера и няма да се включват при измерване на дефицита на консолидирания държавен бюджет. Но министър-председателят смята, че концесията е важна, изпълнява се от сериозна и отговорна компания и би било жалко, ако бъде прекратена. Премиерското изявление бе предизвикано от твърденията на лидери от БСП, че ако спечелят изборите, може да се наложи разваляне на сделката. Строителният министър Валентин Церовски също не пропусна да се включи и окачестви заплахата на червените като фойерверки и предизборни приказки. Освен това той предупреди, че са предвидени големи санкции за неизпълнение на контракта. Изглежда Церовски бързо е забравил, че е сложил подписа си под документ, чиито клаузи до момента така и не са станали обществено достояние. Едва ли обаче има непредубеден наблюдател, който да е на мнение, че сделката е изгодна за страната. Затова като че ли най-доброто решение и за сегашния, и за бъдещия кабинет ще е върховните магистрати да обявят за нищожен подписания на 29 март договор. А за изграждането на аутобана да започне нова процедура - този път прозрачна, почтена и справедлива.

Facebook logo
Бъдете с нас и във