Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Хотелският 5-звезден сегмент ще нарасне с близо 50%

Най-новият звезден хотел в столицата е на световната верига "Интерконтинентал". Предстои да отворят врати Hyatt Regency, Marriott и Grand Hotel Millennium Sofia

Европейското председателство през първата половина на миналата година е довело до над 21% среден ръст в цените на нощувките в 4- и 5-звездните хотели в София, показва специализирано проучване на Cushman & Wakefield Forton. Данните са от третото издание на Sofia Hotel Benchmark Survey, което се базира на анкета сред мениджърите на висококатегорийни хотели в София и пазарни наблюдения.

Според него безпрецедентният ръст на цените през 2018 г. спрямо година по-рано се дължи основно на засилената бизнес и конферентна активност по време на европейското председателство. Този ефект допълва възходящото развитие на хотелския пазар в София от последните години, благодарение на икономическия ръст и популяризирането на града като туристическа дестинация.

"Изминалата година бе част от продължаващата възходяща тенденция на хотелския пазар, която доведе до плавно възстановяване на нивата на заетост и цените след годините на икономическа криза. Ценовият ръст през 2018 г. обаче бе по-скоро еднократен ефект от ключово за пазара събитие, без аналог до момента. Подобно развитие наблюдаваме и в съседна Румъния, която пое европейското председателство в началото на 2019 г.", коментира Пламен Бачев, партньор и мениджър "Консултиране и оценки" в Cushman & Wakefield Forton.

Проучването на консултантската компания показва, че средните ценови нива при 5-звездните хотели в София са достигнали 114 евро през миналата година при средно 63 евро при 4-звездните. При по-ниската категория хотели обаче ръстът на цените е бил осезаемо по-висок в сравнение с обектите пет звезди. Според Пламен Бачев обаче пазарът в момента не успява да задържи достигнатите през 2018 г. ценови нива във високия клас хотели, тъй като София не може да предложи такъв богат на събития и конференции календар.

В момента столицата ни привлича най-вече младите туристи до 34 години с цел културно-познавателният туризъм, съчетан с лесната достъпност, ниските цени, разнообразието от заведения и местната кухня, показва проучване от експертен екип "Икономика" към "Визия за София".

Столицата е основно младежка дестинация за екскурзии с приятели, предимно с културно-познавателни цели. Най-голям брой от посетителите на столицата я посещават именно с такива цели, следвани от посетителите с бизнес цели и тези с развлекателни цели. Градът се посещава за първи път от туристите и е единствената дестинация при пътуването им. София затвърждава имиджа си на “бюджетна дестинация” в проучването доминиращи са туристи, които харчат на ден в града до 50 лв. и демонстрират удовлетвореност от цените на туристически услуги в най-голяма степен. Градът е интересен с историята си, културата си и традициите си, това е най-важната причина те да предприемат пътуване до българската столица, но удобните и евтини самолетни билети са на второ място по важност и в неизменна връзка с първостепенния им мотив.

За разлика от цените на нощувките, нивата на заетост в 4- и 5-звездните хотели в столицата са се покачили със значително по-слаби темпове през миналата година. В сравнение с година назад са регистрирани средно 3.1% повече нощувки, което е съпоставимо с ръстовете от минали години. Според проучването на Cushman & Wakefield Forton причината за по-слабото покачване е увеличеният брой индивидуални пътувания по време на председателството за сметка на груповите посещения. По данни на компанията средната заетост в двете категории хотели през миналата година е достигнала 65 на сто.

Добрите резултати на хотелския пазар в София през последните години насърчиха инвестициите в сектора, особено в сегмента на брандираните висококатегорийни хотели. С очакваното отваряне на Hyatt Regency, Marriott и Grand Hotel Millennium Sofia до 2021 г. предлагането в най-високата категория в столицата ще нарасне с близо 50 процента. Прогнозите са новото предлагане да отговори на нуждата от инвестиции в петзвездния сегмент и интересът за отваряне на нови площи да се насочи към средния ценови клас хотели.

България е привлекателна дестинация, която удивлява и може да представи допълнителни възможности за незабравими преживявания. Това е друга причина, която привлича инвеститори. Най-новият петзвезден бизнес хотел в София, управляван от световната верига "Интерконтинентал", отвори врати на мястото на "Радисън", срещу Народното събрание. "Залагаме на прогнозите за увеличение на бизнес пътуванията към столичния град", коментира генералният мениджър Анджело Зукала. "Уверени сме, че София може да поеме и други брандове."

Конкурентите предимства пред сектора в столицата са свързани с привличането на нови туристи и информирането им за различните културно-исторически атракции, събития и дейности, както и засилване на инициативите между бранша и общината, а също и допълване на туристическият културен профил на София с множество туристически услуги в областта на спа и балнеоложкия туризъм, ски и планински туризъм, конгресен и бизнес туризъм, привличане на фестивални и международни културни мероприятия.

Ако се подобри капацитетът на столичното летище, дигитализирането на маркетинг усилията в тон със световните тенденции, достъпа до туристически забележителности в покрайнините на столицата, и се решат проблемите с множеството "фалшиви" таксита, пред сектора се очертават светли перспективи. Важна посока на развитие е задържането на туристи за по-голям престой. В момента София успява да задържи туристи средно 1.8 дни, като над 70% от запитаните чужденци отговарят, че са краткосрочно пребиваващи (от 1 до 3 дни).

В дългосрочен план създаването на повече възможности за спорт и релакс в столицата, както и привличането на международни културни събития, би обогатило културна и туристическа палитра. В момента програмата на Софийската опера, например, привлича меломани от цяла Европа със своите спектакли по оперите на Рихард Вагнер. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във