Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ХОТЕЛИЕРИТЕ В СЛЪНЧЕВ БРЯГ ИЗДЪНИХА ИКОНОМИЧЕСКОТО МИНИСТЕРСТВО

Интригата около инфраструктурата на курорта Слънчев бряг се задълбочава, след като нарочените за нейни бъдещи собственици хотелиери в комплекса отказаха да я купят. Така идеята на Министерството на икономиката, което притежава 75% от капитала на Слънчев бряг АД (сегашен собственик на електрическите, водопроводните инсталации, алеите, парковете и др.), е на път да пропадне. Заедно с това вероятно ще трябва да се търси и нова схема за ликвидацията на дружеството. Досегашната предвиждаше създаването на отделна компания Слънчев бряг сервиз АД, в която държавната фирма да влезе с апортна вноска - инфраструктурата, а желаещите хотелиери да се включат с парични вноски. Постепенно частните акционери трябваше да изкупят държавния дял, предвиждаше още икономическото министерство. Както обаче в. БАНКЕРЪ писа, на обявеното обсъждане на този проект между експерти от ведомството на Николай Василев и хотелиери преди месец и нещо се явиха само малка част от собствениците на обекти в Слънчев бряг. Това постави на карта смисъла от операцията. Все пак целта бе да се избегне нервна ситуация, която се създаде в Златни пясъци, където притежателят на мажоритарния пакет в тамошното АД - РМД Златни получи контрол върху цялата инфраструктура и започна да наказва нередовните длъжници, като им спира водата и тока, но неудобствата се стовариха върху почиващите туристи. Същото може да се получи и в Слънчев бряг, в случай че в замисленото сервизно дружество се включат примерно собствениците на 10% от хотелите в комплекса. Знае се, че територията в курорта е разпределена между няколко групировки и ако само една-две от тях се включат в дружеството и съответно в стопанисването на инфраструктурата, положението им на монополисти няма да е много по-различно от това в Златни пясъци. Да не говорим, че дори ако участват всички хотелиери, пак няма гаранции, че интересите на по-дребните собственици ще бъдат зачетени. Съвсем логично е големите босове да управляват Слънчев бряг сервиз АД като например пренасочват инвестициите си в съоръжения и алеи в близост до техните хотели. Или пък да бавят неотложните ремонти на ВиК инсталациите около обектите на конкурентите си. Евентуалните претенденти за установяване на контрол върху инфраструктурата оформят няколко групи. Повече от един хотел в Слънчев бряг притежават несебърският туристически бос Димитър Янков, фирми, близки до Първа инвестиционна банка, дружества, гравитиращи около ВАИ холдинг и около Синергон холдинг, ръководен от Бедо Доганян. Не е чудно, че повечето собственици се въздържат от участие в такова дружество, тъй като вместо да отделят средства за инвестиции в хотелите си, трябва да направят вноски за придобиване на акции в нова компания. Не става дума за много пари - средно на един хотел се падат около 40 хил. лв. за участие в инфраструктурното дружество. Сравнена с милионите, дадени за приватизация на самите хотели, сумата не впечатлява. Но далеч по-съблазнително е някой друг - ако може държавата, да стопанисва и ремонтира тези съоръжения. Когато се коментират причините хотелиерите да не участват в сервизното дружество, трябва да се отбележи, че това няма да намали сметките им за ток и вода. Логиката на икономическото министерство е друга. То притежава 75% от капитала на Слънчев бряг АД и желае срещу този дял да получи реални пари. А това може да стане само от продажбата на инфраструктурата. Предлагаме в новото дружество да влязат максимално широк кръг инвеститори, заяви за в. БАНКЕРЪ Йордан Йорданов, шеф на отдел Капиталови пазари във ведомството на Николай Василев, който е и член на Съвета на директорите на Слънчев бряг АД.Оценката на инфраструктурата още не е готова, по нея работят три вещи лица, назначени от Бургаския окръжен съд, допълни той. Така че цитираните от собствениците на хотели 40.375 млн. лв. са само примерна сума. Така че още не е ясно колко точно ще трябва да платят хотелиерите, ако желаят да получат дял от съоръженията в комплекса. Освен това, ако Министерството на икономиката наистина предложи на всичките над 100 бизнесмени, работещи на територията на курорта, да закупят акции от Слънчев бряг сервиз АД, дружеството ще трябва да бъде регистрирано като публично. Според Закона за публичното предлагане на ценни книжа, когато се предлага покупка на дялове на повече от 50 лица, фирмата трябва да издаде проспект, който да бъде одобрен от Държавната комисия по ценните книжа. Освен това акциите на публична компания не може да са винкулирани, каквато бе идеята на експертите от икономическото министерство. Неговите експерти са измислили изход от този проблем. На първо време ще учредим сервизното дружество със 100% участие на Слънчев бряг АД, защото и ние получихме индикации, че повечето хотелиери няма да купят акции, обяви Йорданов. Те може да се обединят в една или в няколко отделни фирми, които от своя страна да станат акционери в Слънчев бряг сервиз АД, уточни той. Така ще се заобиколи Законът за публичното предлагане на ценни книжа, защото на книга собственици в новосформираната компания ще по-малко от 50 лица. Според Йорданов обаче по всичко личи, че акции от инфраструктурната фирма ще поискат съвсем малко хотелиери, така че няма да има смисъл да се прибягва до такива техники. Собствениците на обекти в курорта излязоха с контрапредложение, върху което си струва да се дискутира. То е НЕК да получи електропреносната система, ВиК-Бургас (100% държавно дружество) да придобие водоснабдяването и канализацията, а общината в Несебър да стане собственик на парковете и алеите. Но независимо от това дружествата трябва да закупят активите, защото Слънчев бряг АД е публична компания и всички сделки с над 2% от активите му, когато страни в нея са свързани лица, трябва да се осъществяват по пазарни цени. В случая с НЕК и ВиК има идея държавата да намали участието си в Слънчев бряг АД от 75% примерно на 40 процента. Тогава обаче в битката за разпределението на тези активи ще се включи бившата групировка СИК, за която се твърди, че контролира Слънчев бряг холдинг, който в момента притежава над 14% от капитала на АД-то. Освен това не е ясно как точно ще се разплати с дружеството общината в Несебър за алеите и парковете, които й се предлага да закупи. Има възможност вноските да се плащат разсрочено, като се събират такси за ползване на съоръженията и приходи от отдаването им под наем. Как обаче подобни сделки ще залегнат в бюджета на местната управа за следващите години, не е много ясно. В крайна сметка въпросът с приватизацията на инфраструктурата си остава актуален и отворен, колкото и Министерството на икономиката да си мисли, че е открило съвършената схема.

Facebook logo
Бъдете с нас и във