Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ХОРАТА ВЕЧЕ ПРЕДПОЧИТАТ ИНТЕРНЕТ ПРЕД ТЕЛЕВИЗИЯТА

Любомир Леков, председател на съвета на директорите на Инвестор.БГ АД, пред в. БАНКЕРЪГ-н Леков, как оценявате първото първично публично предлагане (IPO) на ИНТЕРНЕТ-компания на българската фондова борса?- Интересното е, че това е първият такъв акт, осъществен от ИНТЕРНЕТ-компания не само у нас, но и в Централна и Източна Европа. Поне това твърди едно изследване на един от най-реномираните финансови всекидневници в Унгария. Все пак трябва да се има предвид, че ние далеч не сме водеща страна по използване на ИНТЕРНЕТ в региона и въпреки това успяхме първи да листваме компания от сектора на борсата. След 2000 г. финансирането на ИНТЕРНЕТ-компаниите стана доста трудно. Тогава се спука балонът за непоклатимия успех на технологичния сектор. На практика листването на Гугъл е първото истинско сериозно нещо оттогава. Първичното публично предлагане на акции на нашето дружество се превърна в международно събитие за региона. Това показва, че да се направи IPO не е никак лесно. Наистина тази една година ни костваше страхотни нерви и страхотни усилия, за да го осъществим. Какви проекти ще финансирате с набраните средства?- Ние имаме много ясна стратегия в това отношение. Много от проектите вече се обсъждат и се работи по тях. Ще се постараем да подобрим качеството на едноименния сайт на компанията Investor.bg. Основно обаче ще заложим на нови проекти като сайта start.bg. В момента в него са привлечени 100 човека, които правят собствени страници в партньорство с нас. Образно казано, този сайт е един ИНТЕРНЕТ-каталог. В него могат да се намерят най-сериозните линкове с най-сериозната информация. Подобен тип страници до момента в България нямаше. Подобен тип модели на работа също. Много неща сме предвидили да правим, но ще ги обявим в момента, в който те станат факт. След като сме публична компания, трябва да спазваме определени правила в това отношение. Всъщност има голяма разлика между намерението и самата реализация. Затова ще изчакаме самият продукт да стане факт и тогава вече ще съобщим за него. Водите ли конкретни преговори за закупуване на сайт?- Разговаряме с няколко фирми по различни интересни проекти. Единственият проблем е, че в България няма традиции в това отношение и преговорите се водят много тежко. Трябва много да обясняваме каква е ползата от една такава сделка. Подобни изкупувания се случват всеки ден навсякъде по света. Една компания, която има позиция и пари, купува чужди сайтове. Ние сме убедени, че ако не го направим ние, рано или късно други ще започнат. Ако, разбира се, самият продукт си струва. В българския ИНТЕРНЕТ повечето сайтове са абсолютно аматьорски и трябва да се инвестират огромни суми, за да може да придобият професионален вид. Смениха ли се собствениците на капитала на компанията след IPO? Към нея проявиха интерес и чуждестранни инвеститори...- Да, така е. Унгарски инвеститори имат около 4 процента. Унгарската връзка в нашата компания е известна от много години заради силните позиции на члена на съвета на директорите Алекси Андонов на инвестиционния пазар в Унгария. Голямата приятна изненада бе появата на естонските инвеститори, тъй като с тях досега не сме имали никакви контакти. Те държат общо 5 процента. Това е още едно доказателство, че тези хора вярват във възможността на България да направи развит пазар в интернет. Все пак Естония е на първо място по потребление на ИНТЕРНЕТ на човек в Европа. Тя е абсолютен лидер между бившите соцстрани. Това е един окуражаващ сигнал. Моите наблюдения са, че използването на ИНТЕРНЕТ от българските потребители се увеличи много. Така например в САЩ мнозина вече прекарват много повече часове в ИНТЕРНЕТ, отколкото пред телевизора. Според мен в България също има една прослойка от хора, които не гледат телевизия, и основната медия, с която контактуват, е ИНТЕРНЕТ. Налице са всички предпоставки тази индустрия да бъде най-силно развиващият се сектор. Така например приходите от online реклама всяка година се удвояват. Очаква се тази година те да са 3 млн. лв., като за миналата техният размер е бил 1.5 млн. лева. Това не е никак странно, като се има предвид, че дори една Англия, която е с най-развит ИНТЕРНЕТ-пазар в цяла Европа, отбелязва ръст от над 50-60% годишно. Хвърлили ли сте око и на друг сегмент от ИНТЕРНЕТ-пазара?- Тъй като разполагаме с голяма група програмисти, имаме намерение да разработваме сайтове и за други български компании. Покрай изграждането на нашите сайтове ние натрупахме опит. Благодарение на нашите контакти ние можем да си позволим да продаваме и навън, тъй като не е тайна , че голяма част от борда на директорите на компанията ни живее в чужбина. Когато сме достатъчно организирани и готови, можем да потърсим възможности за разработка на сайтове по поръчка на клиенти от чужбина. Но все пак основно ще разчитаме на приходи от реклами и продажби. Ние си даваме ясна сметка, че това може да бъде много добър начин за хеджиране, ако нещата в индустрията по една или друга причина се забавят. Имам предвид приходите от продажби и реклама. Тогава ние ще имаме готовност да излезем по-стабилно на пазара на разработване на сайтове.Колко компании има на този пазар в България?- Много са. Но ние излизаме на него като солидна компания с изградено име. Ако вие сте финансова къща и при вас дойде оферта от една фирма, за която никога не сте чували, и друга от Инвестор.БГ, логично е да изберете компанията, която познавате и й имате доверие. Така че искаме да използваме натрупаното доверие.Рекламата ли беше основният ви мотив да излезете на Софийската фондова борса?- Основната ни цел бе да финансираме нашите ИНТЕРНЕТ-проекти, тъй като те са изключително рискови. Това е много рисков бизнес. Друга причина, поради която се решихме да излезем на борсата, бе абсолютната ни вяра, че тази индустрия тепърва започва да расте. И не на последно място - едно от основните неща, което прави изключително силни публичните компании по света, е възможността за раздаване на опции на мениджмънта. Това е едно от нещата, които очакваме да бъде гласувано на първото акционерно събрание, което очакваме да се проведе - след месец-два. Смятате ли, че опциите са достатъчно силен стимул за повишаване на ефективността на управлението?- Най-напред всички служители стават съсобственици на компанията и получават допълнително възнаграждение само ако тя е показала растеж и цената на нейните акции се е покачила. Най-голямото предимство е, че мениджмънтът не се вълнува от високите заплати (впрочем ние ще изненадаме пазара, като привлечем едни от най-големите професионалисти в сектора), а от възможността да печелят именно от растежа на компанията. Така че този момент е възможен и той се усеща, когато една компания е на борсата. Още повече че пазарът вече се нуждае от подобно нещо. Неслучайно почти четири години в САЩ нямаше никакви IPO на технологични компании. Просто защото пазарът трябваше да е готов да закупи тези акции. Много важен фактор бе опитът ни в капиталовия пазар, който ни подсказа, че тържището е готово да приеме една такава компания, макар и много малка. Може би всеки се надяваше там да се появи Мобилтел, но ....Имате ли информация докъде е стигнала инициативата на БФБ-София за привличане на стабилни и големи компании на фондовия пазар?- Борсата наистина има желание и би помогнала за листването на повече дружества, защото в крайна сметка това я прави жизнеспособна. Това, което знам, е, че доста компании се замислят да излязат на фондовия пазар. Много от тях са технологични. Това не е случайно. Обикновено банките не биха ги финансирали, защото много трудно може да се заложи нематериален актив, т.е. ноу хау-то, което имаш. Тези, да ги наречем братя по съдба, обаче трябва да знаят, че да листваш акциите си е много трудно. Те едва ли си представят какво ги чака. Много е важно инвестиционните посредници да им помогнат. Имате ли намерение да последвате примера на Петрол и да издадете глобални или американски депозитарни разписки?- Много сме малки като компания, за да издаваме глобални депозитарни разписки. Разходите по тях са много, а ние смятаме, че нашето място е на българската борса. Освен това факт е, че ако искаме да привлечем чуждестранни инвеститори, можем да го направим и оттук. Такава малка компания няма място на чуждестранни борси. Един малко страничен въпрос - кое според вас е най-справедливото решение на проблема с лихвоточките?- За мен лихвоточките трябва да се приравнят към инвестиционните бонове, защото те не отговарят на нивото на компенсаторните инструменти. Инвестиционните бонове все пак имат една нелоша цена. Но не мога да вляза в по-големи детайли. А смятате ли, че избраната приватизационна стратегия за Булгартабак Холдинг бе най-удачната - доста се разчита акциите му да подсилят пазара?- Да, тази е единствената стратегия за раздържавяването на Булгартабак Холдинг. Това е една много стара идея, която на времето не можа да бъде прокарана. Тази стратегия беше предложена, но след това не бе приложена. Очакванията са, че ще влязат доста солидни суми от приватизацията на двата пула - София БТ и Пловдив БТ, както и Благоевград БТ и Слънце Стара Загора БТ. Въпросът е после как ще бъдат разпределени тези пари в самия холдинг, защото има риск те да бъдат разпилени по социални и не толкова социални програми. Освен това, откакто се смени ръководството на Булгартабак, престанаха да говорят за него, което малко ме притеснява. Повече яснота за този холдинг никога не е излишна. Радвам се, че в приватизацията се включиха трима големи играчи. Не вярвам те да се разберат помежду си. Ако бяха двама кандидати, те най-вероятно щяха да се споразумеят: по-големият - Филип Морис, да купи Благоевград БТ, а по-малкият - Бритиш Американ Табако, да придобие София БТ, и то на цени, близки до минималните. С намесата и на Империал Табако обаче това няма как да се случи.

Facebook logo
Бъдете с нас и във