Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ХИМИМПОРТ КУПИ 49% ОТ ХЕМУС ЕР

Химимпорт купи 49% от авиокомпания Хемус ер за 3.1 млн. лева. Фирмата се оказа единственият кандидат, който се яви на обявения в 14 ч. на 9 януари търг с явно наддаване в Агенцията за приватизация. Крайният срок бе отложен с два часа с надежда да се яви още някой от претендентите. Друг желаещ обаче не се появи и Химимпорт спечели служебно търга срещу първоначално обявената цена от 3.1 млн. лева. Тръжна документация бяха купили още четири фирми, сред които бе и Пирин турист - собственик на 51 на сто от продавания авиопревозвач. Останалите бяха Нафтекс България холдинг, АКБ-Форес и Бора консулт 2002.Срокът за сключване на приватизационния договор е 30 дни от датата на провеждане на търга. От него обаче се изключва времето за одобрение на документите от надзорния съвет на агенцията. При подписване на договора Химимпорт трябва да преведе по сметките на АП 50% от договорената цена. Останалата половина трябва да бъде внесена до 20 дни след това.Мажоритарен собственик на Хемус Ер е софийската Пирин турист ООД, която мнозина свързват със собствениците на Първа инвестиционна банка. Официално 97.4% от това дружество държи кипърската офшорка Антуеп Оувърсийз, 2.4% има Либеро (на свой ред контролирана от друга кипърска офшорка) и 0.15% държи Димитър Чобанов. Договорът с Пирин турист бе парафиран от Левон Хампарцумян още на 3 август 2001 г., т.е. в последния му ден като изпълнителен директор на АП. За мажоритарния пакет новият собственик плати 11.2 млн. лв. при цена на една акция 137.25 лева. Тогава в брой бе платена 10% от цената, а останалите 90% - чрез компенсаторни инструменти. Което означава, че реално за пакета от 51% са платени към 3 млн. лв. (по това време записите се търгуваха срещу 18% от номинала им). Според приватизационния договор обаче, 17% от продадения през 2001-ва пакет са блокирани в полза на АП до изпълнението на двегодишния целеви план за развитие на дружеството. През този период мажоритарният собственик трябва да управлява авиопревозвача, разчитайки единствено на 34% от гласовете в общото събрание, които обаче му осигуряват само блокираща квота. Поради тази клауза в договора за продажба от 2001 г. и до днес Хемус Ер все още се управлява (и действа) като държавно дружество, в което мажоритарният собственик няма право на решаващ глас. На практика и до момента министърът на транспорта и съобщенията, който контролираше държавния 49-процентен дял, продължава да командва в авиопревозвача. Впрочем НДСВ атакува приватизационната сделка още в първите дни след идването си на власт с аргумента, че не била съгласувана с Министерството на транспорта, когато министър в него бе Антони Славински. После министър Пламен Петров нееднократно блокира възможността Пирин турист да влезе в Хемус ер. Разрази се спор за вида на акциите, които притежават новите собственици и държавата в продадената авиокомпания. Тогава се твърдеше, че според устава на дружеството, държавните 49% се състоят от акции от клас Б, които дават право на два гласа. От Агенцията за приватизация уточниха за БАНКЕРЪ, че в момента 29% от продадените акции на превозвача са с два гласа, а 20% дават право само на един глас.Другият спор беше за правото, което книжата дават на мажоритарния акционер при разпределение на местата в тричленния съвет на директорите на дружеството. За да доминира Пирин турист в управителния орган, е било необходимо, според министър Петров, още при сключването на приватизационния договор да се подпише нарочен анекс за управлението, а такъв няма.Днес Хемус ер разполага с 19 самолета. Само в покупката на четири самолета Ту-154 са инвестирани между 4 и 5 млн. щ. долара.

Facebook logo
Бъдете с нас и във