Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ХЕМУС ЕР НАВЛЕЗЕ В ПРИВАТИЗАЦИОНЕН ОБЛАК

Прословутата прозрачност в работата на Агенцията за приватизация, с която се биеше в гърдите бившият й изпълнителен директор Захари Желязков и която уж започна да осъществява сегашният Левон Хампарцумян, за някои сделки си остава само хубаво пожелание. Така беше с проточилата се с години продажба на авиокомпания Балкан, същото се очертава и за отлаганата няколко пъти приватизацията на втория национален превозвач Хемус ер.
На 11 май изтече крайният срок за подобряване на офертите за Хемус ер. Документи подадоха останалите три кандидата - Пирин турист, Лизингово дружество и Албениън еърлайнс, след като от надпреварата преди това се отказа Вега еърлайнс. Три дни по-късно, в понеделник, 14 май, офертите бяха отворени тържествено в присъствието на журналисти.
Преди и след церемонията с голямата ножица шефът на АП Левон Хампарцумян надълго и нашироко обясни, че с приватизацията на Хемус ер се прави пръв опит да се продава по начин, при който, преди да придобие мажоритарният пакет (в случая 51%), инвеститорът се ангажира с изпълнението на определени условия. Схемата била избрана, за да се избегне историята с Балкан и именно тези специални условия, поставени от агенцията и от Министерството на транспорта и съобщенията, трябвало да залегнат в в т. нар. целеви план, представляващ същината на подобрените от тримата кандидати оферти.
Това е различно от задълженията на купувача към дружеството, които се поставят по принцип и чието времетраене може да продължи достатъчно дълго време - подчерта Хампарцумян. - Целевият план изисква от потенциалния купувач да извърши определени действия до две години от придобиването на 34% от капитала на Хемус ер... Той е нещо подобно на бизнесплан, но е наречен целеви, защото е свързан с развитието на дружеството - т.е. ние не сме казали какво точно искаме, а всеки един от купувачите трябва да ни убеди, че неговият план е най-добър за развитие на авиокомпанията...
Едва след изпълнението на целевия план купувачът ще получи и останалите 17% и ще стане реален собственик на мажоритарния пакет от 51% на превозвача. Хампарцумян допълни, че двегодишният срок е условен и че ако поетите ангажименти бъдат изпълнени по-рано, купувачът ще придобие останалия дял веднага. Това ще е и стимул по-бързо да се подобри работата на Хемус ер.
Сред всички изисквания най-важна все пак ще е предлаганата цена. За целта изпълнителния директор на АП обяви, че ще покани в четвъртък, 17 май, тримата кандидати на открито наддаване. Ще оценяваме комплексно, но цената е много важна - каза Хампарцумян. - Тя до голяма степен показва мотивацията на инвеститора. Затова и не сме определяли минимална цена за продавания мажоритарен пакет. Според мен минималната цена е много мнителен инструмент, който по някакъв начин предопределя изхода от една сделка. За мен конкуренцията е тази, която дефинира цените на пазара. Надявам се в четвъртък да постигнем подобрение на цените, които са предложени в тези оферти. Никой не казва, че тогава ще е последното наддаване. Надяваме се в предлаганите цени да бъде включена и една допълнителна премия заради това, че Хемус ер е добре работеща компания. Каква обаче да е тази премия може да определи само конкуренцията, т.е. желанието и мотивацията на купувачите.
След дългите обяснения офертите бяха отворени, показани, но не и прочетени. Така журналистите можеха да съдят за мотивацията на претендентите само по външния видна документите. Подадената от Пирин турист оферта изглеждаше солидна и добре подвързана. Най-впечатляващи като обем обаче бяха бяха документите на Албениън еърлайнс. Само като ги видя, Хампарцумян възкликна: Личи си, че са ги консултирали от Кей Пи Ем Джи. Както и при първоначалното подаване на оферти за Хемус ер на 12 февруари, Лизингово дружество, София, бе представило само 3-4 листа, които стояха доста скромно пред останалите две оферти.
С отварянето на пликовете предназначеното за медиите шоу на прозрачността приключи. Не се състоя и обявеното от Хампарцумян открито наддаване за цената на 17 май. От пресцентъра на АП дори не си направиха труда да уведомят или обяснят причината за това. Оттам заявиха, че думите на изпълнителния директор на агенцията били изтълкувани неправилно. Но явно така са ги изтълкували и от самия пресцентър, след като в съобщението му от 14 май пише: ... в четвъртък следобед кандидатите ще бъдат поканени да подобрят предложенията си за цена....
По-важното е, че в прессъобщение на АП от 14 май продаваната авиокомпания е записана като Хемус ер ЕАД. А в обявеното още на 24 март 2000 г. решение 1086 за продажба на дружеството то фигурира не като ЕАД, а като ЕООД. Излиза, че или в Агенцията за приватизация добре са знаели как ще се развият нещата, или в транспортното министерство са разбрали намека и още на следващия ден - 15 май, министър Антони Славински подписва заповед за преобразуването на Хемус ер от ЕООД в ЕАД. От същата дата влиза в сила и новият устав на дружеството. Ден по-късно двата документа са изпратени и в Агенцията за приватизация.
Преобразуването на авиокомпанията в ЕАД е нещо нормално и при предстоящата й приватизация трябваше да стане отдавна. Нищо не пречи това да стане и сега, само дето при цялата прозрачност никой не казва какъв е броят на акциите, защото според новия устав те ще са обикновени, с право на един глас, и привилегировани, даващи право на два гласа, и колко са едните и другите? Не е ясно и какви книжа ще си запази държавата и какви ще бъдат продадени на новия собственик?
А иначе, след отварянето на трите оферти, се разбра, че Албениън еърлайнс не са направили почти никакво подобрение на параметрите, заявени в първото им предложение, като това особено важало за оферираната цена, че за сериозни корекции от страна на Лизингово дружество също било пресилено да се говори и че заслужаващо внимание подобрение било направено само от Пирин турист. Така, както вече прогнозира в. БАНКЕРЪ (бр. 7 от 17 февруари 2001 г.), като най-сериозен претендент за Хемус ер се очертава Пирин турист. Независимо че Албениън еърлайнс е единствената авиофирма от кандидатите, тя все още не е изпълнила едно от изискванията на транспортното министерство - бъдещият мажоритарен собственик на авиокомпанията да е българско юридическо или физическо лице. Засега регистрацията на Албениън еърлайвс е в Тирана.

Facebook logo
Бъдете с нас и във