Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ХЕМУС ЕР ДОЛЕТЯ В ХИМИМПОРТ

Собствениците на Химимпорт и ЦКБ купиха тази седмица от Пирин турист 51% от акциите й в Хемус ер и на практика си осигуриха пълен контрол над авиокомпанията. Пакетът е бил придобит от новосъздаденото дружество Хемус холд, като прехвърлянето на акциите е станало не чрез обикновена продажба, а чрез договор за заместване в дълг (т.е. Хемус холд е поел задължения на Пирин турист).На проведения на 9 април 2003 г. търг Химимпорт закупи срещу 3.1 млн. лв. 49% от акциите на Хемус ер, които сега най-вероятно също ще бъдат поети от Хемус холд.Сделката за контролния пакет на авиопревозвача бе поискана преди три месеца, но бе одобрена от надзорния съвет на Агенцията за следприватизационен контрол едва миналата седмица. Осъществяването й не е изненада, след като свързаната с Първа инвестиционна банка Пирин турист, закупила 51% от акциите на Хемус ер през август 2001-ва за 11.2 млн. лв. (90% от които платими в компенсаторки), не участва в аукциона през април тази година за останалите 49 процента.Всъщност, усложненията за Пирин турист бяха заложени още през 2001-ва, когато държавата предвиди сериозни ограничения за разпореждането с част от закупените от нея книжа. Непосредствено след сделката компанията получи само 34% от акциите, а останалите 17% бяха блокирани до изпълнението на поетите от нея ангажименти. Сред тях бяха да инвестира в Хемус ер не по-малко от 9 млн. лв. за пет години и да осигури минимален годишен оборот от 25 млн. лв. през 2002 и 2003 година. Пирин турист изпълни условията и получи блокираните акции, заявиха от Министерството на транспорта.Другият проблем бяха прословутите двугласни акции в Хемус ер. Още преди две години БАНКЕРЪ писа, че 29% от книжата дават право на два гласа, докато останалите - само на един. По-късно тази информация бе отречена с аргумента, че това било първоначалното предложение на транспортното министерство (което до август 2001-ва бе едноличен собственик на авиопревозвача), но промененият после устав не бил вписан от съда. Оказа се обаче, че уставът на Хемус ер във фирмено отделение на Софийския градски съд предвижда двугласни акции. Този устав е бил одобрен от министъра на транспорта Антони Славински през май 2001-ва. Имало е опит той да бъде променен на 9 февруари 2002-ра, за когато е било насрочено общо събрание на акционерите на авиокомпанията, но то не се е провело.Картината се допълва от странния факт, че притежавайки 51%, за две години Пирин турист не успя да вкара свои хора в управлението на Хемус ер.Според някои източници на БАНКЕРЪ причината Пирин турист да иска да се освободи от акциите си са несбъдналите се надежди след фалита на Балкан Хемус ер да стане национален превозвач. С тази цел Министерството на транспорта започна да създава практически от нулата България ер. Необходимо е да се отбележи, че на 21 април ЦКБ, в консорциум с Делойт и Туш, спечели конкурса за консултант на АП по подготовката на сделката за приватизация на новия национален превозвач.

Facebook logo
Бъдете с нас и във