Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ХАСАН ХАСАН ПАК ЩЕ РАЗПРЕДЕЛЯ

След двудневни изтощителни преговори в Министерството на регионалното развитие и благоустройство фирмите, заявили желание за участие в проекта Бургас-Александруполис, така и не се споразумяха за разпределението на българския дял. До 15 ноември писма за намерения подадоха Главболгарстрой, Газстроймонтаж, Холикон АД, ЛУКойл-България, Магнум-07 ООД, Монолит-3 ООД, Интернефтигазмонтажи, Химремонтстрой и Минстрой холдинг. В началото на седмицата към групата се присъединиха още две компании - софийската Контролно-заваръчни устройства и Трансстрой-Бургас. Те пропуснаха обявения от строителното ведомство краен срок за кандидатстване по проекта (15 ноември), но офертите им не бяха отхвърлени. Редовните фирми също одобриха единодушно включването им в преговорите. Разпределението на българската квота беше единствената тема на двудневните дискусии. Въпреки че представители на Трансстрой-Бургас не се явиха на срещата, заявките на останалите десет кандидати надхвърлиха 2.5 пъти българския дял. Най-вероятно държавата ще трябва да се намеси, прогнозира президентът на Главболгарстрой Симеон Пешов, който поиска повече от 10% участие в бъдещото дружество по проекта. Пешов не изключи и мажоритарно участие на ЛУКойл-България в него, но според временно изпълняващия длъжността министър на регионалното развитие Хасан Хасан, който не участва в преговорите, никоя от фирмите не може да получи подобна привилегия. Хасан предложи кандидатстващите компании да учредят Българско операционно дружество с капитал от 500 хил. евро. Държавата ще държи златна акция в него, с която ще се гарантират националните интереси при реализацията на проекта Бургас-Александруполис. През двата преговорни дни кандидатите трябваше да одобрят и устава му, но срокът дори за неговото разглеждане се оказа абсурдно кратък.От Министерството на регионалното развитие съобщиха, че до понеделник (2 декември) е необходимо споразумението за разпределение на дела ни да бъде подписано. На следващия ден - 3 декември, в Атина ще бъдат сложени парафите под тристранния меморандум между България, Гърция и Русия. Възможно е като представители на българските участници в проекта той да бъде подписан от Минстрой холдинг , ЛУКойл-България и Химремонтстрой, уточниха от ведомството. Решението те да представляват българските дружества било взето на заседанието на тристранния комитет през януари 2002 г. в Москва. Висящ обаче остава въпросът за гарантирането на необходимите количества нефт. Без тях нефтопроводът става неефективен, неизпълним и безсмислен, коментира Симеон ПешовСедмицата не внесе яснота и по проблемите около финансовите гаранции. Решаването им бе отложено за 15 януари 2003 г., когато българските фирми трябва да са подготвили всички документи за учредяването на съвместното Българско операционно дружество. Капиталът му ще се използва за покриване на разходите по дейността, отбеляза Хасан Хасан. Но за какво по-напред ще стигнат парите? Предпроектното проучване например, завършено през 2000 г. от немската консултантска компания И Ел Еф, все още не е предоставено на българската страна, тъй като не е внесена дължимата такса от 325 хил. евро. Повече информация по проучването предостави представителят на гръцкия консорциум ДЕП Траки Христо Димас на проведената през седмицата в София международна конференция Транзит и доставка на нефт и природен газ в Централна и Източна Европа. Димас каза, че изграждането на петролопровода с дължина 224 км ще струва между 680 и 700 млн. евро, а транзитната такса на всеки транспортиран тон ще е 5 щ. долара. На петата година капацитетът на съоръжението ще достигне 35 млн. т суров петрол. Но и Христос Димас не пропусна да спомене, че гаранции за нефтените доставки днес няма.И докато нашите фирми не можаха да си разпределят процентите в българския дял от проекта Бургас-Александруполис, участващите в международната конференция експерти се обединиха около становището, че нефтените трасета през наша територия отговаряли на изискванията на западните инвеститори. Стана ясно още, че тръбопроводът през Румъния няма да е транзитен, а ще осигурява преки доставки на петрол за разположените край него рафинерии.

Facebook logo
Бъдете с нас и във