Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ХАПЧЕТАТА ЗА ОТСЛАБВАНЕ КАТО СТИМУЛ ЗА ОБЕДИНЕНИЕ

Причината за сливането на годината в областта на фармацевтичната индустрия между френската компания Санофи-Синтелабо (Sanofi-Synthelabo) и френско-германския й конкурент Авентис (Aventis) може да се окаже далеч по-прозаична от публикуваните обяснения на експертите. След като през април Санофи елиминира всичките играчи от бранша с офертата си за поглъщане на доста по-големия си съперник, повечето коментатори наблегнаха на ролята на политиците в Париж. Правителството на Франция искало да създаде национален шампион в областта на фармацевтичната промишленост, който да се конкурира успешно с лидерите и да бъде трети в света след Пфайзер от САЩ и Глаксо Смит Клайн от Великобритания. В края на август обаче, когато Санофи публикува обещаващите резултати от теста на ново лекарство за борба едновременно със затлъстяването и с тютюнопушенето, стана ясно, че въпросното сливане за над 65 млрд. щ. долара е било за нещо повече от защитата на прехвалените права на галите. Илачът, познат на специалистите като римонабант, ще се разпространява под името Акомплия и е сред разработките на Санофи далеч преди сливането й с Авентис. Ръководството на групировката твърди, че той може да се окаже хитът на десетилетието и много лекари и анализатори са съгласни с подобни заключения. Недоверчивите пациенти все пак обръщат внимание, че други обещаващи хапчета против затлъстяване са се оказали пълно разочарование, а и френската фирма още не е завършила някои от най-важните тестове. Но Санофи-Авентис смята да подаде документи за одобрението на медикамента от надзорните органи в САЩ и Европа в началото на идната година и ако те дадат картбланш, хапчетата да бъдат пуснати на пазара през 2006-а. Днес от наднорменото тегло страдат 100 млн. души в САЩ и в Европа. По някои оценки, продажбите на ефикасен лек за този бич може да носят по 6 млрд. щ. долара годишно до края на 2010-а. Това пък ще нареди Акомплия до такива популярни лекарства за намаление на нивото на холестерола в кръвта като Липитор на Пфайзер и Зокор на Мерк.Данните от изпитанията на еликсира на Санофи, публикувани в Мюнхен през миналата седмица, се основават на междинни резултати от двугодишно проучване и клинични изпитания, които все още не са приключили. Те обаче са шокиращи - над 1500 пациенти, лекувани всеки ден в продължение на година с по 20 милиграмова доза от Акомплия, са загубили средно по 8.6 кг. от теглото си и са се вталили средно с по 8.5 сантиметра. Лекарството също е повишило нивото на добрия холестерол в кръвта им средно с 27 процента. Лекарите, взели участие в експериментите, отбелязват, че са най-силно обнадеждени от намалението на мерките на талията и ханша, защото е известно, че натрупаните тлъстини в областта на корема са най-опасни и водят до сърдечни заболявания и диабет.Клиничните изследвания в САЩ пък са показали, че Акомплия, приеман по 20 милиграма на ден, повишава почти двойно желанието на пациентите да спрат да пушат цигари. Нещо повече, онези, които са отказали тютюна, след това напълняват съвсем малко и по този начин се премахва най-често срещаната пречка за отказ от порока. Следователно, ако предварителните обещаващи резултати от тестовете на медикамента доведат до създаването на успешно лекарство, то за продажбата му, особено на огромния пазар в САЩ, ще е нужен много по-голям потенциал от този на Санофи. В момента например компанията разчита на Бристъл-Майерс Скиб да продава две от най-търсените й лекарства в Америка - Авапро за високо кръвно и Плавикс за разреждане на кръвта. Само че подобно съдружие й излиза доста солено, защото Бристъл-Майерс прибира почти половината печалба. Така че едно сливане с Авентис и неговият голям пазарен потенциал ще позволят на Санофи сама да разпространява Акомплия и да задържа всичките пари от продажбите. И макар че този пазарен мотив бе едва-едва споменат от френската компания по време на наддаването за Авентис, той се оказа основна движеща сила за поглъщането. Ние се нуждаем от по-голяма мощ, за да продаваме подобен продукт, сподели в интервю Жерар льо Фур, който оглавява научните изследвания и е втори по ранг в управлението на Санофи. Разбира се, той подчерта, че това не е единствената причина за сделката, тъй като в бързо консолидиращия се бранш фирмата трябва да стане по-голяма. Операцията се налага и поради опасността Санофи да загуби патента си върху Плавикс, който в момента е атакуван по съдебен ред в Северна Америка от производители на медикаменти за широка употреба. Делото ще се решава идната година. Огромните надежди, свързани с Акомплия, особено в САЩ, прибавят нови подробности към историята. Новият френски фармацевтичен шампион ще се бори за челното място в ниша, към която американците са особено чувствителни - да станат по-елегантни и да се откажат от тютюна. Клиничните изпитания на препарата от двете страни на Атлантическит океан показват известни странични ефекти, включително гадене и разстройство. Лекарите обаче твърдят, че те са слаби и бързо преминават. За сравнение - двете най-употребявани на щатския пазар лекарства против затлъстяване - Меридиа на лабораториите Абът и Ксеникал на лабораториите Роше, имат много по-обезпокоителни странични ефекти (високо кръвно при Меридиа). Освен това пациентите бързо си наваксват теглото, след като спрат медикамента. Лекарството на Санофи блокира някои рецептори, които управляват приемането на храна и зависимостта от тютюн. Те се намират не само в мозъка, но и по тялото, най-вече в мастните клетки, и наред с другите си функции провокират остър апетит при хората, които пушат марихуана. Специалистите твърдят, че тази система от рецептори се нарушава от тютюнопушенето и от хроничното преяждане. А хапчетата на Сатофи възстановяват баланса на системата, намаляват зависимостта от тютюн и потискат апетита. И тъй като много пушачи са с наднормено тегло, Акомплия ще върши двойна работа. Засега експертите остават резервирани относно потенциала на новото чудо за отслабване, защото все още не е ясно дали то ще има дълготраен ефект. Френската компания обаче е сигурна в успеха. Ако Акомплия успее да пробие на пазара, остават съмненията дали лекарството ще донесе достатъчно печалби. В САЩ Комисията за храни и лекарства третира съществуващите медикаменти против затлъстяване като средство за повишаване на стандарта на живот и обикновено парите за него не се поемат от здравноосигурителната система на страната. Но съществуват предположения, че Акомплия ще се изписва само на пациенти, чието тегло ги поставя в риск от сърдечно съдови и други заболявания. Засега Санофи не прави оценки на пазарния потенциал на медикамента. А становището на анализатори от бранша е, че 60% от продажбите ще са в САЩ, а 40% - в Европа.

Facebook logo
Бъдете с нас и във