Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Хапчета по мрежата

Светлата и тъмната страна на фармацевтичния бизнес се срещат на запазената територия на онлайн аптеките. Интернет продажбите на лекарства набират скорост от около десетилетие насам. Но покрай предприемчивите и коректни търговци се появиха стотици нелегални онлайн аптеки, които крият сериозна опасност за здравето на клиентите им. Незаконните аптеки в интернет продават продуктите си на много атрактивни цени, но според изследване на Световната здравна организация половината от лекарствата и субстанциите, предлагани от тях, са ментета или аналози на оригиналните медикаменти. Модерна тенденция сред младите хора пък е да си поръчват онлайн наркотични вещества или психотропни лекарства, които по принцип се продават само с рецепта. Нелицензираните лекарствени магазини влязоха и в социалните мрежи като Фейсбук, където основната им таргет група са тийнейджърите. В интернет съжителстват хиляди хранителни добавки, билкови продукти и медикаменти, приготвени от "сивата" половина на фармацевтичния бранш. Повечето от тях са дело на фармацевтичните "пирати" от Китай, Индия и Русия. Те влизат в Европа по разнообразни канали. Много от таблетките пътуват в насипно състояние, без опаковки и упътвания за употреба, като се пакетират и поставят в блистери на място.

Доста употребяван рекламен канал са спам съобщенията, които пълнят около една четвърт от пощите ни. Измамниците твърдят, че притежават лицензи и сертификати за качество, за достоверност използват логото на регулаторни органи, обещават светкавична доставка на минимални ставки. Накрая в най-добрия случай получаваш опасен аналог на оригинала, а пратката може и въобще да не пристигне. Голяма част от нерегламентирания бизнес се движи от частни лица, които продават фалшификатите от домовете си. Домейните, на които са качени уеб страниците им, са регистрирани на едно име, а се ползват от други хора, често операцията се извършва от различни континенти. И затова много трудно може да се проследи. Изпълняват се предимно единични заявки. А на пратките не се отбелязва, че съдържат медикаменти.

Как стоят нещата с регулацията на този бизнес у нас? С промени в Наредба № 28 от 2010 г. на аптеките, които поддържат интернет сайтове, бе разрешено да продават лекарства без лекарско предписание. След либерализацията на пазара представители на бранша изтъкнаха, че с тази схема се прескача консултацията с фармацевт, освен това хората лесно могат да бъдат подведени кои са лицензирани сайтове и кои не. Практиката показва, че опасенията им донякъде са основателни.

По принцип, за да търгуваш с медикаменти по интернет, следва да покриеш редица изисквания. На интернет сайта на съответната компания трябва да е публикувана подробна информация с името, седалището и адреса на управление на юридическото лице, адреса на аптеката майка или на дрогерията, номер и дата на издаване на разрешителните и удостоверенията, плюс трите имена на ръководителя. Освен това е необходимо да има списък с международ­ните непатентни наименования и търговските имена на предлаганите лекарствени продукти, а също цени, стойност на транспортните разходи, начини на плащане, доставка и изпъл­нение на договора, и условията, при които клиентът може да откаже продукт. Задължителна е и информацията за органите, осъществява­щи контрол върху дейността, както и линковете към интернет страниците на Изпълнителната агенция по лекарствата и Българския фармацевтичен съюз.

Именно лекарствената агенция е задължена да води специален регистър на онлайн аптеките. До неотдавна в списъка й присъстваха едва четири-пет, но броят им вече е тридесет и пет. Половината от тях са регистрирани в София, но има законни представители на бизнеса от Пловдив, Варна, Плевен, Бургас, Стара Загора и други по-малки градове. При задаване на "интернет аптеки" на търсачката "Гугъл" обаче излизат 5.7 млн. резултата, което е красноречиво доказателство, че или много интернет търговци все още минават "между капките", или чиновниците от лекарствената агенция не са си свършили работата докрай. Всъщност наблюдават се и двата сценария. Например сайтът на bg-apteka.com, която излиза на челно място на първата страница на "Гугъл", е изряден и лицензиран за продажба на лекарства, изписвани без рецепта, хомеопатия, добавки, козметика, билки, диетични храни и други, тъй като притежава разрешително под номер 4007, издадено от Министерство на здравеопазването. Само че въпросният лекарствен портал не фигурира в регистрите на ИАЛ. Същото може да се каже за старозагорската верига аптеки "Марви". Интернет магазинът й не само не присъства в базата данни на лекарствената агенция, но в разрез с правилата не предлага никаква информация за лицензите й за дейност.

В мрежата съществуват и още по-големи парадокси. Преди четири години антимафиоти разбиха търговската мрежа на сайта buyhealth.eu, продаващ фалшиви продукти, копиращи "Виагра", "Камагра", "Трибестан", "Циалис", хранителни добавки и протеини. От организаторите на схемата бяха иззети хиляди опаковки, големи суми пари и компютри. Организирано бе и досъдебно производство, което потъна някъде в бумащината на правораздавателната ни система. След символичните санкции buyhealth.eu си заработи на пълни обороти и продава необезпокояван и до днес. От страницата му ви заливат многобройни примамливи промоции на билкови, пчелни продукти, козметика, шейкове, фитнес облекло, паста за зъби и какво ли още не. Забраненият в България китайски препарат за отслабване Лида ДайДайхуа се предлага за 35 лв., хормонално стимулиращите препарати вървят между 24 и 72 лв., а протеините се търгуват между 35 и 115 лева. За повечето неща цената се дава след запитване. Никъде не се посочват произходът на продуктите, разрешителното им за употреба, възможните нежелани реакции, съдържанието им и срокът на годност. Сайтът търгува само с регистрирани клиенти, обратната връзка е писмена чрез имейл или скайп, като телефони за контакти и адрес не са посочени. Можеш да купиш "китайските чудеса" с наложен платеж или биткойни, след което получаваш смс с потвърждение за доставката.

Съгласно здравното законодателство до 1 юли 2015-а всички български аптеки, които предлагат лекарства по интернет, трябваше да поставят на сайтовете си европейското лого за автентичност, което да отсява лицензираните от съмнителните уебсайтове. То представлява банер с надпис: "Щракнете тук, за да проверите законна ли е дейността на този уебсайт?" Към днешна дата единици са онлайн аптеките, които са изпълнили изискването. А кликът върху логото препраща именно към регистъра на Изпълнителната агенция по лекарствата, който е непълен...

 

Четете още

Банкеръ Weekly

Аптеките SOpharmacy са конкурентни на най-добрите на Запад

Най-важната част от концепцията за аптеките SOpharmacy е, че те са насочени изцяло към интересите на българския потребител. Още »
Банкеръ Daily

Държавата на убийствената истина

Шефът на митниците Ваньо Танов си отиде при съмнителни обстоятелства подобно на Мишо Бирата. Още »
Facebook logo
Бъдете с нас и във