Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ХАМПАРЦУМЯН ВИКА БИВШ ДЪРЖАВЕН СЕКРЕТАР НА САЩ ДА НИ БРАНИ ОТ ГАД ЗЕЕВИ

АВИОКОМПАНИЯТА СЕ НАТОВАРИ С ОЩЕ 30 ХИЛ. ДОЛАРА ПАСИВ

Изпълнителният директор на Агенцията за приватизация Левон Хампарцумян е поискал интересите на държавата пред международния арбитраж в Париж по случая Балкан да бъдат защитавани от бившия държавен секретар на САЩ Джеймс Бейкър. Това научи БАНКЕРЪ от добре информиран служител на агенцията. Молбата била отправена до известната американска адвокатска кантора Артър Хедън (Arter Hadden) в Ню Йорк, а неотдавна оттам пристигнал и отговорът.
Уважаеми министър Хампарцумян - се казва в писмото, подписано от Уилям Дебеги. - Както Дейвид Габей, така и нашият партньор Рон Уорнър ме помолиха да Ви информирам директно за това, как нашата фирма може да Ви помогне във връзка с очаквания арбитраж в Париж между българското правителство и авиокомпания Балкан.
Преди да премине конкретно към темата, мистър Дебеги представя компанията Артър Хедън, която била мултинационална и интернационална и се занимавала с международни арбитражни дела. Като положително обстоятелство се посочва фактът, че тя има филиал в Женева и че поддържа отлични отношения с адвокати, специалисти по международно авиационно право.
Освен за това да бъдете представяни от Артър Хедън, вие сте попитали Дейвид дали бихме могли да наемем за Вашата агенция реномиран американски специалист като Джим Бейкър, който да помогне по този много важен въпрос - пише по-нататък Уилям Дебеги. - Познавам Джим Бейкър и неговата фирма и бих се радвал да се договорим с Вашата агенция да го потърсим за този случай или да го заменим с друг известен специалист, като например бившия държавен секретар Лари Йигълбъргър. Нашата фирма не може да гарантира, че някой конкретен американец ще поеме този случай, но можем да попитаме от Ваше име.
Както изтъква източникът от АП, бившите държавни секретари на САЩ Джеймс Бейкър и Лорънс Йигълбъргър освен като политици са много известни и като водещи адвокати.
Уилям Дебеги предлага среща, на която да се съгласува споразумението за представянето на Агенцията за приватизация, както и стратегията за това представяне. В личен разговор - отбелязва той - се надяваме значително да намалим или елиминираме настоящите пасиви срещу Вашата агенция и да намерим правно основание наистина да върнем авиокомпанията и нейните активи на българското правителство. От името на Артър Хедън аз съм готов да се срещна с Вас в Лондон, Женева или София колкото е възможно по-скоро. Готов съм да предложа временен договор с Вашата агенция, който да очертае нашите основни точки на представяне, както и условията, при които ще потърсим реномиран американски специалист да ни помогне по този въпрос. Бих искал да подчертая, че всякакви първоначални разходи на българското правителство ще бъдат минимизирани, а нашите такси ще бъдат обсъдени и платени единствено на базата на постигнатия успех.
Не може да се отрече, че Левон Хампарцумян е предприел много добър ход. След тиражираните преди време кьорфишеци, че Зееви холдингс ще бъде представян в Париж от реномиран специалист, който после отрече да има какъвто и да било ангажимент към Гад Зееви, очевидно българската Агенция за приватизация полага сериозни усилия да се яви на бъдещия арбитраж добре подготвена. Друг е въпросът дали изобщо някога ще има арбитраж между Гад Зееви и държавата?
Междувременно в сряда и петък тази седмица се състояха първите два полета на авиокомпания Балкан по засега единствената възстановена международна линия София - Лондон. Първият самолет отнесе 29 пътници до Хийтроу и върна обратно 23 затъжени за България пасажери. Грубата аритметика сочи, че при 16.66% средна натовареност на първия двупосочен рейс (т. нар. показател лоуд фактор) загубата на авиокомпанията е около 15 хил. щ. долара. За сравнение, откакто Балкан спря да лети, средният лоуд фактор на Бритиш еруейз по същата линия е 98 процента, и то при цена на седалка за икономична класа от 320 щ. долара - със 70 долара по-висока от тази на българския превозвач. Редно е да се спомене и фактът, че част от пътниците на Балкан летяха със сървиз (т.е. безплатни) билети, сред които и юридическият съветник на синдиците - адвокатът Тодор Ненов. Самият синдик Владимир Петков пък стигна до мъгливия Албион и се върна като член на екипажа на машината. Приблизително същото беше положението и при петъчния полет до Лондон.
Съдейки от разписанието, заложено в глобалната резервационна система Габриел, Балкан ще лети до английската столица четири пъти седмично - в сряда, петък, събота и неделя. Ако натовареността и на следващите полети на авиокомпанията до Хийтроу е подобна, то към пасивите й ще трябва да се прибавят още по около 240 хил. щ. долара месечно. В противен случай обаче щяха да и бъдат отнети слотовете в Лондон (часовете и местата за кацане, престой и излитане), което, според синдиците Ралица Топчиева и Владимир Петков, би донесло много по-големи загуби за превозвача.
Що се отнася до отново появилите се стратегически инвеститори, които щели да купуват акциите на Гад Зееви в Балкан, засега всичко продължава да е в рамките на добрите намерения. Приказките, че Руският авиационен консорциум отново проявявал интерес към ошушканата авиокомпания, бяха отречени от централата му в Москва, а други имена не се споменават.

Facebook logo
Бъдете с нас и във