Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ХАЙЕК-МЛАДШИ ЗАМЕНИ ФИЛМИТЕ С ЧАСОВНИЦИ

В младежките си години Ник Хайек-младши е бил филмов режисьор, работил с актьори от ранга на Питър Фонда. Десет години по-късно, вече в зряла възраст, той репетира за ролята на главен изпълнителен директор на Суотч груп (Swatch Group) - най-големия производител на часовници в света. Четиридесет и седем годишният Хайек, който изостави бизнеснауките, за да се научи да прави филми, преди две години започна да се подготвя да наследи баща си - Никълъс Хайек-старши, основател на Суотч. След като напуска филмовата индустрия през 1994 г., Хайек-младши се прехвърля в часовникарския бранш и днес ръководи 70% от операциите на фамилната компания. Той ще наследи 74-годишния си баща на поста главен изпълнителен директор на 1 януари 2003 година. Хайек-старши обаче ще продължи да следи изкъсо работата на сина си като управител на борда на директорите.Суотч, която има пазарна капитализация от около 5 млрд. щ. долара, е създадена от Никълъс Хайек през 80-те години на ХХ век след сливането на две изправени пред фалит швейцарски часовникарски фирми. Тя пуска на пазара пластмасовите часовници, които й спечелват световна известност. Сега, макар че новият бос ще бъде контролиран на кормилото на Суотч, инвеститорите се безпокоят от промяната. Акциите на компанията вече се търгуват по цени, които надхвърлят 12.29 пъти очакваните й приходи за 2002 г., срещу 14.29 пъти за швейцарския съперник от бранша - Сие финансиер Ришмон (Cie Financiere Richemont). Книжата на най-голямата в света групировка за луксозни стоки Мое Енеси Луи Вютон (LVMH) пък са оценени 28.13 пъти по-скъпо от прогнозната печалба за тази година. Акциите на Суотч загубиха 13% от стойността си през последните 12 месеца и 29% от 7 май 2002 г. насам (когато бе обявена промяната на върха). Предстоящата смяна на караула идва в момент, когато търсенето на част от по-скъпите продукти на Суотч намалява. Такава е марката Омега, някои модели от която струват по над 1200 щ. долара, срещу едва 50 щ. долара за други часовници на фирмата. Печалбата на Суотч за първото полугодие на тази година е намаляла с 13%, а продажбите - с 3.9 процента. Основната задача на Хайек-младши ще е да развие луксозната продуктова гамаТри четвърти от приходите на Суотч груп са от продажби на часовници от различен ценови диапазон, а останалите - от резервни части, батерии и кристали. По мнение на анализатори, именно акцентът на компанията върху евтините марки е довел до намаляването на пазарната й оценка. Хайек-старши добави скъпоценни камъни и разви луксозния бизнес на Суотч чрез покупката на фирмите Глашет (Glashuette), Бреге (Breguet) и Жаке Дро (Jaquet Droz). Скъпите часовници се продават с по-висока печалба и допринасят за по-високия растеж на компанията в периоди на икономическо възстановяване. По стъпките на бащатаРоденият в Ливан Никълъс Хайек-старши, известен с прякора Мистър Суотч, е един от най-известните швейцарски бизнесмени. По преценка на експерти, на него се дължи съживяването на часовникарския бизнес в страната. Хайек купува мажоритарния дял от Суотч с група швейцарски инвеститори през 1985 г., а година по-късно става управител на борда и главен изпълнителен директор на предприятието. След окончателното оформяне на сделката продажбите започват устремно да растат и скачат до 2.8 млрд. щ. долара през 2001 г. срещу 1.1 млрд. щ. долара през 1983-а. При това положение задачата на сина очевидно ще е доста тежка.В най-добрия случай, за да запазят визията на една компания, децата, които поемат фамилния бизнес от родителите си, могат да разчитат на доверието и уважението на служителите, на клиентите и на акционерите. В исторически план обаче две трети от семейните фирми не успяват да оцелеят още при второто поколение наследници поради липса на лидерски умения, лоша подготовка и семейни конфликти. В младостта си Хайек-младши предпочете Холивуд пред Уолстрийт. Той напуска университета Св. Гален - едно от водещите учебни бизнесзаведения в Швейцария, след едва двегодишно обучение. Премества се в Париж, където започва да посещава филмовата академия и създава собствена компания за филмови продукции Сезам филмс (Sesame Films). Продуцира и режисира два филма, като в единия от тях се снима Питър Фонда. По същото време Хайек-младши работи по отделни задачи и за Суотч, включително и като помага за одита на щатското й поделение. През 1994 г. се установява окончателно в централния офис на фамилната компания и започва да се занимава с разходите за реклама. През същата година става заместник-директор на управлението за маркетинг, а след четири години и негов директор. През септември 2000 г. Хайек-младши се оттегля от управлението на маркетинговите операции и влиза в борда на директорите на дружеството. Оттогава Хайек-старши подготвя сина си да го наследи на кормилото на семейната фирма. Тази подготовка и изключително опитният управленски екип на Суотч ще помогнат на сина в новото поприще, подчертават специалистите. Те не очакват големи промени в стратегията, очертана от бащата, още повече че той ще остане много активен като управител на директорския борд и като най-голям индивидуален акционер на фирмата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във