Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ГУБИМ 350 МЛН. ДОЛАРА ОТ ЛИПСАТА НА РУСКИ И УКРАИНСКИ ТУРИСТИ

Министерството на икономиката отчете рекордни приходи от туризъм за единадесетте месеца на 2002 г. Те възлизат на 1218.8 млн. щ. долара, като положителното салдо за този период е 690.8 млн. щ. долара. България са посетили 2 823 741 чуждестранни граждани - със 7.89 процента повече в сравнение с предходната година. Като се приспаднат куфарните търговци от съседни Македония, Югославия и Румъния, начело на класацията по брой туристи, посетили страната ни през 2002 г., убедително застава Германия - с 477 783 туристи, следвана от Гърция - 347 102, Македония - 193.7 хиляди, и Великобритания - 107 хиляди. Според данни от контролно-пропускателните пунктове, в сравнение с изминалата година, чувствително се е увеличил броят на туристите от Централна и Западна Европа: от Полша - с 55.36%, от Чехия - с 31.22%, от Словакия - с 37.05%, от Финландия - с 30.64%, от Дания - с 63.92%, и от Франция - с 13.33 процента.Заличаването на България от Шенгенския списък е повишило доверието на западняците към българските курорти. Броят на туристите от страните в ЕС само за десетте месеца на изтеклата година се е увеличил с 22.09% - от 972 403 през 2001 г. на 1 187 216.Монетата Шенген обаче си има и обратна страна и тя намира израз в загубата на традиционните за България пазари на туристи от Русия и от бившите съветски републики. След бума на туристи от Русия и Украйна през 2000 и 2001 г., когато броят им надхвърли 200 хиляди, през изминалата 2002 г. се отчита спад на приходите от украински клиенти с 44.19 %, от Русия - с 24.42 %, и от Беларус с - 10.47 процента. Броят на руските граждани, посетили страната през 2001 г., е 130 886, а през 2002-ра - 98 115. Украинските са били съответно 70 168 през 2001-ва срещу 38 902 през миналата година. По изчисления на Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА) - Южен регион, и на Бургаската регионална туристическа камара страната ни губи около 350 млн. щ. долара от отлива на туристи от бившите съветски републики.Ще припомним, че на 30 ноември 2000 г. Съветът на министрите на вътрешните работи и на правосъдието на ЕС взе решение за премахване на Шенгенската бариера за гражданите на България. В резултат на това страната ни трябваше да приеме негативите на колективното членство и от 1 октомври 2001 г. въведе едностранно визи за гражданите от Русия и от бившите републики от ОНД. В отговор Руската федерация наложи визов режим за българите. Всичко това се отрази негативно не само на туризма, но и на бизнеса със страните от ОНД. На 6 март 2002 г. министърът на външните работи Соломон Паси и руският посланик у нас Владимир Титов подписаха спогодба, която облекчаваше процеса на издаване на визи. Предвидено бе и откриване на седем нови консулства на територията на Русия - в Новоросийск, Новосибирск, Екатеринбург, Самара, Сургут, Минералние води, Ростов-на-Дон и Хантимансийск, както и още едно консулство в Украйна - в Донецк. За улеснение на турооператорите бе разработен и вариант за издаване на визи чрез ИНТЕРНЕТ. Всичко това бе част от програмата на Министерството на икономиката, която предвиждаше за туристите от Украйна, Беларус, Русия и Молдова, желаещи да почиват в България, да се издават визи без излишни бюрократични спънки.Тези намерения не намериха практическа реализация. Хората от БАТА твърдят, че процедурата по издаване на визи е изключително тромава, допълнителните консулства не са открити, а въвеждането на електронни визи е отложено за неопределено време. Според Варненската туристическа камара, несъвършенната работа на чиновниците в консулствата и посолствата и липса на координация между тях и българските държавни институции могат да доведат до загубата на един сериозен пазар, който може да се сравнява единствено с германския. Туристите от бившия Съветски съюз са между желаните от българските хотелиери по Черноморието, тъй като са сравнително непретенциозни, а се отличават с високата консумацията на храни и напитки.Отливът на руски и украински туристи от българските курорти се отразява най-добре на южната ни съседка Турция. За миналия сезон там са почивали над 2 милиона руски туристи и това не е изненадващо. Рекламният бюджет, който е похарчила Турция само в Москва, възлиза на 15 млн. щ. долара. Така че въпреки отчетените положителни резултати от туризма в България през 2002 г. намаляването на броя на бившите съветски туристи си остава сериозен проблем. А допълнителни капитали в българската икономика никога не са излишни.

Facebook logo
Бъдете с нас и във