Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

GSM КОНКУРЕНЦИЯТА ЩЕ СМЪКНЕ ЦЕНИТЕ, НО НЕСЪВСЕМ

Цените на разговорите през третия мобилен оператор ще са поне с 20 на сто по-ниски, отколкото на Мтел и Глобул, покритието на гъсто населените региони и големите пътни магистрали ще е стопроцентово, а магазинната му мрежа ще обхване над 95% от населението. Това обещаха през седмицата хората от БТК при откриването на рекламната кампания на мобилния й оператор с търговската марка Вивател. Изпълнителният директор на телекома Денис Уолах не обясни какво е наложило удължаването на срока за старта му (предишните обещания бяха GSM 3 да тръгне още през април). Затова пък Уолах публично се зарече, че хората в България ще имат чудесната възможност да поставят под елхата продукти на Вивател, а може и доста по-рано. Някои медии нашироко тиражираха рекламните й послания. Изявления и ответна реклама от действащите GSM оператори обаче липсваше. Шумотевицата бе на път съвсем да обърка абонатите на двете мобилни мрежи. Най-често задаваният въпрос бе дали ще паднат цените и на трите мобилни оператора, или по-ниските тарифи ще са запазена марка само за GSM 3? Конкуренцията наистина ще смъкне всички тарифи надолу. Но според експерти до надпревара в тази насока нямало да се стигне, тъй като трите телекомуникационни компании (които са и най-големите у нас) щели да се разберат помежду си и да спрат на разумни нива. Впрочем Мтел и Глобул и в момента действат така, съобразявайки се с договорената ценова бариера от 30-35 стотинки на минута. След пускането на мрежата на GSM 3 мобилните тарифи по всяка вероятност ще се заковат на около 22 - 25 - 28 стотинки за минута разговор, като по този начин ще се сбъдне и обещаното от шефовете на БТК 20-процентно намаление. Така хем GSM абонатите ще са доволни, хем GSM операторите ще запазят възможността за печалби. До прокрадналите се в медиите 20 стотинки на минута обаче засега едва ли щяло да се стигне, изтъкват специалистите от бранша. На този етап всяко смъкване на цените надолу би се отразило негативно върху финансовите резултати на Мтел и Глобул, а по-голямо намаление не влиза и в бизнес плановете на Вива Венчърс - собственик на БТК и БТК мобайл. Показателна в това отношение е едногодишната дейност на Вива у нас, от която се разбра, че основната цел на дружеството е увеличаване на приходите, а не намаление на цените или пък повишаване на качеството на услугите. Необходимо е да се отбележи, че мобилната телефония на БТК ще се отрази негативно върху абонатите на фиксирани телефони. Те във всички случаи ще загубят доста, тъй като цените на градските разговори няма да падат, а и качеството им няма да се подобри. Просто защото в тази сфера поне през следващите няколко години телекомът ще продължава да е монополист. Нещо повече - приходите от фиксираните телефони ще предоставят кръстосано субсидиране на мобилната мрежа, смятат експерти от самата компания. Според тях това субсидиране дори вече е факт. Не напразно във финансовия отчет на БТК за първите шест месеца на 2005-а в графата разходи за външни услуги е включена сумата от 172.6 млн. лева. В нея освен заплащането на мениджърския екип, назначен от Вива Венчърс, изглежда, са включени и разходи по GSM3. Към това трябва да прибавим и че за пренос на мобилния сигнал Вивател ще използва инфраструктурата на БТК, и то напълно безплатно. Което също е кръстосано субсидиране, забранено и от българската законова уредба, и от европейските норми. Преносът в този случай на практика ще се плаща от абонатите на фиксирани телефони на БТК. И ако Комисията за регулиране на съобщенията наистина си е на мястото, би трябвало да се намеси още на този етап и да елиминира възможността за подобни финансови преливания. За разлика от тях, клиентите на GSM3 ще се радват и на ниски цени, и на множество екстри. Такива, разбира се, ще имат и абонатите на Мтел и Глобул. Мобилната конкуренция ще се развихри чрез по-евтините мобилни апарати, чрез разнообразните подаръци, томболи и лотарии. Но най-жестока ще е тя при рекламата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във