Управление и бизнес
Групата "Лукойл" платила 35 млрд. лв. данъци за 18 години
В периода 2000- септември 2018 година групата "Лукойл" е платила общо над 35 млрд.лв. данъци под формата на ДДС, акциз, данък печалба и други данъци. В същото време платеният данък печалба е в размер на близо 21 млрд. лева, обяви генералният директор Валентин Златев на форум в Стара Загора, организиран от Българската петролна и газова асоциация.
"Спекулира се, че три години заводът не е плащал данък печалба. Това е факт и е факт в цяла Европа. Поради простата причина, че цената на нефта беше по-скъпа, около 145 долара от продуктите, които се произвеждаха от този нефт. Четиринайсет рафинерии в Европа тогава затвориха. Заводът няма как да формира печалба при тази ситуация. Другата възможност бе да спре да работи, което пък е нарушение на приватизационния договор, според който нямаме право да спираме без санкция на държавата", обясни Златев.
Той посочи като "големия проблем за България" доходите: "Ние искаме да живеем по европейски стандарт, да плащаме европейски данъци, да сме част от митнечески съюз, данъчен съюз и в същото време да даваме на хората три или четири пъти по-малки заплати. Международните цени в много индустрии са такива, че те няма как да станат по-евтини в България. Битката трябва да е да се изравни доходът на българина с този на французина. Това е единствената възможност."
Как се формира цената на горива
Чистата печалба на бензиностанциите от литър гориво варират между 0.001 лева при бензина и 0.004 лева при дизела.
При дизеловото гориво например цената от 2.34 лв за 1 литър се формира по следния начин;
Цена на нефт и обработка - 0.91 лв.
Данъци, ДДС, Акцизи и запаси - 1,06 лв.
Биокомпонент - 0.04 лв
Амортизация - 0.08 лв.
Разходи за персонал - 0.08 лв.
Разходи за бензиностанциите - 0.06 лв.
Транспортни разходи - 0.04 лв
Разходи за нефтобазите - 0,01 лв.
Себестойността е 2.29 лв.
Отстъпката - 0.04 лв.
Печалбата 0.004 лв.
Според данните, изнесени от Валентин Златев, групата "Лукойл" у нас притежава 4 данъчни склада - в Бургас, до ПСБ Илиянци, в Русе и в Аспарухово, Варненско. Той отхвърля твърденията, че компанията контролира складовете чрез подставени фирми. Общо в страната има 121 данъчни склада, нови се лицензирали постоянно.
Браншът посочи още, че вносът на горива расте със 70% за последните 7 години. По-скъпият дизел спрямо бензина, при по-ниски производствени разходи обясняват с по-голямото потребление.
По отношение на ДДС ставката върху горивата България се нарежда в средата на европейската класация с 20% ставка. Данните сочат, че акцизът у нас сред най-ниските в ЕС - под 400 евро за 1000 литра гориво.
Очакванията на Българската петролна и газова асоциация са новият секторен закон за горивата да донесе значителни приходи в бюджета и изсветляване на пазара. Специално за в. "БАНКЕРЪ" бе уточнено, че нормативът не изисква нотификация пред Европейската комисия.