Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Гримът на властта се плаща с европейски милиони

S 250 bfae2409 222d 47e9 9866 b338fe422f86

Управляващите съвсем загубиха връзка с реалността. Нарцисизмът ги облада неспасяемо. Неоценима помощ в това "израстване" им оказа гримираното огледало, което им поднасят медиите. Разбира се, това не става безплатно. Милиони европейски пари се изсипват в близките до властта средства за масова информация, за да може

облъчването да върви по график

Преди седмица новият информационен сайт 5G, собственост на журналистката Соня Култуклиева, открехна завесата към тази "споделена любов". Вестник "БАНКЕРЪ" обаче реши да извади  повече от фактологията на тези дарове с ясното съзнание, че писаното слово остава спомен за поколенията.

Оказа се, че от началото на програмния период (от 2014-2020-а) чрез т. нар. техническа помощ  към определени медии са изтекли близо 100 млн. лева.

"Началниците" на десетината оперативни програми са раздали по-голямата част от тези средства, след като са приложили процедури по Закона за обществените поръчки. Но има и такива, които са минали по формулата  "директно договаряне".

Като се има  предвид, че в повечето случаи досега са раздадени едва една четвърт (в някои случаи малко повече) от европейските средства, предвидени за "подпомагането" на съответните оперативни програми, можем да си представим , какви реки ще потекат към

лъскачите на имидж

в следващите една-две години.

До този момент само по оперативната програма "Добро управление" са раздадени 31 145 073.61 лв., сочи предоставената официална справка от Министерския съвет.  Ето защо всеки ден "разбираме"  колко добре сме управлявани, макар че - бъркайки си в джоба, се опитваме да схванем дали пък информацията, която се "лее" от телевизионните екрани, не отразява  живота в друга държава.

 Втората програма, която се е справила  с парите "отлично",  е "Наука и образование  за интелигентен растеж“ - по нея са усвоени 14 837 491.86 лева. Колко по-образован е станал народът през последните години е доста спорен въпрос. Не се налага да се  опитваме да правим собствен анализ за състоянието на нашенското образование - ще се позовем само на официалните изказвания на работодателските организации  и на  представителите  на властта, които често споменават слвосъчетанието "липса на подготвени кадри"...

А на този фон  е малко трудно да си обясним и факта, че  при изтеклите  още 12 891 563.38 лв. по оперативната програма "Развитие на човешките ресурси" ресурс просто липсва.

Сред "първенците" по усвояване и раздаване на европейските пари за техническа помощ е  програмата за "Развитие на селските райони". До  началото на февруари от нея са  разпределени  "едва" 11 362 737 лева. Но в  общия й бюджет е предвидено до края на програмния период

да бъдат похарчени към 50 млн. лева

(точната сума е 48 967 367 лв.). Странно защо - въпреки широко рекламираното възраждане на българските села, резултатът остава едва забележим за простото око на българския гражданин...

По програмата "Иновации и конкурентоспособност"   до този момент са усвоени 6 191 175.40 лева. По-всяка вероятност нашите фирми са станали доста "иновативни" и "конкурентоспособни". Само дето този резултат се вижда само през бинокъл.

На фона на  споменатото дотук  направо смешно звучи и фактът, че от малко над 1 млн.лв., които са отишли за техническата помощ на програма "Транспорт и транспортна инфраструктура", близо 500 хил.  са похарчени за "Региони в растеж" и четвърт милион за "Околна среда".

Освен  тези средства обаче  управляващите на всяка от програмите по собствено усмотрение са раздавали и други суми на определени медии

по формулата чрез "пряко договаряне"

Най-солиден  бенефициент при тези договорки е "Нова телевизия". Нейното ръководство е успяло да спазари близо 1.5 млн. лв. (виж таблицата).

Следват я БТВ със сума малко над милион и  държавната  БНТ - подхранена с 945 036.33 лева. Сред по-малките телевизии най-облагодетелствана е била телевизия "Европа", следвана от "Канал 3". Може би този финансов реверанс от страна на нашенските управници към медиите далеч не е случаен, тъй като отдавна в журналистическите  среди  се говори, че иде реч за сктруктури - притежание на един и същи собственик.

За да бъде "по-цветен" пейзажът,  разбира се, не е пропусната  и "жонглиращата с ябълки"  Илияна Беновска, чиито пламенни речи не изневеряват на тона на възхвала към сегашното управление. Тя се е класирала за "помощ"  по  "едва"   три оперативни програми, от които собственото й радио КА е прибрало близо 200 хил. лева. В тази сметка  не влиза участието й като водеща в другия венцехвалещ канал на властта - "Канал 3".

Сред радиата безспорен фаворит е "Дарик радио", на което  малко не е достигнало да инкасира милион, за разлика от националното ни радио, което е получило на половината от парите, дадени  на частното.

Очевидно за сегашното управление на държавата

четящите хора не са приоритет

тъй като европейските пари се разпределят единствено между  електронни медии.  Но не може да се отрече, че облъчването чрез тях е много по-сериозно -  техният обсег на въздействие покрива съществена  част от по-лековатия тип избиратели. Но това не е чудно, тъй като още от древността   по-интелигентната публика е малцинство и тя - освен че слуша, може и да мисли...

Единствено електронно  издание (интернет сайт), което все пак е насочено към четящата публика и е получило одобрението на властта, е "Инвестор". Неговите собственици са проявили завидна активност и са успели да спазарят средства за медията си от цели пет оперативни програми на обща стойност 647 500.56 лева. Може би обаче причината е, че те разполагат и с телевизия "България Он Еър".     

Но  - за да не бъде съвсем откровена демонстрацията на селектирания избор на медии у нас,  с малки суми са подпомагани и някои  специализирани и регионални  радиа и телевизии -  в повечето случаи известни в отделни населени места - в радиус от 20-30 км около тях. Сумите, които са договаряни с тях, са различни - от 5 хил. до 55 хил. лева. Но като се има  предвид световната им неизвестност, чудно е на какъв принцип са избирани точно те, за да ги финансират.

Разбира се, сумите,  които са записани в таблицата по схемата  "директно договаряне", не са единствените. Към тях трябва да бъдат прибавени доста по-големите обеми от европейските пари, които обслужващите властта рекламни агенции разпределят, след като са били класирани след съответните процедури по Закона за обществените поръчки.

И ако някой все пак реши да махне с ръка и да си каже: "какво от това, нали парите са европейски", нека не забравяме, че всички ние също даваме своя дан в голямата кошница на Европа... Иначе казано -  ясно е  кой и защо плаща "грима" на властта. Но ще продължим да недоумяваме защо това, което  се говори в ефир, е трудно да бъде съотнесено към реалната действителност.  Но и в това има уловка - медиите са виновни, журналистите са тези , които подвеждат. Но, както всички знаем, наведените хора  трудно виждат хоризонта . А ако са и журналисти, компромисите, които правят със съвестта си в името на хляба, чертаят пътя към заника на тази професия у нас.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във