Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ГРАЖДАНСКАТА ОТГОВОРНОСТ - МНОГО ШУМ ЗА НИЩО

Подобно на Шекспирова комедия, одисеята на задължителната гражданска отговорност за автомобилите произведе много шум за нищо.След толкова вълнения в медийното пространство, след толкова клетви и обещания за осъвременяване, за нова философия и привеждане на застраховката към практиките в напредналите държави, лошата новина е, че и през следващата 2005 г. при определянето на цената й няма да се вземат под внимание качествата (или недостатъците) на водачите на МПС. От една страна, в наредбата са записани коефициенти, като наченки на системата бонус-малос, а от друга - те няма да имат задължителен характер при определяне на цените на застраховката - твърдят застрахователни експерти.За нас, застрахователите, тези коефициенти ще бъдат изпълнени със съдържание едва когато се създаде единната информационна база, отчитаща поведението на пътя на притежателите на моторни превозни средства - сподели за вестник БАНКЕРЪ Евгени Игнатов, директор Автомобилно застраховане в ДЗИ - Общо застраховане. - Въпреки това всеки застраховател по свое желание може да прилага коефициентите при определянето на премиите. Например при коефициента, отразяващ наличието или липсата на ПТП, може да се ползва документ от компетентния орган (т.е. КАТ) или писмена декларация на самия застрахован. Друг коефициент взема под внимание пола, възрастта на шофьора, неговия стаж и това дали застрахованият е физическо лице, или юридическо лице.Както наскоро писа вестник БАНКЕРЪ, догодина Гражданската отговорност на МПС ще поскъпне, но не според поведението на водачите на моторни превозни средства, които се застраховат, а, както досега - в зависимост от вида на автомобила. Експертите от Асоциацията на българските застрахователи успяха да се преборят за едно по-справедливо определяне на минималната рискова премия, в зависимост от съответния клас автомобили, отговарящ на обема на двигателя им. Така че новината от последната седмица е, че цената на годишната минимална рискова премия ще се определя съобразно три групи автомобили - с кубатура до 1800 куб. см, от 1800 до 2500 куб. см и над 2500 куб. сантиметра.Съгласно проекта на наредбата, който до края на следващата седмица трябва да бъде напълно съгласуван с Комисията за финансов надзор, годишната минимална рискова премия се получава, като съответното тарифно число в процент се умножава по сумата от най-високия лимит на отговорност за неимуществени вреди и лимита за имуществени вреди, което прави общо 620 хил. лева.За леките автомобили до 1800 куб. см тарифното число е 0.0144 процента. За автомобилите с обем от 1800 до 2500 куб. см е 0.0194%, за тези над 2500 куб. см е 0.0419 процента.Брутната застрахователна премия, която по същество ще е задължителна за една година, ще се получава, като към изчислената съгласно формулата в наредбата минимална рискова премия се прибавят предвидените разходи на всяка застрахователна компания. По принцип рисковата премия представлява 72% от стойността на премията. Към нея се прибавят 1-2% отчисления за Гаранционния фонд Задължително застраховане за данъци, натрупват се т.нар. аквизационни разходи на компанията, в това число и комисиони за посредници, административни и разходи за реклама. Нормално е частта, начислена над рисковата премия, да бъде около 20 процента. За жалост и през тази година се шушука, че комисионите ще достигнат до 40% от стойността на премията по Гражданска отговорност. Това на свой ред ще доведе някои компании до затруднения или даже до фалит, твърдят застрахователи. Ще се компрометира застрахователният пазар и това води до риск и за другите сектори на застраховането. Гърция и Румъния например попаднаха сред страните с фалирали застрахователи именно от задължителната Гражданска отговорност.Снимка: Катастрофирал автомобил - № 42257КАРЕ: Йордан Кифов, изпълнителен директор на ЗК Бул Инс,участвал в подготовката на проекта на наредбата: ПРОГНОЗИРАМ ФАЛИТИ НА КОМПАНИИ ДОГОДИНАСнимка - № 35143 Българинът живее с големи илюзии. Влизането в ЕС е свързано с огромни отговорности. Притеснявам се, че догодина застрахователните компании ще намаляват. Застрахователите поеха управлението на Гаранционния фонд Задължително застраховане. В него са натрупани парите на надлежно платилите задължителната Гражданска отговоронст, отчислени към този фонд от всеки застраовател. Ако някой гражданин (или имуществото му) бъде увреден от човек без тази застраховка, той ще бъде възмезден от Гаранционния фонд. Но с вдигането на цените ефектът за фонда ще бъде катастрофален . Защото предполагам, че много голяма част от хората няма да се застраховат и догодина. Средствата във фонда ще се източат за обезщетения по най-бързия начин, а паднат ли под санитарният минимум от 3 млн. лв., всички дружества, които сключват тази застраховка, са длъжни да участват в попълването на резервите на фонда. Това означава, че онези застрахователи, които и през следващата година ще примамват клиенти само с печени пилета, безплатен бензин и скрити през рекламни договори високи комисионни ще изразходват средствата си и ще трябва да бръкнат и извадят от резервите си за да вкарат пари и в гаранционния фонд.Ако тази порочна практика продължи, българският застрахователен пазар отива към самоунищожение. Според мен през следващата година не би трябвало да се дават комисиони на посредници, както и други екстри, защото става дума за задължително застраховане. Затова ЗК Бул Инс няма да продава евтино тази застраховка.Има голяма опасност за хора, които търсят евтина застраховка. По закон застрахователят на пострадалия автомобил е в правото си да изиска обезщетение както от застрахователя на причинителя на ПТП, така и от самия причинител - в съда. Ако неговият застраховател фалира, това не снема отговорността от физическото лице с евтината застраховка. Човекът остава отговорен за последствията и плаща с всичките наличности на пари и недвижимо имущество.Макар да сме направили първата крачка при определяне на осъвременената застраховка, смятам, че коефициентите, определящи застраховката през първата година, няма да се прилагат. Защото пазарът е много стагниран, а увеличението на цените на застраховките ще бъде осезаемо и догодина. В бъдеще тези коефициенти ще разширяват своя обхват, за да се облагодетелстват примерните шофьори.ОТ ПЪРВИ ЯНУАРИ 2005 г. годишната минимална рискова премия ще бъде :1. За лек автомобил до 1800 куб.см - 89.28 лв.2. За лек автомобил от 1800 до 2500 куб.см - 120.28 лв.3. За лек автомобил над 2500 куб.см - 259.78 лв.

Facebook logo
Бъдете с нас и във