Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ГРАЖДАНСКАТА ОТГОВОРНОСТ - ЕВРОПЕЙСКА, ДЖОБОВЕТЕ НИ - НЕ

Всички собственици на автомобили са длъжни до 31 декември 2001 г. да си закупят полица от задължителната застраховка Гражданска отговорност. За тези, които не се съобразят с изискването и продължат да си ползват личните МПС-та, законът предвижда сериозни глоби. За физически лица те са в размер от 200 до 500 лв., а за юридически лица е от 500 до 5000 лева.

С 25 на сто да бъде увеличена цената на задължителната застраховка Гражданска отговорност, реши на заседанието си от 4 октомври Министерският съвет. Гласувано бе изменение на Наредбата за задължително застраховане. Промените трябвало да бъдат стъпка към хармонизиране на нашето законодателство в тази област с европейското, според министъра на финансите Милен Велчев. Конкретно става дума за актуализация на размера на обезщетенията, които ще бъдат изплащани на пострадалите при пътнотранспортни произшествия наред с увеличението на цената на Гражданска отговорност. Вестник БАНКЕРЪ първи писа в своя брой 36, че предстои собствениците на коли да плащат повече. Предложението за това дойде от Агенцията за надзор върху застраховането и хазарта (АНЗХ), а Министерството на финансите прегърна идеята. Мярката е повече от наложителна не само заради необходимостта за сближаване с изискванията и условията в Европейския съюз, но и заради силно негативните резултати, които регистрират компаниите от този вид застраховки, коментират експерти. Увеличението е толкова малко, защото сме отчели социалния момент, увериха служители от финансовото министерство. Специален проект предвижда цената на Гражданска отговорност да догони плавно европейските стандарти до 200 г. по стойност и размер на обезщетението.Очаква се гласуваните промени в Наредбата за задължително застраховане да бъдат обнародвани в Държавен вестник още следващата седмица и застрахователните компании ще могат веднага след това да започнат кампанията си по набиране на клиенти.За най-масовия клас автомобили у нас с обем до 1800 см до тази година се плащаха 39 лв., а сега след увеличението тази сума ще е 50 лева. Успокояващо е, че и покритията, които дава задължителната застраховка, ще нараснат. В момента обезщетенията, които се получат при евентуално застрахователно събитие са 30 000 лв. за едно пострадало лице и до 50 000 лв., ако претърпелите злополука на пътя са повече. За имуществени щети максимумът е 20 000 лева. След промените в наредбата застрахователният лимит за неимуществени щети ще бъде увеличен на 100 000 лв, а за имуществени - на 40 000 лева.За разлика от Гражданска отговорност другата задължителна застраховка - Злополука, на местата в превозните средства от обществения транспорт няма да променя нито цената си, нито размера на застрахователните лимити, уточниха от финансовото министерство.Тъжната статистика през последните две-три години показва, че едва 50% от собствениците на автомобили сключват Гражданска отговорност, въпреки че е задължителна. Не е изключено след това увеличение техният брой да намалее още. През първите шест месеца на тази година застрахователните компании са реализирали премиен приход от Гражданска отговорност в размер на 26.421 млн. лв., а изплатените обезщетения по същата застраховка възлизат на над 15 млн. лева. Това показва, че обща квота на щетимост по задължителната застраховка е около 66 процента. Нещо повече, техническият резултат от задължителната застраховка е отрицателен - 2.459 млн. лева. Тези факти не може да не будят притеснение и са ясен сигнал, че ако не се направи нещо, или застрахователните компании ще започнат да фалират, или доброволно да се отказват от предлагането на Гражданска отговорност. Сигурното и в двата случая е, че това ще се отрази негативно както на икономиката като цяло, така и на отделните клиенти, тъй като няма кой да носи отговорностите и да покрива техния риск.Спорен е въпросът как ще се отрази финансово на самите застрахователни компании предстоящото увеличение на цените на задължителните застраховки. Нищо чудно новите цени не само да не напълнят техните каси, а крайната рекапитулация да е още по отчайваща. И в момента почти всички компании се оплакват, че Гражданска отговорност им носи загуби и я поддържат в асортимента си само и само за да привличат клиенти за останалите си продукти.

Facebook logo
Бъдете с нас и във