Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ГРАЖДАНСКА ОТГОВОРНОСТ СЪБЛАЗНИ МАЛЦИНА

Положението с кампанията по закупуване на задължителната застраховка Гражданска отговорност е отчайващо, констатират мениджърите на повечето застрахователни компании. Единствено според мениджърите на БУЛСТРАД темпът на застрахователна активност през тази година се е запазил такъв, какъвто е бил през 2000 година. Останалите 17 компании, които продават задължителните застраховки, отчитат сериозен отлив на клиенти. Тази година се очертава като най-слабата по отношение на активността на гражданите при сключването на Гражданска отговорност, коментира пред в.БАНКЕРЪ заместник-председателят на Асоциацията на българските застрахователи Николай Сотиров. Според специалистите от бранша това е резултат само от нейното поскъпване през тази година с около 25%, а и заради много сериозното увеличение на всички налози и такси, които трябва да плащат собствениците на автомобили. Въпреки многото бонуси, облекчения и сериозни отстъпки, които предложиха застрахователите за клиентите си, и въпреки задължителния характер на застраховката много от собствениците на автомобили си спестяват разходите за застрахователна полица. Тъжната статистика през последните две-три години е, че едва около 50% от регистрираните у нас автомобили са имали задължителната застраховка. Този факт говори освен за ниска застрахователна култура на водачите на МПС и за занижен контрол. Според българското законодателство, трябва да го осъществяват от Пътна полиция. Явно и големите глоби от 200 до 500 лв. за физически лица и от 500 до 5000 лв. за фирмите не са в състояние да накарат гражданите да си купуват задължителната застраховка. Това означава, че трябва да се търсят други форми за тяхното стимулиране. Като начало представители на застрахователните компании преговарят с ръководството на органите на КАТ да зачестят проверките на шофьорите за наличността на Гражданска отговорност. Всъщност статистиката показва, че един огромен процент - около 30%, от задължителните застраховки са сключени след изтичане на крайния срок. Според застрахователи, много от закъснелите клиенти са се сетили да се застраховат, след като са глобени от пътната полиция. Има и собственици, които не ползват автомобилите си през зимата, и затова си купуват застраховката едва напролет, когато ги подкарат. Този факт красноречиво показва, че Гражданска отговорност губи сезонния си характер. По стар български обичай - не са малко и тарикатите, които се надяват да не бъдат хванати.Някои от застрахователните дружества ще продължат да предлагат бонуси при сключването на задължителната застраховка и през този януари, само и само да привлекат повече клиенти. Ако тенденцията за ниска активност от страна на клиентите при сключването на Гражданска отговорност се запази и през този месец, това ще се отрази крайно негативно както на застрахователните компании, така и на участниците в пътнотранспортни произшествия.Застраховката е рискова и от липсата й губят всички - и собствениците на автомобили, и пострадалите при пътнотранспортни произшествия, и самите застрахователи. Освен това ако се застраховат всички собственици на автомобили, застрахователните компании ще могат да предлагат на клиентите си срещу по-ниска цена по-висока защита.

Facebook logo
Бъдете с нас и във