Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ГРАДУШКАТА УДАРИ ЗАСТРАХОВАТЕЛИТЕ С ПО 500 000 ЛЕВА

Около 500 000 лв. ще струва на всеки от големите застрахователи изплащането на щетите от градушката, която удари на 24 юни. Това е приблизителната сметка на дружествата, в които са се оплакали около 200-250 клиенти с автомобили от по-нисък клас, чиито стъкла са пострадали, а трябва и да им се изчукат и ламарините.За фирмите с повече клиенти понеделнишкият порой може да излезе и двойно по-солен. Само в столицата, в офисите на различните дружества са се появили от 100 до 550 клиенти за оценка на пострадали коли.За точната оценка на щетите е рано да се говори, тя ще бъде готова най-рано другата седмица, коментираха експерти от фирмите. Всичко зависи и от модела и броя на колите, които са застраховани. През първото тримесечие на 2002 г. са сключени общо 162 906 договора за застраховка Автокаско, съобщиха експерти от Агенцията за застрахователен надзор. Премийният приход от тях е равен на 32.6 млн. лв. В действителност броят на застрахованите автомобили е много по-голям от броя на договорите, обясниха експерти. Това се дължи на факта, че с един контракт могат да се застраховат и десет возила, което е практика при големите фирми.Най-много щети ще трябва да платят Бул Инс, Булстрад, ЗПАД Алианц - България, ДЗИ и Юпитер, които са сред лидерите в автозастраховането. Официалният срок за изплащане на обезщетението е 15 работни дни.Оказва се, че поне в столицата луксозните автомобили са пострадали най-много. Според обясненията на застрахователните компании, градушката заварила много от суперлимузините паркирани по улиците и на открити паркинги, което ги направило абсолютно уязвими. Например всички, които са били паркирани на бул. Витоша, са направо потрошени, констатират служители на ДЗИ.Най-много обезщетения ще трябва да плати Бул Инс. Компанията е лидер в авткаското. За един ден обработихме 550 коли, съобщиха от дружеството, но няма да има никакви пречки клиентите да си получат дължимите суми.Между 4 и 6 часа чакаха в сряда собствениците на засегнатите от градушка коли за обработка на документите в офисите на застрахователите. Въпреки че повечето компании сформираха извънредни екипи, които да оценяват пострадалите возила, работата им се затрудняваше от огромния брой чакащи.Застрахователните компании обикновено имат договори с автосервизи, в които пращат своите клиенти за ремонт на колите им. В тези автосервизи обаче в сряда и четвъртък се заформиха километрични опашки. Смяната на едно стъкло на стандартен за България модел (например на 10-годишен Опел) отнема около два часа. За по-екзотичните марки коли се оказва, че трябва да се чака ден-два, докато съответната част бъде доставена. Около 600-700 лв. излиза ремонтът на една кола на средна възраст, по изчисления на застрахователите. В това число влизат смяна на стъкло, изчукване на ламарина и подмяна на страничните огледала. Ремонтът може да достигне и 5000 лв., ако е засегната електрониката на автомобила. Оказва се, че парадоксът - наводнен кабриолет - не е чак толкова рядко явление у нас. Застрахователите обаче не плащат, ако е налице небрежно отношение към автомобила. Ако например колата е оставена с отворен покрив, врати и прозорци и се е наводнила, това не се покрива като риск от Каското. Според застрахователи, прекалено формализираните в някои компании процедури се дължели на факта, че българинът обича да се възползва от капризите на природата, за да извлече полза. Затова и проверките, които се правели, били единствено с цел да се защитят дружествата от нелоялните клиенти.

Facebook logo
Бъдете с нас и във