Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ГОЛЕМИТЕ ЗАСТРАХОВАТЕЛИ ПЕЧЕЛЯТ ОТ АТЕНТАТИТЕ В САЩ

Трагедията в Ню Йорк и Вашингтон се отрази мигновено на финансовите пазари по цял свят. Веднага след първите съобщения за терористичната атака европейските борсови индекси тръгнаха рязко надолу. В Лондон FTSE 100 спадна за броени минути от 5100 до 4800 пункта. В САЩ във вторник търговията така и не можа да започне и остана спряна - засега до понеделник. Това е най-дългото прекъсване на сделките след началото на Първата световна война през 1914 година. Причините за прекъсването на операциите бяха свързани и с хората, и технически. Много водещи инвестиционни банки имат офиси в района и в разрушените сгради. Морган Стенли Дийн Уитър, една от най-големите банки в САЩ, беше и най-големият наемател в Световния търговски център. Банката ползваше 12.5% от площта на двата небостъргача, като 3500 нейни служители работеха в разрушените вече сгради. Банките, чиито офиси в Манхатън не са пострадали, също не можеха да започнат да търгуват - хората нямаше как да стигнат до работните си места. Техническите проблеми произтичаха от разрушаването на един телекомуникационен център и от повреждането на много подземни кабели в района. В Европа обаче се търгуваше без прекъсвания, с едно изключение: двадесет и четири часа след трагедията всички европейски борси спряха работа за минута мълчание - кратка почит към загиналите - предимно хора на бизнеса и банкери. Изгледите за състоянието на двата най-следени в тези дни сектора (авиокомпании и застрахователи) доста се различават, въпреки че книжата и на двата отбелязаха силен спад след трагедията. Авиокомпаниите вероятно ще останат в сложна позиция. Туристическите пътувания сигурно ще намалеят и този спад само ще се добави към вече видимото спадане на бизнеспътуванията. Освен това възможното поскъпване на петрола ще доведе до увеличение на разходите за гориво. От рейтинговата агенция Стандарт енд Пуърс вече поставиха под наблюдение всички американски авиокомпании с очакване за негативни промени на рейтинга, както и Еър Канада (Air Canada) и Бритиш Еъруейз (British Airways). Вероятно британският превозвач ще пострада по-силно от другите си европейски конкуренти. Близо половината от приходите на компанията се дължат на полетите до Северна Америка. За другите големи европейски превозвачи това съотношение е около една трета.Заключенията в повечето анализи, посветени на застрахователите, обаче са положителни. Обезщетенията от атентатите биха могли да достигнат 20 млрд. щ. долара. Това се равнява приблизително на изплатените щети след урагана Ендрю през 1992 година. Краткосрочният ефект със сигурност ще бъде силно негативен. Големите застрахователи имат достатъчно капитал, за да понесат тези плащания. По-малките обаче могат да бъдат докарани до фалит. След като отмине първоначалният шок, на пазара ще има по-малко застрахователи и много повече търсене на застраховки, което неминуемо ще доведе до покачване на цените им. Колкото и тъжно да звучи, трагедията отвори нови бизнесвъзможности за големите застрахователни компании. Процесите в този сектор след урагана Ендрю са показателни - в продължение на около месец цените на акциите на застрахователите правели големи движения нагоре и надолу, а след това са се покачили с 50% за една година. Това, че Европейската централна банка не промени лихвите в четвъртък, имаше много слаб и краткотраен негативен ефект. Големите притеснения сега идват от възможността доверието на американските потребители да се понижи чувствително, което би вкарало най-голямата икономика в света в рецесия. Но какво точно ще се случи, ще се разбере поне след няколко седмици. И тъй като пазарите никак не харесват несигурността, търговията вероятно ще остане много нервна, с големи движения в цените.

Facebook logo
Бъдете с нас и във