Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ГОЛЕМИТЕ КОМПАНИИ ТОЧАТ ЗЪБИ ЗА ОЛИМПИАДАТА В КИТАЙ

Игрите в Гърция завършиха преди дни, а едрите международни групировки вече гледат към следващия олимпийски домакин - Китай. За единадесетте компании, които притежават световните права за използване на олимпийските символи, състезанията в Пекин предоставят невероятния шанс да предложат продуктите и услугите си на 1.3 млрд. потребители от най-бързо разрастващата се икономика в света.През май към отбора на световните олимпийски спонсори редом до Виза, Макдоналдс и Самсунг груп се нареди щатската Дженеръл илектрик, която е световен лидер по пазарна капитализация. Всяка от тези компании плаща средно по 79 млн. щ. долара в брой и под формата на услуги за правото да използва олимпийските знаци в рекламната си кампания. Дженеръл илектрик смята да увеличи продажбите си в Китай от 2.6 млрд. щ. долара през миналата година на 5 млрд. щ. долара през тази. Групировката вече е започнала да покрива строителни площадки в Пекин с реклами, в които присъства логото на олимпийските игри. Рекламните кампании на продуктите й като електрически генератори, осветителна техника и съоръжения за пречистване на вода започват през септември.Виза интърнешънъл също точи зъби за по-голям пазарен дял в Китай. В момента едва 100 хил. бизнес обекта в необятната страна приемат плащания чрез нейните карти, докато в САЩ броят им е пет милиона. Служители на компанията в момента обучават на място китайските си колеги как да убеждават управителите на хотели, ресторанти и търговски вериги на дребно да приемат разплащания чрез тези карти. Виза работи и с китайския национален туристически съвет по създаването на пакети от туристически услуги за собствениците на нейни кредитни карти.Базираната в Сеул Самсунг пък иска да постигне продажби за 20 млрд. щ. долара в Китай до 2008 г. срещу 4 млрд. щ. долара в момента. Групировката работи с организационен комитет в Пекин за изпращане на информация за олимпийските игри към произведените от нея безжични телефони. Намерението й е да увеличи до 22% пазарния си дял от китайския пазар на мобилни устройства, чийто оборот е 12 млрд. щ. долара. Самсунг е спонсор на състезанията по бягане на лятната олимпиада след четири години и плаща за засаждането и отглеждането на дръвчета в олимпийските обекти. За Макдоналдс олимпийските игри не се провеждат само в рамките на двете седмици в страната домакин, а всеки ден в 30-те хиляди ресторанта на веригата по целия свят. Тя ще използва спортното събитие в Китай, за да популяризира по-широко продуктите си. Сега Макдоналдс има 596 ресторанта в азиатския колос и двойно повече във Франция, чието население е една двадесета част от китайското. Хранителната компания очаква да има над хиляда обекта в Китай до началото на игрите през 2008 година. Макдоналдс подписа през февруари договор за спонсорството с китайския баскетболист Яо Минг - звезда на Хюстън рокетс от Националната баскетболна асоциация на САЩ. Веригата поддържа и баскетболни тренировъчни лагери в Китай с НБА.Другите световни спонсори на Олимпийските игри са най-голямата групировка за безалкохолни напитки Кока-Кола, световният лидер във фотографията Ийстмън Кодак, швейцарският производител на часовници Суотч, регистрираният в Бостън застраховател Джон Хенкок файненшъл сървисиз - поделение на Менюлайф файненшъл, базираният в Пекин производител на компютри Леново груп, парижката компания за компютърни услуги Атос Орижен и японската Панасоник - поделение на Мацушита илектрик индастриъл.Единадесетте спонсори са платили на Международния олимпийски комитет общо 866 млн. щ. долара за следващите четири години, като част от сумата е за зимната олимпиада в Торино през 2006 година. Техни представители споделят, че инвестициите им се възвръщат в много по-големи мащаби от тези на страната домакин, пък била тя и Китай. Панасоник по традиция започва олимпийската си рекламна кампания в месеците преди поредното спортно събитие, за да убеди хората да обновят телевизионните си приемници. В Китай тя ще стартира в началото на 2006 година. Атос орижен достави информационните системи, използвани на Олимпийските игри в Атина и на зимната олимпиада в Солт Лейк Сити през 2002 година. Нейно ще е информационното обезпечаване и на игрите в Торино и в Пекин. Компанията планира да купи някои фирми в Китай, съобщи главният й изпълнителен директор Бернар Буриго. Там работят 600 нейни служители от общо 47 хиляди. Азия има 3% дял в приходите на Атос от 5 млрд. евро. Тя наследи олимпийския спонсорски договор през януари, когато купи фирмата за компютърни услуги Шлъмбъргър. Буриго се надява олимпийската връзка да донесе нови договори, защото игрите осигуряват контакти с китайското правителство и с държавни компании. Швейцарският производител на часовници Суотч, който е официалният доставчик на хронометри за състезанията, цели да открие нови магазини в Китай. В момента компанията има 50 търговски обекта там от общо 650 по света. Да се спонсорира китайската олимпиада е особено ценно. Стопанският растеж на страната е бил 8.8% през миналата година и се очаква да е средно поне по 7% през следващите дванайсет години.

Facebook logo
Бъдете с нас и във