Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ГОЛЕМИТЕ ФИРМИ ЩЕ ИЗБИРАТ ТЕЛЕКОМА СИ ПРЕЗ МАРТ

НИКОЛАЙ ГОРЧИЛОВ, ТЪРГОВСКИ ДИРЕКТОР НА ОРБИТЕЛ, ПРЕД В. БАНКЕРЪГ-н Горчилов, Орбител е първият алтернативен оператор, който свърза мрежата си с тази на БТК. Как ще се отрази това на абонатите на фиксирани телефони?- Ние разделяме условно потребителите на три групи: големи компании, малки и средни фирми и домашни абонати. През тази година либерализацията на пазара ще усетят основно големите компании, защото те ще могат сами да избират дали да са клиенти на БТК или на някой алтернативен оператор. За по-малките дружества ще е достъпна услугата преселекция. Тоест, без да набират допълнителен код, те ще могат от телефон на БТК да водят междуградски и международни разговори през някой от алтернативните телекоми, и то на по-ниски цени. Предпочитаните оператори за отделните направления при тях ще се заявява еднократно. Домашните потребители също ще имат възможност да избират оператор за междуградски и международни разговори, но преди набирането на номера ще трябва да наберат кода на телекома, през който искат да мине обаждането.Защо домашните абонати и малките и средните фирми все още няма да могат да се възползват изцяло от предимствата на либерализирания пазар? - Докато при корпоративните клиенти, които генерират голям трафик, има утвърдени практики от години (като линия под наем, оптичен кабел и др.), за крайните потребители и малките фирми е необходим достъп до т.нар.последната миля (връзката между централата и всеки от абонатите). Реално това стана в началото на тази година, но засега само на хартия. Цените за необвързан достъп до абонатната линия, предложени от БТК и одобрени от Комисията за регулиране на съобщенията, все още са много високи и нерентабилни за домашните абонати.Само високите тарифи и техническото изпълнение ли пречат?- Високите цени на последната миля са основният проблем, който не ни дава възможност дори и в централите, където сме инсталирали наше оборудване, да предоставяме услуги на частни лица. Просто защото на тях ще им е много скъпо. А осигуряването на покритие, подобно на това на БТК, ще отнеме няколко години. Какви цени на телефоните да очакват бизнес абонатите?- Те определено ще има на какво да се радват още от март. Най-големият плюс за клиентите на Орбител е, че ще могат да разговарят безплатно с останалите абонати на нашата мрежа. От друга страна, ще запазим и традиционно ниските тарифи за разговори в България и чужбина. Като пример мога да посоча цената от 0.11 лв. за минута разговор с цяла Западна Европа, САЩ и Канада, която и в момента предлагаме на фирмените ни абонати. Големите компании ще пестят и от градските разговори, тъй като отчитането при нас е много по-изгодно от това на БТК. То е с точност до секунда, докато при националния телеком става на всяка четвърта минута през деня и на девет минути през нощта и почивните дни. Големите ни абонати ще могат да се възползват и от няколко съвсем нови възможности. Една от най-съществените екстри е лесното пренасяне на номера. Казано с други думи, в която и точка на света да се намирате, винаги може да отговаряте на Орбител-ския си номер. Друга възможност е вграждането на софтуерен телефон в преносимия компютър, както и автоматичното прехвърляне на номера от един адрес на друг.На това ли ще разчитате, за да привлечете клиентите на БТК?- Едно от най-съблазнителните предложения за фирмите са безплатните разговори в мрежата на Орбител. Много от големите компании имат офиси в цялата страна и разходите им за телефонни разговори между служителите са доста големи. При нас ще е без значение дали ще се избира, да речем, телефон от варненския офис, от съседната стая или на някой друг от абонатите ни. Във всеки случай разговорът ще е безплатен.Голямо предимство е и подробната информация за телефонните сметки - кой с кого е говорил, кога и колко време. В рамките на мрежата ще може да се осъществява трансфер и на данни с много голяма скорост. Това е голямо удобство за една банка, да речем, която има клонове в цялата страна и се нуждае от постоянна връзка с много добро качество с тях. При големите компании ще разчитаме на индивидуалния подход, тъй като всеки бизнес си има своята специфика. Вече имаме номер например, който е на 40 км навътре в морето. Става дума за платформата край Шабла, която се използва от ирландската компания Петреко и на която има телефони. Подобен е случаят и с изграждащото се ново летище в София - макар и насред полето, то също има обикновен градски телефон. Бихте ли посочили първоначалните такси за абонатите ви?- Те ще са съвсем незначителни. Но не можем да правим пряко сравнение с един обикновен телефон, тъй като при нас по една и съща жица върви и телефонният сигнал, и ИНТЕРНЕТ-трафикът. Така че разходите се поделят между двете услуги.

Facebook logo
Бъдете с нас и във