Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ГОЛЕМИТЕ БОСОВЕ ОБИЧАТ ДА ГОВОРЯТ ЗА ЛЮБОВ

Джак Уелч трябваше да избира своя наследник сред няколко кандидати, когато преди година реши да се оттегли от управлението на Дженеръл Илектрик (General Electric) той. Обичам ги и тримата - призна тогава легендарният мениджър. Години по-рано, Джеф Имелт, който в крайна сметка го наследи, преживяваше тежък период. Уелч се обърна към него с думите: Обичам те и знам, че можеш да се справиш и по-добре. На среща със студенти преди няколко месеца един от участниците помоли бившия главен изпълнителен директор на Дженеръл Илектрик за автограф. Припомняйки си този епизод, Уелч каза: Харесах това момче - искаше ми се да го прегърна.Това са само някои от случаите, в които Джак Уелч упорито използва думата обичам. Според мнозина подобно словоизлияние ни най-малко не приляга на големите босове. Уелч може да изглежда доста странен, но той далеч не е единственият сред тях, който обича да говори за любов. Хърб Калъхър - до неотдавна главен изпълнителен директор на Саутуест Еърлайнз (Southwest Airlines), има същия навик. Символът, който неговата компания използва в борсовата търговия, е LUV. Първоначално той е замислен единствено като маркетингово средство заради факта, че всички полети на авиокомпанията минават през далаското летище Лав фийлд (Love Field) (на името на пилота лейтенант Мос Лий Лав). В превод от английски обаче Лав фийлд означава и поле на любовта. Рекламата на компанията дълги години преминава под мотото Авиокомпанията, построена от любов. Калъхър никога не се е притеснявал да разкрие причината за успеха на Саутуест Еърлайнз: Една компания е много по-силна, когато се управлява с любов, а не със страх.Мнозина биха нарекли тези мъже ексцентрици, ако не бяха техните постижения. Достатъчно е да се припомни, че Уелч успява да спечели от сделки с акции повече от всеки друг главен изпълнителен директор - състоянието му надвишава 300 млрд. щ. долара. Калъхър пък е създал най-доходоносната авиокомпания в света - единствената, която непрекъснато отчита печалба през последните 28 години. Очевидно няма шанс друг да подобри този рекорд и през сегашната критична за авиоиндустрията година.Уелч и Калъхър имат много общи неща помежду си. И двамата се радват на траен успех като главни изпълнителни директори, а освен това и двамата са от ирландско-американски произход. Освен това Дженеръл Илектрик продава голяма част от самолетните двигатели, които произвежда, на Саутуест. Според Калъхър безспорната причина за успеха на неговата компания е уникалната й корпоративна култура. Един от най-пресните примери е следният: през последните няколко тежки седмици ръководствата на много авиолинии поискаха от своите служители да се откажат доброволно от част от заплатите си, за да подпомогнат финансово компанията, в която работят. Някои от работниците приеха предложението, но за повечето въздушни превозвачи това ще означава ново изостряне на трудовите конфликти. Докато веднага след атаките на 11 септември служителите на Саутуест сами решиха да пожертват част от парите, които получават в края на всеки месец. И Саутуест е единствената американска авиокомпания, която отчете печалба за третото тримесечие на 2001 година. Според Джак Уелч всяка страстна натура произнася без притеснение думата любов и това е съвсем естествено. Каквито и да са чувствата на Уелч, те винаги са много силни, затова той е убеден, че тази черта е определяща за успеха на неговия бизнес. Началникът трябва да може да прегърне своя служител, когато той има нужда от успокоение, или да го скастри, когато сбърка, твърди Уелч. Това е урок, който той научава от майка си. Повечето шефове на компании обаче не са склонни да го прилагат. Днес има богата научна литература за ролята на любовта в ръководенето на бизнеса, защото той се гради и крепи изцяло върху взаимоотношенията между хората. Уелч и Калъхър държат на необходимостта хората да се държат човешки и естествено в среда, която често изглежда изкуствена. Главният изпълнителен директор на рекламната агенция Саачи Саачи (Saatchi Saatchi) Кевин Робъртс твърди, че на хората не би трябвало да се гледа като на търговски обекти, а да се възприемат като знаци на любовта. Но Робъртс отбелязва, че подобно гледище е в състояние да смути целия борд на директорите за броени минути. Като цяло идеята на шефа на Саачи Саачи е много близка до мнението на Уелч и Калъхър: Трябва да влагаме много човещина в начина, по който ръководим своя бизнес.При това тук не става въпрос за тенденцията към одухотворяване на бизнеса. Тези мъже говорят и действат по този начин по повече от 40 години, въпреки че са влизали в противоречие с всички утвърдени норми. През 80-те и 90-те години на миналия век думата любов определено не звучеше популярно в света на бизнеса.Нито Уелч, нито Калъхър се интересуват от този факт, а може би дори не са го забелязали. С времето нещата, които хората са готови да чуят, се променят. А точно сега, когато мнозина започват да се интересуват от смисъла на цялата тази игра, е изключително приятно да се чуе това, което двамата говорят от десетки години.

Facebook logo
Бъдете с нас и във