Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ГИГАНТСКИТЕ МОСТОВЕ, КОИТО ВОДЯТ ЗА НИКЪДЕ

С благословията на Зевс в западния край на Коринтския залив бе открит най-дългият висящ мост в света Рион-Антирион, който свързва Пелопонес с вътрешността на Гърция. Това стана ден преди откриването на Олимпийските игри в Атина и четири месеца преди официалния пусков срок на обекта. При това френско-гръцката компания Джефира (Gefyra), която построи дългото три километра съоръжение, се вмести в планирания си бюджет от 770 млн. евро. В последните години Европа строи забележителни мостове точно толкова охотно, колкото навремето действаха и американците. Великобритания завърши строежа на втория мост над река Северн през 1996 година. Две години по-късно Португалия издигна втори мост над река Тежу, а Дания - Източния мост между островите Спрого и Зееланд, който бе най-дългият за времето си висящ мост. Дължината на цялото съоръжение е 6.8 км, а висящата част е 2.7 км с ширина на основното платно 1.6 км и на двете странични - по 550 м всяко. През 2000 г. беше построен мостът Орезунд, който свързва Дания и Швеция. Тепърва се очакват нови впечатляващи конструкции. На дневен ред е висящ мост по долното течение на река Темза, както и проектираният през 2002 г. колос с дължина на висящата си част от 3.3 км, който от 2011 г. трябва да свързва остров Сицилия с континентална Италия. Французите не останаха назад в това състезание. Те приключиха през 1995 г. строежа на въжения мост Нормандия, който свързва Льо Хавър с южния бряг на река Сена. А виадуктът за моторни превозни средства в Мило, в южна Франция, който трябва да бъде открит през януари 2005 г., е с най-високите подпори в света - от 75 до 240 метра. Този ентусиазъм по изграждането на мостове е добре дошъл за изпълнителите. Две от четирите най-големи пътностроителни фирми в Европа са френски. Това са Винчи (Vinci), която е водещ партньор в изпълнението на последния проект в Гърция, а преди това - и в строителството над река Тежу, и Буйге (Bouygues). Като се прибавят шведската Сканска (Skanska) - ръководител на строителния консорциум за Орезунд, и германската Хохтийф (Hochtief), се получава забележителна четворка. Списание Международно строителство (Interndtional Construction) класира Винчи и Сканска на първо място в света по годишен оборот, а всичките четири европейски компании са сред осемте водещи световни сили в бранша. Освен тях в челната осмица са три японски фирми и само Бехтел (Bechtel) - от САЩ. Една от причините за това изненадващо европейско лидерство е системата за финансиране в Европейския съюз. Фондовете на общността отпускат средства за инфраструктурни проекти в най-бедните райони дори на богатите държави, като по-голямата част от парите отиват във фирми от Европа. Европейската инвестиционна банка например финансира 47% от общата стойност на гръцкия мост Рион-Антирион. Според правните норми на ЕС всички европейски компании трябва да имат равен достъп до контрактите за строителство. Престижните поръчки обаче, каквато е строежът на мостове, попадат в местни фирми или във водени от местни сили консорциуми. Това е факт за двата цитирани по-горе френски проекта и вероятно ще е така и при изграждането на съоръжението в Сицилия. Два консорциума, ръководени от италиански фирми, си оспорваха поръчката, когато най-неочаквано, точно преди да бъде обявен краят на наддаванията в средата на юли, срокът бе удължен до средата на септември. Изглежда, се е появил и трети италиански играч, който трябва да бъде включен в строителството.Великобритания е изключение от това правило. Част от моста над Северн през 1996 г. бе построена от Винчи. Трите други водещи европейски строителни компании пък играеха основна роля в изграждането на високоскоростните железопътни връзки под Ламанша, като Хохтийф прокопа тунела под Темза за тях.Изпълнители от чужбина също се състезават за проекти на ЕС. Бехтел участва в строителството и на метрото в Лондон, и на прохода под Ламанша. А неотдавна (което докара до ярост Евросъюза) американците получиха огромна поръчка, без да се явяват на търг за изграждането на пътна магистрала в бъдещия член на общността - Румъния. Проектът ще бъде финансиран частично от щатската Ексимбанк. Европейците пък не изостават отвъд Океана. Сканска например строи най-дългия въжен мост в света над река Купър близо до Чарлстън. Изразходването на цели състояния за подобни гигантски проекти е златна възможност за строителния бранш, но не и за данъкоплатците. През английския мост Хамбър, завършен през 1981 г., днес преминават едва по 17 хил. автомобила на ден, което определено е икономически неизгодно. Дори мостът Орезунд, който е по-добре икономически обоснован, се използва средно от 12500 превозни средства дневно - по-малко от прогнозите. Мостът на остров Сицилия, ако изобщо се намери кой да го финансира, вероятно ще се окаже бял слон. А новият красавец в Гърция е чудесен пример за връзка, която води от никъде до никъде. Спонсорите на строежа очакват по него да преминават по 11 хил. коли на ден - само хиляда повече от сегашния им трафик чрез съществуващия ферибот.

Facebook logo
Бъдете с нас и във