Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ГИГАНТИТЕ СЕ ИЗМОРИХА

Фирми на ЛУКойл очаквано оглавяват подреждането по приходи от продажбиКомпания, чието име е непознато за 99% от българите, води класацията по приходи от продажби през 2003 г., показва проучване на в. БАНКЕРЪ. То бе направено дни след изтичането на срока за представяне на финансовите отчети на данъчната администрация и НСИ. Лидерът по продажби се оказва Литаско България ЕООД, което всъщност е преименуваното дружество ЛУКойл Блек Сии - България ЕООД - от структурите на руския петролен гигант у нас. Формално то е стопроцентова собственост на швейцарската Литаско и, което е още по-интересно, за втора поредна година оглавява класацията на най-големите фирми в страната. През 2002-ра оборотът му дори бе малко по-висок от сегашните 2.278 млрд. лева. По петите на Литаско България е друга компания от същото семейство - ЛУКойл България (тя пък е собственост на ЛУКойл Юръп - Холандия). Призовите места на тези две дружества се дължат на вътрешното преструктуриране в ЛУКойл. През 2001 г. бе решено те да поемат основните операции с петрол, а ЛУКойл Нефтохим Бургас АД да преработва суровината на ишлеме. Така бургаската рафинерия се прости с част от значителните си приходи - от 2.778 млрд. през 2000 г. те спаднаха на 532 млн. лв. през 2001-ва и след това до сегашните 345-350 млн. лева. Същевременно ЛУКойл България увеличи оборота си - от 1.49 на 2.62 млрд. лв. през 2001 г., а през 2003-а е отчела продажби за 1.93 млрд. лева. Дали консолидираните приходи на групата ЛУКойлнарастват, или намаляват, е трудно да се каже, тъй като едни и същи пари минават през различните й структури. Освен това трите дружества имат различни собственици и не са задължени да изготвят общ консолидиран отчет. Все пак прави впечатление, че и трите отчитат спад на продажбите си през 2003 г., което вероятно означава, че и общият оборот на компаниите на руския гигант у нас е намалял. Причината, разбира се, не е в поевтиняване на петрола - средната му цена през 2003-а е била с 16% по-висока. По-скоро тя трябва да се търси в намаляването на продажбите на горива на вътрешния пазар (след като, според митническата статистика, износът на петролни продукти е нараснал с близо 8%) и в спада на курса на долара. Други големи наши фирми също са регистрирали стагнация на продажбите си през миналата година. Конкретно в петролния сектор всички лидери отчитат спад - Шел от 274 на 268 млн. лв., а Петрол - от 389 на 356 млн. лева. Драстично намаляват приходите и на две от основните ни транспортни компании - БДЖ и Български морски флот (съответно с 16 и 20%). По-голямо е понижението само при СОМАТ - с 24 процента.В подреждането на най-бързо разрастващите се фирми пък води Главболгарстрой, увеличил приходите си два пъти и половина. От строителния холдинг уточниха, че оборотът им надхвърля 200 млн. лева. Повече от два пъти са нараснали продажбите и на Космо България Мобайл - дружеството, което развива втория мобилен оператор у нас. Това е нормално за компания, която отскоро е на пазара и се бори за разширяване на своя дял. При липсата на данни от Мобилтел обаче, не могат да се направят изводи за развитието на сектора като цяло.За сметка на това четирите представителя на металургията, включени в класацията (те почти изчерпват отрасъла), бележат значителен ръст в приходите си от продажби. Това се отнася преди всичко за Юмикор Мед - Пирдоп, където отчитат и забележителна печалба от 84 млн. лева. Кремиковци и особено неговата търговска структура - Кремиковци трейд, също не отстъпват по нарастване на оборотите си. Стомана индъстри - дружеството със собственици Еврометал и Сиденор, което купи активите на фалиралия стоманодобивен комбинат в Перник, има най-голямо покачване на продажбите, но независимо от това е приключило годината със загуба. Обяснението е в поскъпването на металния скрап, който е основна суровина за Стомана индъстри. Пловдивският производител на олово и цинк КЦМ пък отдава негативния си финансов резултат на международната конюнктура.Общата сума на продажбите на водещите български компании показва слаб номинален ръст спрямо 2002-ра - с 5 процента. А българската икономика по принцип е силно зависима от гигантите си. Само 1% от фирмите у нас дават 70% от брутния вътрешен продукт на страната. В този смисъл миналата година като че ли не е била особено благоприятна за сферите, в които работят големите компании. Според Националния статистически институт, най-голям ръст през 2003-а са имали отраслите на леката промишленост (текстилна, мебелна, дървообработваща), чиято основа са малки и средни предприятия. Гигантите от тежката химия са се представили сравнително по-слабо, а продажбите в енергетиката са намалели с 3 процента. Като цяло производството на промишлените компании през миналата година се е увеличило средно с 21% и именно това стои в основата на постигнатия ръст на цялата икономика, измерен чрез брутния вътрешен продукт. (За да не се изкуши някой да съпоставя 12-те милиарда лева приходи от продажби на лидерите с БВП за 2003 г., който е 38 млрд. лв., ще напомним, че брутният продукт се формира основно от добавената стойност, а тя е почти два пъти по-малка от реализираните обороти на фирмите.) В индустрията реалният ръст за 2003-а е 7 процента. В сферата на услугите (транспорт, търговия, комуникации, туризъм и т.н.) има увеличение на добавената стойност само с 3%, докато в земеделието е отчетен спад, след изваждането на инфлацията.Все пак даже и при тези данни може да се открои положителна тенденция. Националният статистически институт отчете доста приличен реален ръст на БВП през 2003 г. (4.3%) и не ни остава нищо друго, освен да повярваме, че той е създаден от по-малки компании. Което - ако е вярно, ще рече, че малкият бизнес е започнал да работи повече и на по-светло. Иванина МанчеваПодреждането е направено на базата на информацията, получена от най-големите компании. Някои от тях не са успели да направят счетоводното си приключване до 31 март - например Топлофикация - София. От Мобилтел отказаха да предоставят сведения за финансовите си резултати, докато траят преговорите за продажба на компанията на Телеком Аустрия и уточниха, че ще ги обявят в края на април. Не бяха склонни да съобщят резултатите си и други фирми, които през 2002-ра са били в първата двайсетица като Петрол холдинг, Интерпетролеум енд партнърс, Нафта трейдинг, ОМВ България.

Facebook logo
Бъдете с нас и във