Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Германските автомобили, които Тръмп не иска

Президентът на САЩ Доналд Тръмп отново се прицели в една от любимите си мишени - вноса на германски автомобили. "Европейският съюз не взема много от нас. Въпреки това те внасят милиони автомобили на Mercedes и BMW в САЩ", коментира Тръмп в Сингапур, където проведе историческа среща със севернокорейския лидер Ким Чен Ун.

Наскоро американският държавен глава обяви позициите си против вноса на германски автомобили и пред своя френски колега Еманюел Макрон. Темата бе и в дневния ред при визитата на канцлера Ангела Меркел във Вашингтон.

Така че отношението на Тръмп вече е "до болка познато" - той възнамерява да наложи 35% вносни мита за немските коли. 

Според икономистите на CNN обаче президентът на САЩ пропуска два ключови момента - Германските производители на автомобили отвориха големи заводи в Щатите, което значително намали нуждата им от внос на автомобили. Плюс това, ударите по на германските автопроизводители ще навреди на американските работници и икономиката на Съединените щати.

Германските производители продадоха общо 1.35 милиона автомобила в САЩ през 2017 г., което представлява около 8% от общите продажби в страната. От тях само 494 000 са внесени от Германия в Съединените щати - с 25% по-малко, отколкото през 2013 г., според Асоциацията на германските производители на автомобили.

Освен това има и множество германски автомобилни заводи в САЩ.

BMW, Volkswagen и Mercedes имат големи производствени предприятия и наемат близо 50 000 американски работници. Най-големият завод за монтажи на BMW в света всъщност се намира в Южна Каролина. Миналата година отчете нов производствен рекорд от над 400 000 автомобила, от които 70% бяха изнесени в други страни. Volkswagen има голяма фабрика в Тенеси, която произведе 112 000 автомобила миналата година, а Мерцедес прави 300 000 коли и джипове годишно в Алабама.

Тоест, това е процъфтяващ бизнес. 

Общият брой автомобили, произвеждани от германски компании в САЩ, се е увеличил до 804 000 спрямо 180 000 преди пет години. Половината се изнасят на чуждестранни пазари, включително Европа и Азия.

Наред с това сегашните мита за внос на автомобили от Европа са доста ниски - 2.5%, докато вносът на автомобили от САЩ на Стария континент се облага с 10% тарифа. ЕС обаче обяви готовност да преразгледа това съотношение.

Съвсем отделен въпрос е, че ако Тръмп увеличи тарифите за германските производители, те ще намалят значително инвестициите си в САЩ, а Евросъюзът ще реагира, като на свой ред увеличи тарифите за внос на американски автомобили. Именно затова икономистите определят този ход на Доналд Тръмп като погрешен. Новите бариери пред търговията биха означавали големи проблеми за индустрията като цяло, тъй като тя се основава и на веригите за доставки на части, които пресичат множество национални граници.

Facebook logo
Бъдете с нас и във