Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Гергов прецаква конкурса за велосипеди

Измина повече от петилетка, откакто Столичната община обяви намерението си да възложи концесията за изграждане и експлоатиране на системата за отдаване под наем на обществени велосипеди и рекламни елементи. Споровете и скандалите, свързани с тази, меко казано, нелогична идея (за която в. "БАНКЕРЪ" писа още преди две години) продължават и до днес. Още преди години трудно можеше да бъде намерена някаква логиката за такова  решение, тъй като не стана ясна причината, поради която столичното кметство няма само да  изгражда веломрежата, а ще я... концесионира. Още повече че харчовете за подобна инвестиция не биха надхвърлили пренебрежимо малката за бюджета на столицата сума от 800 хил. евро. В същото време  това би му дало възможността да попълва хазната си с приходите от реклами, така както направиха в Бургас?!

"Логиката" изплува от само себе си още при обявяване на концесионната процедура в началото на лятото на 2016 година. Оказа се, че битката между мераклиите за концесията не е заради веломрежата и велосипедите, а за... рекламата. Точно затова се появиха и съмненията, че зад привидно добрите намерения да се развие този екологичен и здравословен транспорт  се прокрадват

 

не толкова здравословни интереси

 

Според условията на концесията спечелилият състезанието поема ангажимента да изгради 33 велогардероба на избрани от общината места, в които са "паркирани"   минимум по 12 колела. Гражданите могат да използват велосипедите безплатно в рамките на половин час, a след това плащат по определена от концесионера тарифа.

Срещу тази услуга операторът на велосипедите ще получи като бонус... 150 рекламни елемента (тип "ситилайт") в центъра на София, където билбордовете са забранени с наредба, а търсенето на рекламни площи е огромно. Като илюстрация на тази тема трябва да припомним друга публикация на  в. "БАНКЕРЪ" под заглавие "Незаконните билбордове смучат 2 млн. евро годишно".

Още преди две години предупредихме, че тази  процедура ще позволи на отбрани рекламни босове да сложат в джобовете си сериозни суми. И направихме проста сметка, която  показа, че при средна месечна цена за отдаването на един ситилайт от 400 евро и при  действието на 150 такива елемента  оборотът ще е около 60 хил. евро месечно, или над 700 хил. евро на година. Печалбите също се очакваше да бъдат сериозни, тъй като условието на Столичната община беше  тя да  ползва  безвъзмездно само седем-осем пана. Те пък да бъдат използвани предимно за социални и информационни кампании. Явно е, че напливът на рекламни агенции в състезанието не беше случаен.

Очевидно обаче освен многото мераклии да лапнат тази апетитна рекламна хапка

договорките "на тъмно" също са били много

Конкурсът предизвика  мощен интерес от страна на "елитни" играчи на рекламния пазар, така че нямаше как да не предизвика и последващи сблъсъци, тъй като нямаше как да бъдат  задоволени  всички мераци. Резонният ход на "пренебрегнатите" беше той да бъде  обжалван. Делото финишира във Върховния административен съд. Той отмени решението на Столичния общински съвет, с което за концесионер беше определено  обединението "София байкс".

Преди седмица (на 24 април) съдиите задължават кметството да разгледа и оценени наново документите на участниците в търга. Магистратите са преценили, че  един от участниците в процедурата е бил отстранен неправомерно. Произнасянето е по иск на обединението "Вело Арчър София". Според оценката на съда комисията, която е отговаряла за търга и е лишила от възможността обединението да участва в него, като е отказала да обсъжда офертата му с аргумента, че то не се съобразило с площта, която трябва да заемат стоянките за велосипеди, както и със схемата за поставянето им, заложено в конкурсната документация, е незаконосъобразно.

В мотивите си магистратите посочват, че отстраненият участник е изпратил множество запитвания, свързани с площта на стоянките и схемата за поставяне, на които не е получил адекватни отговори по процедурата от комисията. Основният аргумент на дружеството да предложи различни параметри на велопаркингите всъщност е бил, че така те ще отговарят на изискванията за безопасност. Независимо от това "Вело Арчър София" е декларирала, че ще се съобрази със схемата и параметрите, заложени от общината. Въпреки това дружеството не е получило правото да даде допълнителни документи към офертата си, каквито са предоставили други участници в процедурата, става ясно от съдебното решение.

 

Сблъсъкът на интереси

 

при този конкурс изправи един срещу друг  няколко компании - "Метрополис груп" и обединенията "Вело Арчър София", "СОбайк" и "София байк".

Избраният от Столичната община концесионер - гражданското сдружение "София Байк", беше  предложило 700 хил. евро за общо осем години срок на концесията, или по 87 500 евро годишно. В него влизат компаниите "Моушън артс", "Делта карт", "Билборд" и "Долсамекс". Мажоритарни собственици на "Моушън Артс" и "Билборд" са фамилия Генчеви - Калин, Стефан и Зарина. "Делта Кар" е собственост на италианеца Валдес Моранди, а "Долсамекс" е дъщерно дружество на регистрираното в американския щат Невада "Долсамекс Интернешънъл" е представлявано от французин.

Пренебрегнатите от  "Вело Арчър София" е консорциум. В него влизат рекламната агенция "Арчър айдиас" (свързана с Красимир Гергов), която през 2013-а спечели обществена поръчка за реклама на цифровизацията за близо 10 млн. лева и  регистрираната малко преди крайния срок за закупуване на документи за участие - 4 май 2016-а - "Арчър айдиас София".

Този консорциум е предложил годишно концесионно възнаграждение в размер на 111 111.11 евро и срок на концесията десет години. Коментарът на запознати с характера на Гергов е, че неслучайно е съставена оферта с толкова единици, чрез която да "подскаже" на оценителите кой е номер едно в бранша.

Когато обаче става ясно, това внушение не е било разбрано от комисията, което предизвика пренасянето на битката на терена на съда. В интерес на истината трябва да припомним, че това не беше първият "финт" за препъване на концесията от страна на същата компания. Със жалба до КЗК още в началото на 2016-а процедурата беше блокирана още на етап одобрение на условията по нея с аргумента "съществени грешки в условията".

 

Запознати с игрите

 

В този бранш разказаха пред в. "БАНКЕРЪ", че това тупкане на топката не е било случайно, тъй като през този период свързаните с Гергов фирми продължаваха да прибират парите от незаконно поставените билбордове в София, без да плащат и лев на общината.

При предстоящото доброзорлемско преразглеждане на офертите (в изпълнение на съдебното решение) някак естествено се налага изводът, че Столичната община ще бъде принудена да приеме тази на хората на Гергов, тъй като тя е с най-висока цена.

Още повече че другите участници са дали далеч по-ниски оферти. Така например "СОБайк" ДЗЗД  беше оферирало  годишно концесионно плащане от 80 000 евро годишно за срок от десет години. В него  влизат фирми, чиито имена се свързват с това на Любомир Павлов - бивш управител на Общинската банка по времето на Софиянски и негов доверен съратник. Става дума за  рекламната фирма "Имидж", както и "ИдеяКом", "Арт адвъртайзинг груп" и "Про адвъртайзинг". Първите две компании имат опит като оператори на билборд съоръжения в София още от времето, когато самият Павлов раздаваше рекламните площи в столицата.

Най-ниската цена беше предложена от  акционерното дружество  "Метрополис Груп" АД . Тя възлизаше на  63 920.87 евро годишно концесионно възнаграждение при продължителност на концесията девет години.Това беше и единственото дружество, което направи предварителна реклама на намеренията си още преди отварянето на офертите. "Метрополис Груп" пусна платени съобщения в някои сайтове, финансирани от подизпълнителя им - унгарската T-Systems, която е дъщерната компания на "Дойче телеком". От компанията заложиха на велосипедната система на nextbike, която се използва в редица европейски градове. Проверка в Търговския регистър показва, че собствениците  на "Метрополис Груп" са петима. С най-голям дял е телевизионният продуцент Нико Тупарев (30%), който прави предизборния пиар на ГЕРБ, а останалите акции са разпределени между Андрей Иванов (21.7%), Христо Гюрковски (18.9%), американеца Марк Десбиенз (18.2%) и Евгени Йонов (11.2 процента).

В тази връзка трябва да напомним, че водещ критерий при оценяването на офертите беше именно размерът на концесионното плащане (40% от оценката). Срокът на концесията имаше 30% тежест, като колкото по-кратък е той, толкова повече точки ще получи участникът. По 15% бяха оценени инвестиционната програма и техническите предложения.

 

Какъвто и да е резултататът

 

от това ново преразглеждане на офертите, този, който ще бъде избран, трябва да изгради 33 станции с по 12-14 велосипеда, или общо 400 велосипеда за първоначално въвеждане на системата в широкия градски център, а след това ще направи и разширение с още станции в други части на града.

Цената за наем на велосипед не може да бъде по-висока от 1 лв. за първия час. За всеки следващ час може да бъде завишена също с 1 лев. Първите 30 минути за всяко използване на велосипед са безплатни, което на практика осигурява безплатно пресичане на центъра, посочват от Столичната община. Освен това концесионерът трябва да инвестира най-малко 1.6 млн. лв. през следващите осем години. Още при одобряването на тръжната документация общинските съветници решиха, че при интерес към обществените велосипеди концесионерът ще може да изгради и още до 15 допълнителни стоянки, като тяхното място не е фиксирано. Идеята е те да са в по-отдалечени райони, към които вече има изградени велоалеи. За пример бяха дадени бул. "Цар Борис ІІІ" и велоалеите към кварталите "Надежда", "Младост" и "Люлин". А това са още и още рекламни площи...

 

 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във