Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ГЕОРГИ БОНИН ВЗЕ ПРИСТАНИЩНИЯ ТЕРМИНАЛ ЛЕСПОРТ

Министърът на транспорта Николай Василев и изпълнителният директор на БМ Порт АД Николай Ненов подписаха на 8 юни във Варна договора за предоставяне на концесия за пристанищен терминал Леспорт. Частното акционерно дружество БМ Порт, регистрирано от Варненския окръжен съд в началото на тази година, бе определен за победител чрез едностепенен неприсъствен конкурс. Според информационната система Дакси, то е собственост на Бон Марин (85%), Бон Марин агенция (5%) и на Бон Марин Лоджистик (10%). Зад Бон Марин пък стоят Георги Бонин - с 52%, Костадин Янев и Виктор Градинарски - с по 19%, и италианската фирма А дал Бон и Ко - с 10 процента. Основна фигура безспорно е 56-годишният Георги Бонин, който притежава дялове и в Черноморската телекомуникационна компания, Логопорт и Софнест. Чрез фирмата си БМ Стар той участва и в търга за морските летища.Освен БМ Порт в конкурса за пристанищния терминал Лесопорт се включиха още шест компании. Реалните кандидати обаче бяха по-малко, тъй като самоковският бизнесмен и едър енергиен собственик Христо Ковачки се яви в надпреварата с две фирми: ТЕЦ Марица 3 и Портфлот-Бургас. Сред мераклиите бяха и хазартният бос Васил Божков с Трансимпекс, една от най-големите компании на пазара на пропан-бутан - Газтрейд и Ти Ай Метълс (100% собственост на кипърската офшорка Гаджита Лимитис). Шестият участник в конкурса - Интерпорт България, също е регистриран от Варненския окръжен съд в началото на годината и както твърдят запознати - специално за наддаването. Съдружник с 50% в това акционерно дружество е Иван Кирчев (син на бившия шеф на Регионалната митническа дирекция Румен Кирчев, който в момента ръководи мобилните митнически групи). Другите 50% са собственост на известния варненски бизнесмен Павлин Николов, чрез фермата му Интеркомгруп. В края на март Николов публично заяви, че участва в конкурса за пристанище Лесопорт с две компании, но не уточни коя е втората. Впрочем изборът на БМ Порт за победител се оспорва от един от конкурентите - ТЕЦ Марица-3 на Христо Ковачки, но приватизационната процедура допуска предварително изпълнение на решението на Министерския съвет за отдаване на концесията. Нейният срок е 30 години, като БМ Порт ще плати еднократно концесионно възнаграждение в размер 350 хил. лева. Допълнително държавата ще получава по 600 хил. евро годишно и процент от нарастването на брутните приходи от всички дейности, свързани с ползването на пристанището. За срока на договора концесионерът ще изгради два нови терминала и закрити складови площи върху 9 хил. кв. метра. Освен това варненската фирма трябва да инвестира поне 20.7 млн. лв. през следващите две години и не по-малко от 129 млн. лв. за целия срок на концесията. За всяка година от действието й БМ Порт се задължава да представя и поддържа гаранция за изпълнение на инвестиционната си програма в размер 15 на сто от планираните инвестиции за съответната година. Другата гаранция от 256 хил. евро ще е за изпълнението на договора, включително и за плащане на концесионното възнаграждение, лихви, неустойки и т.н.От БМ Порт обещават, че ще запазят броя на съществуващите работни места през целия срок на концесията. След въвеждането в експлоатация на двата нови терминала нарасналият товарооборот ще доведе до необходимостта от увеличаване на работниците с около 20 на сто. Основните видове товари, които ще бъдат обработвани, са зърнени храни, шротове, нефт и течни нефтопродукти, течни растителни масла, черни и цветни метали, скрап.

Facebook logo
Бъдете с нас и във