Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ГАГАУЗОВ ИЗНЕНАДВАЩО БЛАГОСЛОВИ СДЕЛКАТА ЗА ТРАКИЯ

ДОКЛАД НА МИНИСТЪРА ОПРЕДЕЛИ, ЧЕ ТЯ НЯМА АЛТЕРНАТИВАВ предизборната си кампания социалистите се обявиха не само за преразглеждане, но и за разваляне на подписания на 29 март договор със смесеното португалско-българско дружество Магистрала Тракия АД. Вътрешният министър Румен Петков пък определи сделката за аутобана като емблематичен пример за корупция. Оказа се обаче, че всички тези приказки са били много шум за нищо. В специален доклад (с който в.БАНКЕРЪ разполага), озаглавен Развитието на проекта за изграждане на автомагистрала Тракия чрез отдаването й на концесия, сегашният строителен министър Асен Гагаузов еднозначно е посочил, че няма смислена алтернатива на сделката(!). Торпилирането на процеса означава драматично забавяне на адаптацията на България към Европейския съюз и обратно, което ще се отрази силно негативно върху европейските транзитни транспортни коридори и трансевропейската мрежа като цяло, пише в доклада. Позицията на строителния министър е доста изненадваща, тъй като в качеството си на редови депутат в предишния парламент той бе сред най-яростните противници на отдаването на магистралата на концесия без търг и без конкурс и на засекретяването на договора. Въпреки това, вече в качеството си на министър, Гагаузов отказа да разсекрети анексите към подписания на 29 март договор и направи публично достояние само основния текст без приложенията, в които са описани най-важните финансови параметри, условия и ангажименти на двете страни. Според запознати причината за смяната на курса е негласна договорка между БСП и НДСВ да не се вадят на бял свят кирливите ризи на предходното правителство. Затова сега единствената забележка на Гагаузов към проекта е... лошото му представяне пред обществеността, за което има редица обяснения. Още по-странно изглежда желанието на строителния министър да се яви в ролята на говорител на Европейската инвестиционна банка (ЕИБ). Положителното й становище бе едно от условията, записани в решението на кабинета от 30 декември 2004 г., за да влезе концесията в сила. То обаче не бе дадено. Формално правилата за работа на банката не позволяват да финансира проекти с частно участие. И на този проблем Гагаузов му е намерил колая - ЕИБ ще трябва да се оттегли от участие в проекта поради формални съображения. Но това според доклада нямало да повлияе върху изграждането на финансираните от банката отсечки (Лот 1 Оризово-Стара Загора -37.94 км, и Лот 5 Карнобат-Бургас - 33.2 км), тъй като бил налице заместващ механизъм от страна на основните финансиращи концесията банки (които ще поемат финансирането). За да не влизаме в голословни задочни дискусии с управляващите, ще си позволим да припомним изявлението на някои ключови европейски фигури. В началото на април вицепрезидентът на ЕИБ Волфганг Рот публично обяви, че не е имало достатъчно честна конкуренция за избора на концесионер и че евробанката може да инвестира в проекта само ако се проведе тръжна процедура. Едва два месеца по-късно еврокомисарят по разширяването Оли Рен заяви: Европейската комисия съжалява, че българското правителство начело със Симеон Сакскобургготски се е отклонило от стандартните процедури на ЕС и е сключило концесионния договор за магистрала Тракия, без да проведе открита процедура за избор на изпълнител. Не препоръчваме на никоя от останалите страни - кандидатки за членство в ЕС, да следват процедурата, избрана от българското правителство.Явно в БСП доста бързо са забравили основните си опозиционни аргументи при атаките си срещу сделката. Сега далеч по-актуално звучи казусът ЕИБ на практика не представлява пречка за влизане в сила и изпълнение на договора. Затова и в доклада на Гагаузов е записано, че решението на кабинета трябва да бъде променено и от него да отпадне необходимостта да има положително становище на банката. Като че ли засега единствената пречка за реализирането на концесията остава заведеното дело във Върховния административен съд (ВАС). Процесът бе образуван след протеста на заместник главния обвинител на страната Митьо Марков в началото на юни. Според прокуратурата решението на кабинета от 30 декември 2004 г., с което аутобанът бе даден на концесия за 35 години на смесеното българо-португалско дружество Магистрала Тракия АД, нарушава материално-правните разпоредби и противоречи на Закона за концесиите. Ще припомним, че в първите дни на мандата си строителният министър Асен Гагаузов заяви, че ще изчака окончателното съдебно решение, преди да прецени какво ще прави с концесията - да я прекрати, да я предоговори или да я остави в сила при вече подписаните условия.Решаването на казуса обаче отново ще се проточи във времето. Във вторник (10 октомври) тричленният състав на Върховния административен съд (ВАС) с председател Боян Магдалинчев отложи разглеждането на делото за нищожността на концесията за аутобана. В началото съдия Магдалинчев съобщи, че министърът на регионалното развитие е пожелал да бъде конституиран като заинтересована страна по процеса. Според юристи това е нормална практика, тъй като концесионният договор е подписан от титуляра на строителното ведомство. Досега такива бяха заместник главният прокурор Митьо Марков като жалбоподател, ответник бе Министерският съвет, а като заинтересована страна се явяваше дружеството концесионер. Адвокатът на Магистрала Тракия АД Йоана Знеполска оспори като неоснователен протеста на прокуратурата и представи документи за актуалното състояние на клиента й. Юрисконсултите на строителното ведомство потвърдиха становището на Знеполска. ВАС обаче задължи Министерския съвет да предостави искането на българо-португалския консорциум Магистрала Тракия АД до Министерството на регионалното развитие и благоустройството за предоставяне на концесията без търг и конкурс. Наред с това съдът изиска и решението на Софийския градски съд за вписване в търговския регистър на дружеството, което сключи договора (Магистрала Тракия АД) за 35-годишното управление на аутобана срещу дострояването на отсечки от него, както и доказателство, че една от фирмите с държавно участие - Автомагистрали ЕАД, не е била в процедура на ликвидация по време на решението от 30 декември 2004 година. Магистратите пожелаха да се запознаят и с контракта наАвтомагистрали ЕАД за изграждането и поддържането на аутобана от София до Бургас. Държавата ще трябва да предостави в съда пълния анализ на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, на който се базира отдаването на магистралата на концесия (тук влизат техническите, правните, финансово-икономическите и екологичните обобщения на експертите в строителното ведомство), както и протоколът от заседанието на Министерския съвет, на което е взето решението за концесията и договора с Магистрала Тракия АД.Друг е въпросът кой ще поеме вината за забавянето на строежа на аутобана, ако ВАС присъди в полза на Магистрала Тракия АД. Цялостното завършване на участъка София - Бургас, включително и строителство на неизградените участъци, рехабилитация на съществуващите отсечки и реконструкция на пътните възли по договор, трябва да е приключило до 31 октомври 2009 г., а за участъка Калотина - София крайният срок е фиксиран на 31 май 2010 година. Договорените неустойки са от 10 хил. до 80 хил. евро на ден - в зависимост от това, колко месеца точно е изоставането. Отсега може да се каже, че отлагането със сигурност ще надхвърли половин година.Открийте разликитеПреките икономически ползи за държавата от реализацията на проекта се изразяват в над 3 млрд. евро от концесионно възнаграждение, над 700 млн. евро от данъци, над 3 млрд. евро от внесен ДДС, разкриване на 1000 броя нови работни места с постоянна заетост. Не трябва да се забравя и фактът, че общата печалба на двете държавни дружества, участващи в консорциума акционер, ще бъде над 950 млн. евро. Не на последно място следва да се отбележат възможностите за развитие на туризма и подобряване на икономическата бизнес среда, както и рязко намаляване на броя на ПТП (б.а. - пътнотранспортни произшествия) по направлението на магистралата. Из доклада на министър Асен ГагаузовВъзнаграждението, което концесионерът ще плати на държавата, е в размер на 3.86 млрд. евро за 35-годишния срок на концесията. Освен това на държавата ще бъдат изплатени данъци на стойност 706 млн. евро, а през хазната като ДДС ще преминат 3.654 млрд. евро. Печалбата на българските компании в консорциума за този период ще е съответно 451 млн. евро за Техноекспортстрой и 501 млн. евро за Автомагистрали. Затова цената, която ще може да се иска при евентуална приватизация на всяко от държавните дружества, ще е над 300 млн. евро.Бившият вече строителен министър Валентин Церовски след подписването на контракта.

Facebook logo
Бъдете с нас и във