Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ГАД ЗЕЕВИ СПЕЧЕЛИ СРЕЩУ ДЪРЖАВАТА

На 23 ноември, 39 дни след като бе арестуван на лондонското летище Хийтроу, самолетът на Балкан Боинг 737 BOF най-сетне бе освободен. Преди това, разбира се, бяха изплатени задълженията към Европейската организация за безопасност на въздухоплаването - Евроконтрол, станали причина за инцидента. Понесе се слух, че парите за освобождаването на самолета са били дадени от държавата. Други пък обвързаха събитието с подписаното от министрите Муравей Радев и Антони Славински разсрочване на дълга на Балкан от 28 млн. лв. към Главна дирекция Гражданска въздухоплавателна администрация. Накрая сред служители на превозвача се заговори, че заради конфликт с изпълнителния директор Зви Франк прокуристът Барух Чакъров излиза в дългосрочен отпуск и де факто напуска авиокомпанията... За отговор на всички възникнали въпроси се обърнахме към Барух Чакъров.

Г-н Чакъров, откъде извадихте парите за освобождаването на боинга, арестуван в Лондон?


- Гад Зееви даде парите - 4 млн. евро. Обеща да даде общо 10 млн. щ. долара. Останалите ще ги преведе по сметка за покриване на други задължения.

Какви?


- Ами към доставчици и разни други. Не е тайна, че напоследък плащахме много трудно. Положението наистина беше тежко, няма какво да се лъжем.


А защо толкова се забави плащането?


- Гад Зееви не искаше да плати задълженията към Евроконтрол, докато не се уточнят нещата с държавата около приватизационния договор. Това е. Ние водихме преговори, постигнахме съгласие да разсрочат дълговете ни от 28 млн. лв. за десет години, в отговор сега пък освободихме самолета и продължаваме напред.

На 28 август трябваше да се учреди смесеното дружество с Израелиън еъркрафт индъстрис - Балкан техник. Разбрах, че причина за забавянето е оттеглянето на Давид Голан от Зееви холдинг и свързаните с него проблеми при прехвърлянето на акциите му. Така ли е?


- Не, не. Причина за забавянето е решаването на комплекс от въпроси, свързани със задълженията на държавата по приватизационния договор. За съжаление тя не ги е изпълнила нито по една буква докрай. Зееви е една голяма фирма, само преди два дни тя купи 50% от най-големия израелски GSM-оператор, с над милион и половина абонати. Така че да се говори, че иска да източва средства, да краде акции от SITA - това са глупости...

Да, но вие продадохте акции, а така и не се разбра къде отидоха парите.


- В Агенцията за приватизация има представен списък, и то- още на втория ден след продажбата, какво точно сме направили с парите.

Е, не на втория ден, а доста по-късно. Там не знаеха нищо по въпроса.


- А, знаеха, знаеха те много добре. Хората, дето са ти казали, че не са знаели, са се направили на ударени. Тази компания, която ти познаваш много добре далеч преди мене, е една голяма дупка и запълването й се оказа нещо страшно. Досега сме вложили в нея 20 млн. долара, а сега Зееви дава още 10 млн. долара.

Дупката си е дупка, но кажете за проблема Давид Голан.


- Давид Голан напусна холдинга и няма никакъв проблем с него.

С него не, но с акциите му в холдинга...


- Не е точно така, но, общо взето, проблемът с Балкан техник ще се реши до няколко дни.

Вярно ли е, че от 27 ноември вие излизате в дългосрочен отпуск?


- Не излизам в отпуск, а отивам на преквалификация. Чувствам нужда да се пообуча в управлението на авиационната дейност и отивам да уча месец и половина в Лондон.

Говори се, че се прехвърлят дейност, кадри и активи в новосъздадената авиокомпания Бългериън еър чартър, шеф на която стана бившият директор на Балкан Филип Мустаков?


- Е, той ни напусна и взе със себе си някои пенсионери.

Балкан договори ли чартъри за догодина?


- Не, загубихме ги.

Как ги загубихте?


- Ами просто други авиокомпании дадоха по-добри оферти от нашата и ги загубихме. Марките, с които ни плащат германците, се обезцениха, горивото скочи, и ние колкото и да намаляваме, не можем да свалим гащите си докрая.

И чартърите отидоха в новата фирма?


- Отидоха у тези, които свалиха цените достатъчно.

Разговора води Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във