Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ГАД ЗЕЕВИ ОПИТВА ПСИХОАТАКИ

Писмо с недопустимо скандален тон изпратил до държавните власти в края на октомври мажоритарният собственик на авиокомпания Балкан - израелският бизнесмен Гад Зееви. Това съобщи специално за БАНКЕРЪ високопоставен чиновник, който по обясними причини пожела да остане неназован. На въпроса какво се разбира под държавни власти чиновникът отговори: институциите, които имат отношение към проблема Балкан. За всички е ясно, че освен Агенцията за приватизация това са министерствата на транспорта, финансите и икономиката. Но защо да не прибавим вече и самия Министерски съвет?


Освен скандалния тон писмото съдържало и едно конкретно искане: в най-къс срок българското правителство да изплати на Гад Зееви една определена сума, с която щели да се покрият скрити засега дългове на Балкан. Ставало дума за около 6 млн. щ. долара. Ако искането не бъде изпълнено, бизнесменът щял да призове държавата на арбитраж в Париж.


Текстът, подписан от Гад Зееви, очевидно игнорира договореностите, постигнати на срещата, проведена на 13 септември в Агенцията за приватизация, за която в. БАНКЕРЪ вече писа (бр. 37 от 16 септември 2000 година.) На нея било решено собственикът на Балкан да посочи международноизвестна фирма, която да направи одит на превозвача. Одитът трябвало да докаже има ли наистина дългове, останали скрити по време на продажбата, и какъв е точният им размер. Преди да се заеме с проверката, одиторът следвало да бъде утвърден и от държавата. Твърди се, че собственикът на превозвача се спрял на Ърнст енд Янг. Но до момента държавата не се е произнесла дали одобрява избора му.


И писмото, и поведението на Гад Зееви от февруари насам (когато ядосан напусна среща с вицепремиера Петър Жотев) се възприемали като психоатака срещу българското правителство в края на мандата му. Целта й била да предизвиква правителствените чиновници (а също и персонала на авиокомпанията), чиито нерви в определен момент е логично да не издържат, да предприемат ответни действия. А те да се използват като мотив от г-н Зееви, за да поиска разтрогване на сделката. Мнозина са на мнение, че израелският бизнесмен чакал с нетърпение повод, за да си ходи, оставяйки на държавата една доста по-различна авиокомпания в сравнение с 30 юни 1999 г. (датата на подписване на приватизационния договор) - с драстично нараснали задължения, без собствен авиопарк, с наполовина орязани международни линии, с продадени ликвидни активи.


За такъв повод Гад Зееви би сметнал може би и евентуален отказ да бъде продължена валидността на свидетелството на Балкан за авиационен оператор, чийто срок изтича на 15 ноември. Както прогнозират експертите, администрацията ще издаде временно шестмесечно разрешение на авиокомпанията с предписание да изпълни всички изисквания на Наредба N24 на транспортното министерство.


Персоналът на авиокомпанията обаче няма намерение да даде повод на Гад Зееви да я изостави. Въпреки че удълженият с 45 дни срок за договаряне на нови работни заплати на летците изтича на 15 ноември, а такива не се очертават, пилотите нямат намерение да протестират. От протести се въздържа и инженерно-техническият състав на Балкан. На събранието му в късния следобед на 9 ноември за кратко присъствал и изпълнителният директор на превозвача Зви Франк. Той взел думата и заявил, че фирмата е в много, много, много тежко финансово състояние, но се надявал, че всичко ще се реши положително на срещата между Гад Зееви и премиера Иван Костов, която щяла да се състои през идната седмица (б.а. - между 13 и 17 ноември).


Но от кабинета на Албена Ивайлова, директор на Дирекция Информация и връзки с обществеността в Министерския съвет, заявиха, че такава среща не е насрочена. И това е логично - и по-високопоставени особи не се срещат с министър-председатели, когато си поискат.


Не е ясно кой съветва г-н Зееви, но все повече се налага мнението, че който и да е той, явно не го прави за решаването на съществуващите проблеми. Чиновници от Агенцията за приватизация са забелязали, че на последните срещи Гад Зееви се явявал с нов адвокат - Яков Нийман от израелската адвокатска кантора Херцог, Фокс и Нийман. По този повод известен български юрист казва: Г-н Нийман сигурно е добър адвокат, но може би не е запознат с българското законодателство. В крайна сметка отсрещна страна по договора за Балкан не е някаква си фирма, а държава, пък макар тя да се казва и България. А и собственикът на авиокомпанията не е изпълнил няколко от клаузите на приватизационния договор, който е сключен по българското законодателство.


Покрай всичките тези дандании встрани от вниманието на всички като че ли остана фактът, че на лондонското летище Хийтроу от 16 октомври (т.е. вече 27 дни) стои арестуван поради неплатени задължения самолет на Балкан - Боинг 737. От престоя му на земята превозвачът инкасира по около 8 хил. долара преки загуби на ден. Дали пък собственикът Гад Зееви няма да поиска и те да бъдат поети от държавата?

Facebook logo
Бъдете с нас и във