Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ГАД ЗЕЕВИ БЛЕСТЯЩО СЪСИПА БАЛКАН

В превод името Гад означавало човек с късмет, на когото много му върви в живота, казват запознати с майчиния език на г-н Зееви. Е, аферата му с Балкан напълно оправдава такава интерпретация. По предварителни сметки за 19-месечното управление от авиокомпанията са източени между 30 и 70 млн. щ. долара. Точната сума би трябвало да установи данъчната ревизия, която Агенцията за държавните вземания започна в превозвача на 15 февруари.
Реално погледнато, израелският бизнесмен Гад Зееви приложи една класическа схема на ограбване, която вече е добре известна в опосканата ни държавица. През нощта на 30 юни 1999 г. само срещу 150 хил. долара той стана собственик на 75% от капитала на авиокомпания Балкан - втората по големина в бившия социалистически блок. После започна методично да прибира всички приходи, да натрупва задължения и да разпродава активи. Печеливши дейности и контакти с традиционни партньори бяха прехвърлени на други дружества. И накрая, за капак, г-н Зееви отправи в Парижкия арбитражен съд иск срещу сащисаната държава за 230 млн. долара. Тези пари щели да бъдат компенсация за това, че толкова време се е занимавал с националния ни превозвач.
Вярно - Гад Зееви купи авиокомпания с големи задължения, но и с голям потенциал. Толкова голям, че според експерти от класирания на второ място кандидат-купувач - Руски авиационен консорциум (РАК), още на втората година след приватизацията Балкан би заработила на печалба и би изплатила всичките си дългове до края на седмата година. Тази сметка руското дружество представило пред продавача - Агенцията за приватизация, във вид на бизнесплан и инвестиционна програма още при подаването на оферта. Такива документи - бизнесплан и инвестиционна програма, купувачът Гад Зееви и до днес не е представил на агенцията.
Според твърдения на явно чувстващи се финансово ощетени чиновници в АП, израелският инвеститор се е радвал на тези екстри, тъй като щедро е възнаградил някои от хората, от които е зависело сключването на сделката. Твърди се също, че сумата е 1 млн. долара. Поне такова зелено число било подшушнато на ушенце на руснаците от РАК, които обаче заявили, че не обичат да плащат предварително. Но всичко това, разбира се, е от кулоарния фолклор на Агенцията за приватизация, а и част от сведущите лица по случая от доста време имат друг служебен адрес.
Така или иначе, Гад Зееви сложи ръка на Балкан с гръмкото обещание, че тази покупка е само началото. На някои много се хареса и намекът му, че има над 500 млн. долара свободен капиталов ресурс, който отдавна се чудел къде да вложи, но сега вече бил наясно. Вместо да влага пари обаче, Гад Зееви започна да ги източва - от Балкан. Най-напред, чрез финансовия директор на превозвача Йехиам Мар-Хаим, разпореди от 8 ноември 1999 г. всички приходи над 500 долара да бъдат насочвани на следния банков адрес: ING Bank - Amsterdam, account 020050992, на името на Болкън бългериън еърлайнс. Месец по-късно, въпреки огромното си желание да се раздели с всички акции на Балкан в SITA, продаде едва една трета от тях и лапна 9.484 млн. щ. долара. Разпродажбата на активи продължи с пълна сила, а дълговете нарастваха лавинообразно.
От пет дни Балкан не лети. Вече е пределно ясно, че няма и да полети. Освен ако държавата не вземе пак да налива пари за сметка на данъкоплатците. Трябва да ви е ясно, че Гад Зееви се изтегли от България - заяви пред БАНКЕРЪ лице, приближено на израелския собственик. - Бе разигран цирк - за медиите, а правителството бе поставено пред свършен факт и без много възможности да реагира.
Още от сключването на сделката в. БАНКЕРЪ предупреждаваше за клопките в приватизационния договор и целенасоченото съсипване на авиокомпанията. И ако в АП т.нар. следприватизационен контрол оправдаваше поне донякъде името си, днес нещата щяха да са по-други. Естествено по-важното сега е как ще се реагира, за да се смекчат последствията от тежкото сгромолясване на Балкан.
Годишният оборот на превозвача е около 100-120 млн. щ. долара (според официално изявление на изпълнителния директор на превозвача - беглеца Цви Франк - 140 млн. долара).Тези парични потоци - средно по 350-380 хил. щ. долара на ден, ще се пренасочват към конкуренцията, ако правата върху някои от най-натоварените редовни международни линии на Балкан не се прехвърлят спешно на втория национален превозвач Хемус еър. Така голяма част от приходите ще остават в България, а това може да се използва и като повод да се повиши малко цената на продаваната в момента Хемус. Най-натоварени са линиите до Лондон, Тел Авив, Москва, Франкфурт, Виена и Амстердам. Сега приходите от тези дестинации отиват в Аерофлот, Луфтханза, АUА и Ал Италия. Приспивните чиновнически песнички, че прехвърлянето на права било тежка и бавна работа, са вятър работа. Все пак вероятно някой у нас би могъл да обясни на когото трябва как действаха американците при обявяването в несъстоятелност на Пан Американ преди няколко години.
Редно е правителството да си изясни и колко ще струва на данъкоплатците една процедура по несъстоятелност и една евентуална оздравителна програма на Балкан? Въпреки че според специалистите приказките за нов стратегически компетентен инвеститор са чисти бабини деветини. Ако имаше такъв, той щеше да дойде още за първата приватизационна процедура, или поне последната - през 1999 година. Но няма. Напротив, всички стратегически инвеститори, от типа на Бритиш еруейз, Луфтханза или която и да била друга авиокомпания, имат една мечта - Балкан да я няма, за да вземат споменатите 120 млн. или 140 млн. долара от българския авиопазар. И ако са верни слуховете, че това е била и задачата на Зееви холдинг - да ликвидира авиокомпанията, като обере от нея каквото може - то г-н Зееви и екипът му се справиха блестящо.
Що се отнася пък до предвидените в приватизационния договор неустойки, те не само са смешни (като например да се платят 10% от приходите от продадените активи), но, изглежда, държавата ще ги получи и колкото онези 500 млн. долара, които човекът с късмета Гад Зееви се чудеше къде да вложи.

Четете още

Банкеръ Weekly
колебания

Бонова книжка за спомен

Повечето бивши приватизационни фондове потънаха в забвение. Още »
Банкеръ Weekly

Закон връща у нас дълговото робство

Дава се възможност на синдиците на всяка банка в несъстоятелност сега или в бъдеще автоматично да предявяват претенции към трети, четвърти, пети и неясно още колко по... Още »
Банкеръ Weekly

Смазващи критики от Брюксел за Борисов

Но най-неприятното е, че България, видите ли била изпълнила само една от петте препоръки за реформи, които ни даде преди година ЕК. Още »
Facebook logo
Бъдете с нас и във