Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Френско-германски консорциум печели концесията на "Летище София"

Консорциумът "Соф Кънект" е избран за концесионер на "Летище София" в следващите 35 години, съобщи транспортният министър Росен Желязков. В обединението участват операторът на летището в Мюнхен "Флугхафен Мюнхен" и фондът Meridiam. Финансов консултант е "УниКредит". 

Победителят в търга предлага годишно концесионно плащане в размер на 24.542 млн. евро и 608 млн. евро инвестиции за срока на концесията.

Стратегията на консорциума предвижда увеличаване на пътниците до 8.8 млн. до 2022 г. Планирано е да се направи ремонт на терминалите 1 и 2, както и открит паркинг за автомобили. Нагласите са пътниците на софийския аеропорт да нараснат до 2030 г на 12.3 милиона. Тогава ще се направи и най-голямата инвестиции в изграждането на нов - трети терминал. Той ще бъде разположен на около 800 метра от станцията на метрото и ще има 11 местостоянки. Разстоянието от летището до самолета ще се минава пеш от пътниците, а не по-ръкав, заради предпочитанията на нискобюджетните авиокомпании. Ще бъде построен и нов паркинг за 1459 автомобила.

До 2035 г. е планирано броят на пътниците да нарасне до 14.5 милиона. Заложено е новият терминал да бъде разширен с още 10 местостоянки, а най-старият терминал 1 да се превърне в карго летище. До 2040 г. пък се очаква пътниците да се увеличат до 18 милиона

Новият терминал и реконструкцията ще се изпълняват от партньора на "Меридиам" – австрийската "Щрабаг", която е добре известна на българския пазар."Соф Кънект" обещава още летищните такси да останат "конкурентни", както и да изградят авиационна академия за обучение на кадри. Консорциумът декларира, че може да набере над 420 млн. евро външно финансиране от международни финансови корпорации и банки, както и да ангажира 130 млн. евро собствен ресурс за инвестиции в "Летище "София"

Аеропортът в Мюнхен е втория най-натоварен в Германия след този във Франкфурт. От своя страна базираният в Париж Meridiam обединява 7 фонда и управлява активи за над 7 млрд. долара. В момента работи по 71 проекта, включително мостове, жп трасета и други. Портфолиото му поставя акцент върху сектори като енергетика, транспорт и околна среда. 

До финалния етап на процедурата бяха допуснати още четири претендента. На второ място бе класирана офертата на френският оператор Aeroport de Paris и турската TAV.  Те предлагаха годишно концесионно възнаграждение в размер на 32.82 млн. евро и  903 млн. евро инвестиции.Трета е офертата на германския оператор Fraport, който участва в управлението на летищата във Варна и Бургас. Четвърто е предложението на британския оператор Manchester Airport Group, който си партнираше с китайската BCEGI. Офертата им предвиждаше концесионна такса в размер на 19.94 млн. евро и 1 млрд. евро инвестиции. Пети остава операторът на летището в Копенхаген.

Всички предложения надхвърлят значително търсеното от държавата минимално концесионно възнаграждение от 7.5 млн. евро годишно. Предварително бе заложено и изискването за изграждане на трети пътнически терминал, както и разширяване на терминал 2. 

Договорът с победителя се очаква да бъде сключен в следващите 15 дни. Но предвид големия интерес към концесията не е изключено решението да бъде обжалвано пред Комисията за защита на конкуренцията.  Ако спорът стигне до Върховният административен съд, магистратите трябва да се произнесат в срок от един месец, т. е. процедурата ще е кратка, уточни министър Желязков на днешния брифинг. "При оценката комисията е взела предвид изпълнимостта, достоверността и устойчивостта на предлагания модел за развитие - общ план, бизнес план, финансов план и стратегия", подчерта той.

За 2018-а "Летище София" отчете 12.6 млн. лв. печалба, което е с 10.8% повече спрямо година по-рано. Приходите на дружеството са общо 168 млн. лв., което е с 20.9 млн. лв., или с 14.2%, повече от тези за 2017 година.

Facebook logo
Бъдете с нас и във