Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ФРЕНСКИ ШИК В ХОНКОНГ

Марсел Фридман закупил своята първа парфюмерия в Монтрьо преди 21 години и с това положил началото на Марионо (Marionnaud), която се превърна в най-голямата парфюмерийна верига в Европа. Днес тя разполага с 1231 магазина в 15 страни, включително в Мароко и Израел. Бутиците на Марионо са в златната среда от гледна точка на цените. Стремежът е във веригата да бъдат привлечени широк кръг клиенти. През 90-те години на ХХ век компанията водеше агресивна политика и днес магазините й могат да се видят почти на всеки ъгъл в Париж и в други френски градове. Но миналата година Марионо изпадна в затруднено положение и Фридмън реши да й потърси купувач. Намери го в лицето на милиардера от Хонконг Ли Ка-шинг - един от най-богатите бизнесмени в Азия, чиито империя се простира от сферата на телекомуникациите и транспорта на товари до добива на газ и петрол и до недвижимите имоти. Ей Ес Уотсън (A.S. Watson) - дъщерна фирма за производство и търговия на дребно на контролирания от Ли Ка-шинг конгломерат Хъчисън Уампоа (Hutchison Whampoa), сключи сделка за покупката на Марионо на 14 януари 2005 година.Компанията Ей Ес Уотсън има над 175-годишна история и вече притежава осем вериги за продукти за здраве и красота, с повече от 4500 магазина в 19 страни в Европа и Азия. Фирмата се е специализирала в търговията на евтини стоки и на масовите марки продукти като Сюпърдраг (Superdrug) в Англия, Круидват (Kruidvat) в Холандия и Белгия и Уотсънс (Watsons) в Азия. Освен че ще бъде най-големият търговец на парфюми в света, чрез Марионо г-н Ли се надява да прибави френски блясък към тези безцветни имена. Марионо е лидер на пазара в родината си с 30% дял и притежава силни позиции на италианския, испанския и швейцарския пазари.Все пак г-н Ли може би подценява проблемите на Марионо. В края на декември 2004 г. Фридман призна, че е платил 93 млн. евро (120 млн. щ. долара), за да покрие счетоводни грешки на французите през 2002-2003 година. На 11 януари AMF - френският орган, контролиращ капиталовия пазар, прекрати търговията с акции на Марионо и започна да разследва сметките на групата. За никого не е тайна, че дълговете й са големи. Ли Ка-шинг плати 534 млн. евро за придобиването на Марионо, но пое и задължения на стойност 350 млн. евро и извънбалансови дългове (като наеми за магазини), оценявани на още 350 млн. евро. Пари изтичат и от много от дъщерните фирми на Марионо извън Франция. Изключение прави само австрийският й клон, който отчита стабилни печалби. Даже в родната си Франция веригата се е разраснала прекалено бързо. На някои от търговските улици във френските градове има по два или даже по три магазина на веригата, разположени почти един до друг. Би било разумно да се затвори един на всеки три магазина на Марионо във Франция, но синдикатите биха се противопоставили на това, казва Оливер де Комбарьо от рейтинговата агенция Фич (Fitch). Ли Ка-шинг иска Марионо да придобие и Сефора (Sephora) - верига за козметика и парфюмерия, която е собственост на Луи Вутон Мойе Енеси (Louis Vuitton Moet Hennessy (LVMH) (Ел Ви Ем Ейч) - най-голямата група за луксозни стоки, в която влизат няколко десетки компании. Сефора, която е известна със своя супермодерен интериор, беше нещо като финансово фиаско за президента на Ел Ви Ем Ейч Бернар Арно, въпреки че нещата се подобриха в последно време. Управляващият директор на Ей Ес Уотсън Ян Уейд вярва, че неговата фирма може да прибави част от елегантността на Сефора към Марионо, но да го направи ефикасно. Финансовите проблеми на Сефора отчасти произтичат от прекалено високите разходи за луксозното обзавеждане на магазините й и от скъпите търговски марки. Ян Уейд планира да намали тези разходи, като внася евтини плоскости за тавани и подови покрития от Китай. Амбициите на контролирания от Ли Ка-шинг конгломерат Хъчисън са далеч по-големи за Китай, където компанията има 100 дрогерии, но не притежава луксозни търговски марки. Компанията планира да отвори около 1000 магазина до 2010 година. Марионо би могла да бъде фокусът на тази експанзия, предлагайки път към разрастващия се пазар на козметика в Китай, където според прогнозите през следващите пет години продажбите ще се увеличат с повече от 50 процента. Но първоначално новите собственици ще трябва да се справят с финансовите неволи на френската група и да прогонят лошия мирис на нейните сметки.

Facebook logo
Бъдете с нас и във