Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ФРЕНСКАТА ПРЕСА - МАШИНА ЗА ГУБЕНЕ НА ПАРИ

След кризата във водещия френски десноцентристки всекидневник Фигаро дойде ред и на левоцентристкия му колега Монд. Мениджърите му обявиха преди половин месец, че ще съкратят 90 от служителите му. На 22 ноември акционерите на вестника проведоха извънредно съвещание, за да обсъдят разклатените му финанси. А на 24 ноември парижката преса информира, че циркулират слухове за предстоящо уволнение на главния изпълнителен директор на Монд - Пленел, което наистина се случи на 1 декември. Кризата във вестника започна още през миналата година, когато двама журналисти публикуваха статията Скритото лице на Монд - унищожителна атака срещу родения в Корсика главен редактор Жан-Мари Коломбани и срещу Пленел. В резултат репутацията на всекидневника като съвестта на нацията, градена шест десетилетия сред претенциозните френски интелектуалци, повече не се възстанови. Успоредно с това Монд губи и пари - той е на червено с почти 150 млн. евро и вероятно ще приключи годината с 35 млн. евро загуба. За да свърже двата края, изданието започна да продава недвижима собственост и други свои активи. Почти всички френски вестници са в окаяно състояние. След като през 2003 г. загуби 550 хил. евро, левият всекидневник Либерасион може да се лиши от още 2 млн. евро тази година. Ръководството му преговаря с Венсан Болоре - инвеститор в медийни и рекламни компании, който проявява интерес да купи дял от вестника. Обикновено печелившият Фигаро също се очаква да приключи тази година със загуба. Таблоидът Паризиен ожурдюи е загубил 50 млн. евро през последните три години и съкращава работни места, друг негов колега - Франс-соар, е на ръба на фалита. На същия хал е и изданието на Комунистическата партия Юманите. Печалби все още реализират само няколко вестника. Това са двата бизнес всекидневника - Еко, който е собственост на английската издателска къща Пиърсън (тя е между собствениците и на списание Иконъмист), и Трибюн - притежание на веригата магазини за луксозни стоки Луи Вюитон Мое Енеси. Стабилни са също спортното издание Екип и католическият всекидневник Ла Кроа.Вестниците не са доходен бизнес в страна, чиито жители предпочитат списанията и телевизионните предавания. Тиражите са доста тънки - Монд разпространява по 380 хил. броя, а Фигаро - по 350 хиляди. За сравнение, най-голямото английско вестникарско издание Дейли телеграф твърди, че има тираж 900 хил. броя, а един от националните вестници на Германия Зюддойче цайтунг - 430 хил. броя. Макар че в много държави вестниците са в беда заради намаляващите приходи от реклама, френската криза има някои типични особености. Френският дистрибутор Нувел месажери де ла прес Паризиен е неефективен монополист в разпространението на изданията, себестойността на които е доста по-висока от продажната цена, а профсъюзите в редакциите притежават значителна мощ. Въпреки всичко два нови независими вестника - Метро и 20 минути, в момента са хит на френския пазар с тиражи съответно от 500 и 750 хил. броя.Френският кабинет реагира на кризата, като позволи на пресата в страната да печели от различни преки и непреки подаяния. Някои регионални вестници получават до 15% от приходите си от правителството. Пощенските служби на територията на Франция разпространяват вестниците, въпреки че губят от това, а журналистите се ползват с щедри данъчни облекчения (каквито скандално отричат, че имат пред колегите си в чужбина). Френското правителство планира да похарчи 278 млн. евро за субсидиране на вестниците през идната година. А през октомври правителственият чиновник Бернар Шпитц предложи в доклад до министъра на културата да бъдат предоставени безплатно двумесечни абонаменти за вестници на всички младежи, които навършват 18 години. Те могат да изберат каквото си поискат издание, с изключение на спортния отличник Екип.

Facebook logo
Бъдете с нас и във