Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ФЬОСТ АЛПИНЕ ЩЕ ДОСТАВЯ КРАНОВЕ ЗА ПОРТ БУРГАС

Австрийската компания Фьохст Алпине Бергтехник в консорциум със своята дъщерна компания ФАТех е най-вероятният победител в търга за доставка на оборудване за новоизграждащия се терминал за насипни товари 2 А на пристанище Бургас.
Още с отварянето на 16 юли на пликовете с офертите на тримата кандидати - Фьост Алпине Бергтехник - ФАТех, германско-японския консорциум Круп - Сумитомо и участващата самостоятелно Мицубиши корпорейшън, тръжната комисия, начело със заместник-министъра на транспорта Петко Табаков, публично обяви предлаганите финансови параметри. Най-ниската цена за доставяне на оборудването са предложили австрийците - 29.925 млн. щ. долара. На второ място с 35.049 млн. долара се нарежда консорциумът Круп-Сумитомо. А най-висока и съответно неконкурентна цена е предоставила Мицубиши корпорейшън - 41.315 млн. щ. долара.
Тръжната комисия ще направи цялостна оценка на офертите, която се очаква да приключи до средата на август, съобщи за в. БАНКЕРЪ изпълнителният директор на порт Бургас капитан Жорж Дерелиев. Според него оферираните цени не са крайни и определящи за класирането. Методиката за оценяване изисквала комисията да провери доколко посочените цени отговарят на действителността. Освен това щели да бъдат пресметнати и експлоатационните разходи на предлаганото оборудване за десетгодишен период. Под внимание ще се вземат и определените от фирмите допълнителни опции, които по някакъв начин влияят на предлаганите цени. Чак след това комисията ще излезе с крайната си оценка и ще изпрати доклад за съгласуването й до Японската банка за международно сътрудничество (JBIC), която основно финансира проекта за разширяването на порт Бургас (с 14.312 млрд. йени). Ако и тя одобри избрания победител, той ще бъде поканен на преговори за сключването на договор.
Административно-правните и техническите параметри на офертите на тримата кандидати бяха одобрени на първата публична сесия по тръжната процедура, състояла се на 26 февруари.
В края на миналата година тръжната комисия обяви и победителя в търга за главен изпълнител на строителството на самия терминал 2 А на бургаското пристанище, на издълбаването на подходния канал към него и изграждането на източния вълнолом на порта - японския консорциум Пента оушън-Мицубиши кънстракшън. Любопитното е, че в бургаската и столичната преса се разгоря кампания срещу Мицубиши - единствения участник в двата конкурса за изпълнител и доставчик. На всички направи впечатление, че след спечелването на първия търг Мицубиши прескочи бариерата и на т.нар. къса листа на втория. При определянето й отпаднаха известни компании като южнокорейските Хюндай и Самсунг, японската Иточу корпорейшън и полската Електрим. А тръжна документация бяха закупили 25 фирми, сред които и швейцарската групировка Либхер, германските Тисен и Ман-Такраф.
Въпреки че тръжната комисия тепърва ще оценява оферираните цени, вече е ясно, че Мицубиши няма да е победител и във втория търг.

Facebook logo
Бъдете с нас и във