Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ФИНМЕКАНИКА ИСКА ДА КРЪЖИ НАД БЕЛИЯ ДОМ

Финмеканика (Finmeccanica), най-голямата групировка от отбранителната индустрия на Италия, от която държавата притежава 32%, представляваше безнадеждна бъркотия от активи, когато преди две години Пиерфранческо Гуаргуалини пое ръководството й. Новият шеф се зае да разшири военното производство, да намали несвойствените операции, както и да урегулира участието на компанията в други дружества. На 26 май той направи още една голяма крачка в тази насока - Финмеканика пое пълния контрол върху Агуста уестленд (AgustaWestland). Това е съвместно предприятие за производство на хеликоптери, което италианците създават през 2001 г. заедно с английската Джи Кей Ен (GKN). А амбицията на Гуаргуалини е фирмата да стане най-големият производител на хеликоптери в света. Скоростта, с която се осъществи сделката, учуди конкурентите и на пазара плъзна мълвата, че френско-германската авиационна и отбранителна групировка EADS, която е собственик на Юрокоптер (Eurocopter), се е опитала да я провали в последната минута. Джи Кей Ен пък бързаше да се оттегли от бизнеса с хеликоптери, за да съсредоточи усилията си върху производството на автомобилни и авиационни съоръжения. Финмеканика успя лесно да се справи с финансирането на покупката на 50-процентния дял на английския си съдружник, за който плати 1.5 млрд. евро. За да си осигури парите, тя продаде половината от 17-те си процента в регистрирания в Женева производител на микрочипове Ес Ти Микроелектроникс (STMicroelectronics).Цената на сделката е висока, но пък производството на хеликоптери може да се превърне в доста съблазнителна ниша от сложния пазар на отбранителни съоръжения. Миналата година 10.6-процентната печалба на Агуста уесленд беше по-висока от средната доходност от дейността на италианския купувач. Книгата за поръчки на фирмата е запълнена за следващите две и половина години. Тя и Юрокоптер са вървели рамо до рамо в бизнеса с хеликоптери през 2003 г. с продажби за по 2.6 млрд. евро всяка и пред другите трима големи играчи от бранша - щатските Сикорски (поделение на Юнайтид текнолъджис), Бел (на Текстрон) и Боинг. Анализатори прогнозират, че продажбите на граждански и военни хеликоптери, които са били за 12 млрд. щ. долара миналата година, ще се удвоят до края на десетилетието. За да превърне Агуста уестленд в пазарен лидер, Гуаргуалини трябва да продава повече хеликоптери в САЩ. Всяка компания със световни амбиции е длъжна да бъде силна в Америка, твърди Ричърд Холоуей - консултант на Финмеканика. Но тъй като повечето държави предпочитат да поръчват такива машини на местни производители, е необходимо италианците да увеличат престижа си зад Океана. Финмеканика е направила консорциуми с Бел и Локхийд (друг щатски доставчик за армията), които да се борят за обновяването на флотата от хеликоптери на щатския президент. Италианската групировка предлага американска версия на водещата си машина - ЕН101. В наддаването участва и екип, воден от Сикорски. Победителят в този конкурс, чието име ще бъде оповестено през ноември, ще е в изгодна позиция при наддаването за още 200 хеликоптера, които Съединените щати планират да купят за армията си през следващите няколко години. Ако успее да получи договор за производството на 23 хеликоптера, предназначени за попълване на въздушния флот на щатския президент и на високопоставените държавни мъже, Агуста уесленд ще разшири терена си в Амарило, щата Тексас. Гуаргуалини пък се надява добрите отношения между правителствата на САЩ и Италия да помогнат за получаване на поръчката. Дори това да се случи обаче, италианската групировка трябва да извърви дълъг път, преди хеликоптерите й да започнат да се приземяват на моравата пред Белия дом.

Facebook logo
Бъдете с нас и във