Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ФАРМАЦЕВТИТЕ СГЪСТЯВАТ РЕДИЦИТЕ

Покупката на фармацевтичната компания Фармация (Pharmacia) от щатския гигант Пфайзер (Pfizer) за 53 млрд. щ. долара е едно от най-мащабните корпоративни сливания за 2002 година. Сделката, която бе обявена в понеделник (15 юли), затвърждава лидерските позиции на Пфайзер във фармацевтичната индустрия, но едва ли ще омекоти скептицизма на инвеститори и анализатори по отношение на сливания като начин за осигуряване на стабилен бъдещ растеж.Говорител на Пфайзер съобщи, че покупката ще повиши значително печалбите и ще подпомогне съкращаването на разходите с повече от 2.5 млрд. щ. долара през следващите три години. Щатският лидер си осигурява и пълният контрол над редица доходоносни лекарства, които досега разработваше в сътрудничество с Фармация. Това е втората голяма придобивка на американската компания за последните две години, след като през 2000 г. тя погълна Уорнър Ламбърт (Warner Lambert) за 84 млрд. щ. долара. Сделката между Пфайзер и Фармация става в момент, когато фармацевтичната индустрия преживява сериозна криза. Днес почти всяка голяма компания в бранша е подложена на натиск да намали цените на продуктите си и страда от ожесточената конкуренция и от нерентабилни серии лекарства. През 90-те години на XX в. само 15% от лекарствата, пуснати на пазара, съдържат нови активни съставки или лекуват болести по оригинален начин. От 1990 г. до днес разходите за пускането на ново лекарство на пазара са скочили с над 60%, за да достигнат 800 млн. щ. долара. Традиционните фармацевтични компании си осигуряват сигурни печалби от един нов продукт само за периода, през който притежават патентните права върху него - около 10-12 години. След това конкурентната продукция на биотехнологичните компании залива пазари, макар че това са заместители, но се продават на многократно по-ниски цени. В този етап фармацевтичните компании често губят до 80% от първоначалните приходи от продажби. Наблюдатели прогнозират, че лидерите в бранша ще се опитат да преодолеят кризата чрез серия от корпоративни сливания подобно на сделката Пфицер - Фармация. Дискутират се няколко вероятни нови съюзи.Мерк (Merck) купува Шеринг-Плау (Schering-Plough)Базираната в Ню Джързи Мерк е символ на голямата криза в тази индустрия. Съвсем наскоро компанията бе забъркана в поредния счетоводен скандал, който постави под съмнение обявени приходи от 12 млрд. щ. долара за последните три години. Сега Мерк се нуждае или от бързото лицензиране на няколко доходоносни лекарства, или от поглъщане на друга фирма от бранша. Специалистите считат евентуалната сделка с Шеринг-Плау за добра идея, тъй като така Мерк би получила изключителните права върху успешната съвместна разработка на двете компании - лекарството за понижаване на холестерола Zetia. Мерк купува Ели Лили (Eli Lilly)Сливането на Мерк с базираната в Индианаполис компания Ели Лили, която нашумя около прочутия антидепресант Прозак, изглежда още по-добра идея. Ели Лили е далеч по-стабилна финансово от останалите си конкуренти, а има и силни позиции на пазара на лекарства срещу неврологични разстройства. Това е важен плюс за Мерк, тъй като през последните години компанията инвестира милиарди долари в разработването на продукти срещу депресии, болестта на Алцхаймер и др.Новартис (Novartis) купува малка фармацевтична компанияПрез последните няколко години швейцарският гигант Новартис е лицензирал повече нови лекарства, отколкото която и да е друга компания от бранша. За съжаление много малко от тях се оказват големи пазарни хитове. Напоследък упорито спрягат Новартис като възможен купувач едновременно на швейцарската Роше (Roche) и на американската Бристъл-Майърс (Bristol-Myers). Президентът на компанията Даниъл Везъл обаче не прикрива интереса си към придобиването на малки биотехнологични фирми, което би решило редица от традиционните проблеми, свързани с изтичането на патентните права над новите продукти и спада на печалбите след това.

Facebook logo
Бъдете с нас и във