Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЕВРОПЕЙСКИТЕ ПИВОВАРИ ОБСАЖДАТ БРАЗИЛИЯ

Белгийската пивоварна компания Интербрю (Interbrew), която произвежда световноизвестните марки бира Бекс и Стела Артоа, обяви на 3 март, че ще се слее с бразилската групировка Амбев (Ambev), лидер в този бранш за Латинска Америка. От обединението, което ще струва на купувача 11.2 млрд. щ. долара, ще се роди вторият в света производител на бира. Регистрираната в Лювен Интербрю ще плати 3.3 млрд. евро под формата на акции за 22-процентен дял от Амбев и ще предложи 1.2 млрд. евро в брой за обикновените акции, които са собственост на дребни инвеститори. Амбев пък ще получи северноамериканското поделение на Интербрю - Лабат (Labatt), чиято пазарна оценка е 4.6 млрд. щ. долара. Базираната в Сао Пауло бразилска компания ще емитира 9.5 млрд. обикновени и 13.8 млрд. преференциални акции за Лабат, която има 1.5 млрд. щ. долара дългове. Амбев ще запази собствената си регистрация на фондовата борса. Сделката трябва да приключи през второто полугодие. Двете компании очакват обединението да им помогне да спестяват по 280 млн. евро на година. Обединената групировка ще контролира 14% от световния пазар на бира и по продажби ще се нареди непосредствено след Анхойзер-Буш (Anheuser-Busch Cos.). Партньорите ще използват дистрибуторската мрежа на Амбев в Латинска Америка, за да реализират производството на белгийските пивовари. Консултанти на Интербрю по сделката са инвестиционните банки Лазард (Lazard) и Голдмън Сакс груп (Goldman Sachs Group), а на Амбев - Ситигруп (Citigroup). Интербрю, подобно на други световноизвестни компании от бранша като Хайнекен (Heineken) и САБ Милер (SABMiller), купува задгранични конкуренти с добри позиции на международния пазар, за да извлече полза от растящата консумация на бира, тъй като потреблението в Европа намалява. В Бразилия през миналата година е била консумирана с 1.9% повече бира в сравнение с 2002 г., докато в Европа е бил регистриран 0.1-процентен спад. Новата компания ще има годишни приходи от 11.9 млрд. щ. долара. Интербрю, която е четвърта по големина след Анхойзер-Буш, САБ Милер и Хайнекен, похарчи над 13.5 млрд. щ. долара за 42 покупки и обединени предприятия от 1995 г. насам, показват данните от финансовата агенция Блумбърг. Когато преди повече от година американецът Джон Брок стана главен изпълнителен директор на Интербрю, той обеща да се съсредоточи върху растежа на компанията. От миналия август до днес белгийският пивовар е постигнал споразумения за покупката на всичките или на част от компаниите от бранша в Китай, Русия и Сърбия, за да увеличи продажбите си в тези страни, защото Западна Европа и САЩ предпочитат вино и ликьори. В резултат през миналата година Интербрю е реализирала продажби за 7.04 млрд. евро, а печалбата й се е увеличила с 8.1% - до 505 млн. евро.Амбев е създадена през 1999 г. след сливането на Сервехариа Брахма (Cia. Cervejaria Brahma) и Антарктика Паулиста (Cia. Antarctica Paulista) - сделка, осъществена срещу 3.9 млрд. щ. долара. Шестдесет и четири годишният Хорхе Пауло Леман, който ръководи Амбев заедно с бившите си партньори от бразилската инвестиционна банка Банко Гарантиа де инвестиментош (Banco Garantia de Investimentos), осъществи множество поглъщания на конкуренти от Аржентина до Доминиканската република през последните четири години. В резултат той превърна компанията в най-големия пивовар на Латинска Америка. Амбев продава една трета от бирата в региона и има поделения в седем държави на Южна Америка. Но досега тя няма продажби в Европа.Два дни преди официалното съобщение за сливането на Интербрю с Амбев (на 1 март) най-голямата търговска верига в света Уол-Март сторз (Wal-Mart Stores) обяви, че купува бразилската верига от супермаркети Бомпреко (Bompreco) за 300 млн. щ. долара от досегашния й собственик - холандската групировка Роял Ахолд (Royal Ahold). Петата по големина банка на Бразилия Униао де Банкош Бразилейрош (Uniao de Bancos Brasileiros) пък плати 200 млн. щ. долара, за да купи поделението за кредитни карти на Бомпреко от Ахолд. Бомпреко има 118 търговски обекта - хипермаркети, супермаркети и обикновени магазини, на територията на Бразилия. Щатската верига Уол-Март започна експанзията си извън САЩ през 1991 г. от Мексико. Днес тя има магазини по целия свят - от Аржентина до Южна Корея, и в тях работят над 300 хиляди души. В резултат на покупката на Бомпреко Уол-Март ще увеличи обектите си в Бразилия на 143 и ще може да се конкурира с най-мощната местна търговска верига на дребно.

Facebook logo
Бъдете с нас и във