Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЕВРОПЕЙСКИ МИТНИЦИ... ПО БЪЛГАРСКИ

И през август тази година беше подобрено поредното най-добро постижение в историята на Агенция Митници. С тази поомръзнала вече в последните години спортна лексика митническото ведомство представи резултатите си за август, според които само за този месец то е внесло над 484 млн. лева в хазната от мита, ДДС и акциз по вноса. Вероятно е само щастлива случайност, че съобщението за поредния счупен рекорд бе разпратено до медиите в същия ден (12 септември), в който на официално посещение у нас пристигна Ласло Ковач, комисарят по данъчните и митническите въпроси на ЕС. Скритото послание към пратеника на Брюксел (а и не само към него) бе лесно за разгадаване: българските митници, които доскоро се свързваха преди всичко с думи като контрабанда и корупция, днес претендират да са се превърнали в администрация от европейски тип, осигуряваща все повече и повече пари за бюджета. За нещастие на мениджърския екип в митниците обаче поредното им информационно престараване дойде точно в момента, когато финансовият министър Пламен Орешарски търси под дърво и камък недостигащите му 1 млрд. лева блокиран от споразумението с Международния валутен фонд. Отделен въпрос е, че изумителното августовско постижение на митничарите се дължи до голяма степен на рекордния скок на цената на петрола (18.2 на сто от общия импорт на страната по данни на БНБ) на световните пазари в края на лятото. Това се потвърждава и от факта, че последният ръст на митническите приходи се дължи основно на увеличени постъпления от ДДС и акциз (с каквито се облагат внасяните у нас горива). Естествено, в Еврокомисията съвсем не са вчерашни, затова и при срещите на Ковач с представителите на кабинета темата за митническите рекорди елегантно изпадна от дневния ред. В него обаче останаха предстоящите съкращения на митнически служители по границите с Гърция и Румъния след присъединяването ни към общността. В типичния за еврокомисарите дипломатично-препоръчителен тон Ласло Ковач напомни, че България изостава с прехвърлянето на правомощията по събирането на акциза при вътрешни сделки от данъчните към митниците. Другата му забележка бе, че макар извършването на последващи проверки по вноса от години да е залегнало като възможност в Закона за митниците (тази му част дори бе осъвременена тази пролет), такива проверки у нас изобщо не са правени. Може би най-интригуващият от разискваните въпроси е колко и кои от работещите в момента митничари по гръцката и румънската граница (където ще се закрият пунктове)ще се разделят със сладките си постовеДо този момент шефовете на митниците не са обявили никакви конкретни пресмятания за предстоящите съкращения. По неофициална информация тяхна жертва ще станат между 20 и 40 на сто от служителите. Според директора на агенцията Асен Асенов обаче броят им можел да е и по-малък, защото предстои разкриването на доста нови пропускателни пунктове по границите с Турция, Македония, Сърбия и Черна гора. Друг вариант е част от митничарите от закритите пунктове да бъдат пренасочени към вътрешността на страната. При всички случаи обаче тази неизвестност за бъдещето поражда напрежение в системата. Сред редовите служители усилено се говори, че първи ще си тръгнат колегите им около пенсионната възраст, както и тези без висше образование. Това пък карало попадащите в рисковите категории да заработват нещо извън заплатите си като за последно, споделят впечатления хора от околомитничарските среди. Яснота около евентуалните съкращения може да има едва след като се реши другият голям въпрос - ще остане ли по местата си досегашното ръководство на Агенция Митници? Когато на 14 септември финансовият министър Пламен Орешарски представяше екипа си, темата за кадровата политика в подопечните му агенции деликатно бе подмината. Сегашният директор на митниците Асен Асенов бе назначен на този пост през май 2002 г., когато спечели организирания от финансовото ведомство конкурс (не без подкрепата на консултантите от Краун Ейджънтс, според мълвата). Преди това той бе временно изпълняващ длъжността вместо подалия оставка Емил Димитров - Ревизоро. Асенов със сигурност не смята лесно да се откаже от мястото си. Вероятно като ход в това направление биха могли да се изтълкуват двете сделки по Закона за обществените поръчки, които ведомството сключи скоро след парламентарните избори и които са явен реверанс към близки до БСП бизнесмениСтава дума за това, че в края на юли охранителната фирма АС Скорпио ООД, собственост на съпругата на червения заместник-министър на вътрешните работи Камен Пенков, спечели конкурса за охрана на сградата на Централното митническо управление в столицата. (Засега никой не е попитал дали ведомство, в която работят над 500 митнически полицаи, трябва да хвърля бюджетни средства за частна охрана.) Малко преди тази сделка пък бе подписано споразумение между агенцията и Лукойл България ЕООД за доставка на горива. В митническите среди се говори, че Асен Асенов се надявал на подкрепата на шефа на петролната компания (и негов състудент от следването им в Москва) Валентин Златев, който се ползва с доверието в средите на социалистите. Разбира се, съответните звена в агенция Митници категорично отричат в двете споразумения да има политически подтекст.Със или без рокада на върха, повече от наложително е през следващите месеци да бъдат преразгледани поне част от спорните назначения на по-ниските равнища в митниците. Все още ключови позиции там заемат лица, многократно появявали се в медиите във връзка с най-различни корупционни прояви. Колкото до предаването на щафетата при събирането на акциза от данъчните към митниците, там финалът зависи от Народното събрание. Шансовете в началото на следващата година у нас да заработят така наречените акцизни складове, в които ще се прилага системата на отложено плащане се увеличиха, след като в четвъртък (15 септември) бюджетната комисия към парламента прие на първо четене проекта за нов Закон за акцизите. Седмица по-рано документът бе гласуван и от Комисията по европейска интеграция. Очаква се до края на октомври той да бъде обнародван в Държавен вестник. След това са предвидени три месеца за подготвяне на подзаконовите разпоредби, тоест складовете могат да започнат да функционират не по-рано от идната пролет. Освен това тепърва предстои компаниите, които желаят да бъда включени в регистъра на Агенция Митници, да бъдат лицензирани. Решаващата дума при издаването на разрешителните ще има директорът на агенцията. Прехвърлянето на тези правомощия от данъчните към митниците се усложнява още повече от факта, че бюджетната година вече ще е започнала. Остава да се изпълни и изричното условие за изграждане на информационна система между лицензираните складодържатели и Агенция Митници. Тя ще бъде финансира със средства по линия на програма ФАР на Евросъюза. Не може обаче да бъде подминат логичният въпрос доколко митниците ще се справят с контрола върху акцизните складове, при положение, че досега надзираваха складовете под митнически контрол и допускаха от тях да изчезват тонове захар, кафе и други вносни стоки.Подчертано има какво да се желае и при практическото прилагане на разпоредбите от митническия закон, свързани с последващия контролС гласуваните тази пролет поправки служителите от звеното за последващ контрол в Агенция Митници придобиха права като следователи и дознатели (да събират доказателства, валидни в съда). Освен това им бе дадено право да претърсват офиси и складове и да изземат веществени доказателства. До момента обаче нарушителите на митническия режим ни най-малко не са почувствали, че държавните органи имат такива свръхправомощия. Асен Асенов съобщи пред БАНКЕРЪ , че неотдавна в централата на агенцията са назначени десет нови експерти в областта на последващия контрол. В скоро време пък ще бъде обявен и конкурс за структурите, които ще бъдат създадени в регионалните митнически учреждения. Малка утеха за управляващите бе признанието на Ласло Ковач, че в областта в митническото законодателство България не е регистрирала изоставане, което да се окаже фатално за бъдещото й членство. Всъщност спорно е дали изобщо това е утеха - в края на краищата основният нормативен акт в тази област (Законът за митниците) бе синхронизиран с европейското законодателство... още по времето на кабинета Костов.

Facebook logo
Бъдете с нас и във