Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЕВРОПА СЕ ОТДРЪПВА ОТ АМЕРИКАНСКИТЕ МАРКИ

Култови американски марки като Малборо (Marlboro), Кока Кола (Coca Cola), Макдоналдс (McDonald`s), Форд (Ford) и др. сериозно отстъпват от позициите си в Европа.По данни от третото тримесечие на тази година американските компании са се оказали в доста сложна ситуация. Форд и Дженерал Моторс (General Motors) бяха принудени да пристъпят към мащабни уволнения в предприятията си в Германия и Франция. Дженерал Моторс например, която инкасира загуби в размер на 236 млн. долара, планира да уволни 12 хил. от работниците си в Германия, след като непрекъснато губи популярност и позиции на автомобилния пазар. Витрината на американския бизнес - веригата за бързо хранене Макдоналдс, компаниите Кока Кола и Филип Морис (Philip Morris) също понасят значителни загуби в Европа.Според мениджърите на американските фирми причината за свиването на продажбите им е неблагоприятната икономическа ситуация. Те посочват продължителната стагнация на европейската икономика, съвпаднала с неприятни за бизнеса регулативни актове, като увеличаването на налога върху тютюневите изделия в цяла Европа. Представителите на Макдоналдс пък обвиняват за всичко високото ниво на безработицата на Стария континент, довело до намаляване на покупателната способност на населението и до увеличаването на броя на хората, които предпочитат да се хранят вкъщи.Сред една от причините за отлива от популярните американски марки експертите изтъкват и засилващото се недоволство в Европа от външната политика на Щатите. По-рано джинсите, цигарите Малборо и Кока Кола-та символизираха страната на мечтите, в която всичко може да се постигне. Сега същата тази Америка и нейните известни марки се асоциират със съвсем други неща - войната в Ирак, милиардните военни разходи, скандалите в затвора Абу Грейб.Специалистите по маркетинг са на мнение, че намаляването на продажбите има продължителен характер и че в случая не става дума за краткосрочен психологически оправдан бойкот. Те са убедени, че съществува тенденция на игнориране и неприемане от страна на европейската младеж на американския начин на живот, който в продължение на десетилетия беше издигнат на пиедестал и продаваше много американски стоки. Компанията за облекло Гап (Gap), която беше принудена да закрие магазините си в Германия, съобщи за 10-процентен спад на продажбите си в Европа. Парижкият Дисниленд непрекъснато работи на загуба и се нуждае от постоянната подкрепа на американския си създател. А най-голямата в света верига от супермаркети Уол Март (Wal Mart) за първи път в историята си регистрира загуби в Германия.Широкото пропагандиране на здравословния начин на живот и хранене също са в основата на спадналия интерес към американските компании. В този смисъл култовите персонажи на Малборо и Роналд Макдоналдс далеч не носят позитивни послания. Неотдавна на големите екрани се появиха и филми, които окончателно разклатиха устоите на американските марки в Европа.Филмът Супермарката Аз (Super Size Me) разказва за журналист, който решава да рискува здравето си заради експеримента и в продължение на един месец закусва, обядва и вечеря в Макдоналдс. В резултат на това той затлъстява, става ленив, а черният му дроб започва да боледува. Този филм нанесе чувствителен удар върху продажбите и популярността на веригата за бързо хранене. Документалните филми Корпорация и Фаренхайт 9\11 също допринесоха за за влошаването на имиджа на американския начин на живот като цяло.

Facebook logo
Бъдете с нас и във