Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЕВРОПА НЕ Е ЗА РОДНИНИТЕ НА БУЛКАТА

ИГРИЧКИТЕ С АКЦИЗА ЗА ПРОПАН-БУТАНАПрез няколкото изминали седмици, преминали шумно под знака на местните избори, тук-там в средствата за масова информация се прокрадваше по някое съобщение, засягащо проекта за Бюджет 2004 и предстоящите промени в Закона за изменение и допълнение на закона за акцизите. Безспорно изборът на местните парламенти е важен, но българското гражданство има право да получи повече и по-аргументирана информация и по една такава жизненоважна за цялото общество тема, каквато са косвените данъци, техният размер и принципите, по които те се определят. Още повече че публикуваната до момента информация е не само крайно оскъдна, поднесена твърде неясно за редовия читател, а в повечето случаи - направо невярна. Свободните тълкувания по страниците на в. 24 часа и някои други медии относно стойностите на посочените акцизи ме кара да внеса малко яснота по въпроса. Не бих могъл да си обясня по логичен начин как исканите за 2004 г. около 3 евроцента (или по-малко от 6 стотинки) увеличение на акциза за пропан-бутана прерастват в цели 30 стотинки в предварителните разчети на експертите. Цитирам заглавието на статията от 5 ноември 2003 година на в. 24 часа: Предварителните разчети на ЛУКойл-Нефтохим сочат, че заради акциза от 2004 г. бензинът скача с 20 стотинки, автогазта с 30 стотинки. Българинът обича Европа и иска час по-скоро да стане част от нея. Тази му обич е подхранвана, не на последно място, и от очакванията за един по-сносен живот, за който отдавна няма спомен. Но любовта е странно и скъпо нещо и заради нея българинът от десетина години се оказва все от страната на булката. Като преглъща всеки горчив хап, поднесен му от държавата в името на Европа.Държавата е приела ангажимента до 2007 г. да увеличи постепенно акцизните ставки на някои видове стоки като тютюневи изделия, алкохол, течни горива... И в това няма нищо лошо. Аз лично винаги съм стоял зад идеята да се увеличат държавните такси върху горивата и съм изказвал тази си позиция неведнъж. Това би довело до по-бързо развитие на страната, до модернизиране на пътната мрежа и т.н. Все пак бих искал да обърна внимание върху един факт, който анализаторите често пропускат или подценяват - акцизът се плаща от производителя, но той има косвено отношение към потребителя. Не във всеки случай, когато размерът на даден акциз расте, това означава, че автоматично трябва да расте и цената на дребно на дадения продукт. В една пазарна икономика тази цена не е изцяло функция от държавните такси, включени в продукта, защото е зависима преди всичко от пазара. Примери в тази посока има много. През последните две години, въпреки растежа на таксите, цената на дребно на горивата не нарасна, а в някои случаи дори намаля поради спада в цените на суровия петрол. Изводът е ясен - само конкуренцията е тази, която трябва и може да определя тази цена. Знае се, че таксите от горивата във всяка една държава са изключително важно перо от приходната част на бюджета. Известно е, че в страните от ЕС таксите, събирани от горивата, представляват втория по обем и значимост данък за държавата след ДДС. Интересен е фактът, че България има едни от най-ниските в Европа такси върху горивата, с изключение на пропан-бутана. Съдете сами - съгласно изследване на ЕС към 12.04.2002 г. България е на 31-во място от 31 страни по участие на държавните такси в цените на бензините и дизеловото гориво. В същото време в България - страна със значително по-нисък от средноевропейския стандарт, цените на дребно на горивата варират някъде между десето и петнадесето място спрямо европейските.Рафинерията продава горива само на т. нар. дистрибутори на едро - по същество няколко фирми избраници, които пък зареждат по-малките бензиностанции, прибирайки тлъст процент. На големите вериги рафинерията продава директно - предполага се, със завидна отстъпка. Това е цената на договора за ексклузивна доставка. Единственото, което убягва от този монополизиран контрол, е търговията с пропан-бутан.Още през 1998 г. (с цел ограничаване на потреблението?), започна дългосрочното вдигане на цената на пропан-бутана - от два до три пъти над международните цени. Това доведе до организиране на конкурентен внос от съседни страни. В отговор лобистки кръгове започнаха да работят за въвеждане на акциз. С една неприкрита цел - да се намали продажбата на пропан-бутана и да се увеличи делът на бензините. В две поредни години - 1999 и 2000 г. в парламента непрекъснато се внасяха предложения за начисляване на акциз върху пропан-бутана, но те бяха отхвърляни. С идването на власт на правителството на НДСВ обаче то прие 120 лв. акциз на тон пропан-бутан (от 1 януари 2002 г.) А от 1 януари 2003 г. въведе и пътна такса от 140 лв., така че общо таксите станаха 260 лв. на тон, без ДДС. За литър пропан-бутан това се равнява на около 7.5 евроцента. Съизмерено с Европа, към момента държавните такси върху пропан-бутана в България вече са изравнени със средноевропейските, а тези за бензина и дизела ще ги достигат години по-късно. Целта е очевадна - да се ограничи максимално и колкото се може по-рано във времето използването на пропан-бутан като гориво, а същевременно да бъде увеличен делът на бензините, и то със значително занижени акцизи, а оттам и с високи нива на печалба. Ако погледнем някои предварителни прогнози за развитието на пазара на газовото гориво, бихме могли да си обясним действията на лобистите. Поради ниския стандарт на живот в страната и влошения транспорт разходите за гориво поглъщат поне 50% от семейния бюджет на доста от българските семейства. Затова за българина е от първостепенна важност да ползва възможно най-евтиното гориво. В момента движещите се с газ автомобили са около 16-17% от автомобилния парк в страната и броят им непрекъснато расте. А отговорът не закъсня - новите равнища на акциза за 2004 г. са потресаващи.Съобщавайки за тях, Калина Златанова, началник отдел в МФ, дори си беше направила труда да изчисли, че заради акцизите бензин А95Н ще поскъпне с 3.9 на сто, а пропан-бутанът с 12.7 на сто. Или сметнато по друг начин - за сто километра пробег ще са необходими 8 литра бензин или 10.81 лв., а за автомобилите на газ - 11 литра, или 9.30 лева. Излиза, че държавата великодушно дарява роднините на булката с 1.51 лв. на 100 км пробег, или с 1.5 стотинки на всеки километър. Страхотна грижа!А ако трябва сериозно да обобщим, смятам, че е редно да кажем на българския потребител истината. А тя е, че 10 и над 10 евроцента акциз и такси в литър пропан-бутан (както е залегнало в проектозакона) не само че нямат нищо общо, но и са в пълен разрез с еврохармонизацията. Трябва да се знае, че за страните членки на ЕС съществуват изисквания за минимално изискуеми нива на такси върху горивата. Те се определят от ЕС и ако вземем за пример 2002 г. са били: 0.50 евро за един литър бензини и 0.393 евро за дизела (без ДДС). Колкото до пропан-бутана - за него такава минимално изискуема такса и акциз просто няма. Иначе казано в много страни тя е равна на нула. Както е понастоящем в Белгия например.

Facebook logo
Бъдете с нас и във