Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Евродепутати забъркаха каша с пакета "Макрон"

Протестът на превозвачите в Брюксел

Комисията по транспорт на Европейския парламент подкрепи предложението камионите, извършващи товарни превози в ЕС, да се връщат веднъж на три седмици в държавата, където е регистрирана фирмата собственик. Това противоречи на исканията на българските превозвачи.

Транспортната комисия обаче одобри само един от трите доклада по пакета "Мобилност". На заседанието си в четвъртък (10 януари) депутатите не успяха да съберат мнозинство по предложенията за въвеждане на изискване шофьорите на камиони да се завръщат у дома на всеки четири седмици за едноседмична почивка, както и да прекарват полагащата им се седмична почивка в хотел. Сега комисията трябва да излезе с решение как ще продължи работата си по пакета "Мобилност" и как да го представи в пленарната зала. Решение може да бъде взето и в началото на следващата седмица. 

Транспортният министър Росен Желязков присъства на заседанието. Пред протестиращите в Брюксел български превозвачи Желязков съобщи, че държавата ще настоява промените в условията за работа на международните превозвачи да не бъдат гласувани в пленарната зала. Той потвърди, че два от докладите не бяха приети и бяха отхвърлени. Транспортният министър видя в това възможност за пресичане на гласуването в зала. "Към момента заради ситуацията, която се е създала и която може да се каже, че е една от малкото безпрецедентни ситуации на блокиране на законодателни предложения, разглеждани в цялост, няма решение на координаторите. Затова нека да изчакаме, за да бъдем сигурни какви да бъдат следващите стъпки", посочи Желязков, цитиран от БТА. 

По думите му единственото подкрепено от парламентарната комисия предложение е в разрез с решение на Съвета на ЕС. "Изправени сме пред абсурд - Съветът отменя връщането на камиона, а комисията предлага на ЕП връщането на камиона", коментира министърът. По думите му представители на Европейската комисия - третата страна в преговорите, са го уверили, че няма да подкрепят връщането на камионите на три седмици в държавата, където са регистрирани.

"Имаме основание да сме доволни от резултата от гласуването, защото за нас е очевидно - когато един пакет е отхвърлен на две трети, имаме реално основание да искаме да не го допуснем до разглеждане в пленарната зала на този парламент", отбеляза и лидерът на ПЕС Сергей Станишев.

Превозвачи от пет страни протестираха срещу исканите промени в пакета, които според тях са рестриктивни и ще фалират фирмите от Източна Европа. Шофьори от България, Литва, Полша, Румъния, Словения, Унгария, Хърватска и други изготвиха обща декларация против пакета "Мобилност". "Ние протестираме срещу тези предложения, тъй като те са дискриминационни, издигащи бариери пред автомобилния транспорт с пагубни последици, които предизвикват огромна административна, организационна и финансова тежест, фрагментиране на европейския пазар на транспортни услуги", се посочва в документа. 

Междувременно президентът Румен Радев изпрати писмо до председателя на Европарламента Антонио Таяни. В него държавният глава заявява, че законодателството е несправедливо за България и набелязаните мерки дискриминират българския транспортен бранш. "Предвидените законодателни промени са в разрез с устоите на единния европейски пазар и нарушават принципите за свободното движение на стоки, хора, услуги и капитали в рамките на общността", подчертава президентът.

Радев обръща внимание и че България ще претърпи сериозни загуби и икономическото й изоставане от останалите държави членки ще се задълбочи. "Тежкотоварният автомобилен бизнес в България има огромно значение за икономиката на нашата страна  както като принос към брутния вътрешен продукт, така и като трудова заетост", изтъква той. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във